На изпроводяк Сандов блокира довършването на „Струма“
Екоминистърът е издал заповед, с която прекратява процедури по ОВОС и отваря врата за избор на нови трасета, по които да минава участъкът между Крупник и Кресна
Точно в последния ден на отиващия си кабинет „Петков“, министърът на околната среда и водите в оставка Борислав Сандов е издал заповед, с която стопира израждането на последния участък от автомагистрала „Струма“ – между Крупник и Кресна. Дали трасето да минава през Кресненския пролом от години спорят не само институциите, но и пътни експерти и еколози.
Така на 1 август Сандов слага край на този спор. Със своя заповед, публикувана и в сайта на Министерството на околната среда и водите (МОСВ), той прекратява процедурата по оценка на съвместимост за инвестиционно намерение (ИП) „Изпълнение на част от мерките за смекчаване на въздействията на трафика върху дивите животни и птици в Кресненското дефиле, посочени в Решение по ОВОС № 3-3/2017 г. чрез изграждане и модифициране на оградни и дефрагментационни съоръжения по път I-1 от км 380+300 до км 396+137 (част от дясното платно на АМ Струма Лот 3.2) и повишаване на безопасността в участъка“, с възложител Агенция „Пътна инфраструктура“.
Решението е пряко свързано с Оценката на въздействие върху околната среда. Като мотиви вече бившият министър е посочил, че то е свързано с критиките от Европейската комисия и Бернската конвенция, които страната ни понесе заради разработения и приет вариант за трасето от правителството на ГЕРБ. Той предвиждаше 23.6-ĸилoмeтpoв участък да се разделя на две платна. В посока Гърция трафикът трябваше да минaвa пo cъщecтвyвaщия път E79 пpeз дeфилeтo, a в пocoĸa Coфия – пo нoв път изтoчнo oт нeгo.
Сега решението на Сандов отваря възможност за другите два варианта за трасе, обсъждани от години. Единият предвижда дълъг тунел, а другият – изцяло изнасяне на двете платна по източните хълмове на Пирин.
Екипът на Economic.bg изпрати въпроси до АПИ и Министерство на регионалното развитие по темата.
Междувременно с публикация във Facebook Сандов не отрече за издадената заповед, но казва, че решението му „не поставя под риск средства на ЕС и България няма да връща пари в следствие на това решение“. Вече бившият министър обещава да даде подробности по-късно през деня.
Заповедта може да бъде обжалвана в 14-дневен срок или отменена от служебния министър Росица Карамфилова.
Решението на Сандов не е изненада, защото откакто кабинетът „Петков“ встъпи, екоминистърът търси всякакви начини да изведе трасето на аутобана от защитените зони на Кресненското дефиле. Сандов влезе в спор и с бившия регионален министър Гроздан Караджов, който първоначално държеше магистралата да бъде завършена според приетия вариант от правителството на ГЕРБ.
Сандов поиска то да минава първо по склоновете на Пирин, а след това защити варианта за дългия тунел. Бе създадена работна група с представители на МОСВ и МРРБ, която трябваше да вземе финално решение за трасето. В интервю за Economic.bg Петко Ковачев, председател на Институт за зелена политика и член на коалиция „Да спасим Кресненското дефиле“, заяви, че реално ще се избира между двата варианта.
В началото на юли ресорният министър в оставка Гроздан Караджов заяви, че именно участъкът между Крупник и Кресна има потенциал да събори правителството. Тогава той заяви, че е протегнал ръка към министъра на екологията и е съгласен и двете платна на магистралата да минават върху източния склон на Пирин.
Вече смененият зам.-министър на регионалното развитие Явор Пенчев посочи, че топката е в ръцете не Министерството на околната среда и водите (МОСВ), което трябва да направи проверка на съответствието на съществуващия ОВОС с природозащитните цели на зона Кресна.
На 20 юли представители на неправителствената организация „Да спасим Кресненския пролом“ дадоха пресконференция, на която заявиха, че бившият премиер Кирил Петков лично се е застъпил за идеята да бъдат разработени други варианти за трасето на магистралата.