Над 880 хил. коли остават извън центъра на София от 1 декември
В рамките на три месеца ще важат първите ограничения, свързани с нискоемисионните зони в столицата
В рамките на три месеца – между 1 декември и февруари 2023 г. – най-замърсяващите автомобили няма да могат да влизат в центъра на София. Забраната ще важи първоначално за автомобили, попадащи в първа екологична група, става ясно от наредбата, регламентираща обхвата на нискоемисионните зони в столицата. Общественото ѝ обсъждане приключи тази седмица.
Ако бъде приета наредбата, над 881 хил. автомобила няма да могат да влизат в центъра на града. Причината е, че при преминаване на годишния технически преглед (ГТП) те са попаднали в първа екогрупа, където са най-замърсяващите превозни средства.
От отговор на Изпълнителна Агенция „Автомобилна администрация“ до Economic.bg по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) става ясно, че в периода 12 юли 2021 г. – 11 юли 2022 г. над 2.55 млн. пътни превозни средства са преминали ГТП в цялата страна и са получили екостикер, оказващ екологичната категория. Във втора екологична група са попаднали над 334 хил. автомобила. Най-голям е броят на колите, получили трета екологична категория – над 962 хиляди. В четвърта попадат над 366 хил. коли, а в пета екологична група, където са само хибридите и електрическите коли, са по-малко от 5 хиляди.
Столична община работи по наредбата за нискоемисионните зони от миналата година. Тя бе качена за обществено обсъждане в началото на юли тази година. Наредбата определя две зони, до които най-замърсяващите коли нямат да имат достъп. Това са т.нар. „малък ринг“ и „голям ринг“. Малкият обхваща централната зона на града – бул. "Сливница", бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Скобелев" и ул. "Опълченска". Големият се простира на територията между бyл. "Cливницa", Cтoчнa гapa, бyл. "Гeн. Дaнaил Hиĸoлaeв", бyл. "Cитняĸoвo", бyл. "Πeйo Явopoв", бyл. "Hиĸoлa Baпцapoв", бyл. "Чepни вpъx", бyл. "Xeнpиx Ибceн", бyл. "Ивaн Гeшoв" и бyл. "Koнcтaнтин Beличĸoв".
Източник: Столична община
Тези зони ще бъдат обозначени с пътни знаци, табели или пътна маркировка. Контролът ще се осъществява чрез камери за видеонаблюдение, които отдавна са разположени в съответните зони. Столична община може да изисква и допълнителен контрол от МВР, както и да разполага мобилни камери. Данните от камерите ще се съхраняват от Столична община, а на нарушителите ще се издават наказателни постановления.
При изготвянето на наредбата миналата година Столична община имаше идея да въвежда забраните само в определени дни от годината, когато замърсяването на въздуха е най-голямо. Сега обаче става ясно, че забраната ще важи за три месеца през зимата – от 1 декември на съответната календарна година до последния ден на месец февруари на следващата календарна година.
До 2028 г. забраната ще се разшири
Наредбата предвижда още освен колите от първа категория, тези от втора и трета също да не могат да влизат в центъра на града. Това ще става поетапно през годините до 2028 г.
Забрана за влизане в Малък ринг:
- На автомобили първа екогрупа – 1 декември 2022 г.
- На автомобили втора екогрупа – 1 декември 2025 г.
- На автомобили трета екогрупа – 1 декември 2028 г.
Забрана за влизане в Голям ринг:
- На автомобили първа екогрупа – 1 декември 2025 г
- На автомобили втора екогрупа – 1 декември 2028 г
Право за преминаване през нискоемисионните зони ще имат единствено живущите в тях. Те обаче трябва да подадат заявление до „Центъра за градска мобилност“, като представят 7 вида документи.
Общественото обсъждане на наредбата
Становища са подадени от омбудсмана Диана Ковачева и от министъра на електронното управление в оставка Божидар Божанов. Ковачева оспорва доколко е ефективна мярката, тъй като според нея при годишните технически прегледи екогрупата се определя от годината на производство на автомобила, а не от вредните газове, които отделя.
Божанов пък посочва, че Столична община трябва да предвиди заявленията до „Центъра за градска мобилност“ да могат да се подават по електронен път.
Припомняме, че министърът на е-управлението и транспортният министър в оставка Николай Събев искат да премахнат всички стикери от предните стъкла на автомобилите, включително и екостикерите. Ако това стане факт, не е ясно по какъв начин обаче камерите на Столична община ще контролират нарушителите, защото именно в екостикера е чипът, който се чете от видеонаблюдението в столицата.