Надбягване с (три) препятствия пред изкуствения интелект
Изкуственият интелект е един от факторите за развитие на бизнеса
Изкуственият интелект (AI) е технология, която търпи бурно развитие в днешно време, като обещава да изведе бизнеса до нови хоризонти. Някои обаче все още поставят под въпрос потенциалното въздействието. Ключовият момент сега е компаниите да разберат какво AI може и какво не. Междувременно пред възприемането му има няколко основни бариери, сочи доклад на анализаторската компания Gartner.
За тези и други възможности и заплахи пред развитието и използването на изкуствения интелект ще си говорят топ мениджъри от Google, Facebook, Dell на международната AI&I Conference, която ще се проведе на 26 ноември в Sofia Tech Park.
А ето и основните бариери пред внедряването на AI, според доклада на Gartner:
Уменията са първото препятствие, пише ComputerWeekly. Бизнес и IT лидери признават, че изкуственият интелект налага промяна в знанията и способите за работа на служителите, които ще боравят с технологията. AI уменията значат повече отколкото технологията сама по себе си. Повечето от инструментите и платформите за поддръжката му вече са налични, въпросът е дали организацията разполага с необходимите умения да ги използва в пълния им потенциал.
Наред с това отеква и въпросът за преквалификацията на хората, чиято работа ще бъде „взета“ от машините. AI например вече е в състояние да изчислява рентгеновите лъчи също толкова добре, колкото и човек. Ето защо тези специалисти следва да намерят друг фокус на своята работа, например в посока консултации с други лекари, образни медицински интервенции, диагностика и лечение.
Страхът от неизвестното е друг фактор, който забавя възприемането на изкуствения интелект в някои случаи. 42% от анкетираните от Gartner мениджъри казват, че не разбират напълно ползите от прилагането на AI базирани технологии на работното място. Количественото определяне на тези ползи е огромно предизвикателство за бизнеса и IT лидерите. Някои от предимствата, като увеличаване на приходите или спестяване на време, са добре дефинирани, но други, като клиентско преживяване, не.
Успехът на AI може да се определи както на база материалните, така и на нематериалните ползи. До 2024 г. 50% от инвестициите в изкуствен интелект ще бъдат количествено определени и свързани с конкретни ключови показатели за ефективност при измерване на възвращаемостта на инвестициите.
Третата съществена пречка пред приемането на AI е свързана с данните. Успешните примери в областта на изкуствения интелект разчитат именно на обема информация. Бизнесът знае, че без достатъчно данни резултатите на машината се проваля. Но освен количеството им, важно е и качеството. Липсата на обем може да бъде компенсирана с намаляване на обхвата на проекта, докато липсата на качество на данните неизменно води до провал на концепцията, пише изданието.
Изкуственият интелект няма премахне работни места, е едно от важните заключения на доклада. Прогнозата е, че AI ще помогне за създаването на повече позиции, отколкото ще елиминира.