Най-голямата поръчка за нови влакове ще продължи с пряко договаряне
Откритата процедура на стойност над 1.2 млрд. лв. бе прекратена заради установени от възложителя пропуски в документацията на компаниите
Държавната поръчка за доставка на 20 едноетажни електрически влака тип „push pull”, която бе прекратена през декември, ще продължи, но под друга форма. Министерството на транспорта ще се договаря пряко с отстранените две компании в търга на стойност 1.2 млрд. лв. Това стана ясно от интервю на ресорния министър Георги Гвоздейков за БНТ.
Ходът, който ведомството предприема, идва след като мегатърговете за нови влакове и локомотиви бяха обжалвани от редица международни компании. Така равносметката в края на миналата година бе, че две от процедурите бяха на практика провалени („push pull” и мотрисните влакове), една бе под въпрос (двуетажните влакове), а последната (за локомотивите) бе наполовина изпълнен. Как се стигна до това, може да четете в материала тук.
20-те „push pull” влака
От думите на Гвоздейков сега става ясно, че ведомството ще се опита все пак да доведе докрай процедурата за 20-те „push pull” влака. По нея оферти подадоха единствено испанската Patentes Talgo SL и китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. Оценяващата комисия обаче намери пропуски в предложенията им и прекрати търга.
При тази ситуация ресорното ведомство е решило да се договори пряко с двете фирми – т.е. да ги покани директно, без нова публична процедура и по своя преценка да избере една от двете оферти.
Законът за обществени поръчки (ЗОП) позволява, а от изказванията на министър Гвоздейков става ясно, че е много вероятно ведомството да се позове на чл. 182, ал. 1, т. 2. Той гласи, че възложител може да пристъпи към пряко договаряне с определени фирми, избрани от него, когато „процедурата за възлагане чрез публично състезание е прекратена, тъй като няма подадени оферти или подадените оферти са неподходящи и първоначално обявените условия не са съществено променени“.
Точно такъв е случаят с този търг.
Те (бел.р – фирмите) не отговаряха на спецификациите, на изискванията и по закон ние трябваше да дисквалифицираме тези участници. Всъщност ЗОП дава възможност да продължим на следващ етап. Утре ще стартираме процедурата отново с тези двама участника, като минаваме вече на друг член на ЗОП. Това е прякото договаряне“, заяви пред БНТ Гвоздейков.
Въпреки че Законът позволява процедурата, когато големи възложители, в случая Министерството на транспорта, се повдига въпросът дали условията в откритата процедура не са замислени предварително така, че да няма интерес към поръчката, за да може да се прекрати законно и да се върви към договор с конкретен изпълнител. При пряко договаряне прозрачността на процедурата намалява, което дава възможност за злоупотреби, особено когато става въпрос за толкова големи суми.
Запитан за тази хипотеза, Гвоздейков отговори, че министерството спазва и изпълнява стриктно ЗОП. По думите му
всичко е прозрачно и е съгласно всички европейски правила и директиви.“
Припомняме, че инхаус процедурите, по които се строеше магистрала "Хемус" по времето на ГЕРБ също на хартия бяха законни. В последствие обаче служебните кабинети, а и правителството на "Продължаваме промяната", установиха, че инхаус процедурите са използвани за незаконно преотдаване на строителни дейности на подизпълнители. Министърът на вътрешните работи по времето на кабинета "Петков" Бойко Рашков дори разкри, че авансите, давани от държавата по инхаус договорите, са изнасяни с чували.
В интервюто от днес Гвоздейков обяснява, че фирмите ще имат срок от 2 седмици да подадат нови, „коректни оферти с коректни технически спецификации и цени“. Запитан какво означава „коректни“ цени и оферти, Гвоздейков отговори:
техническата спецификация, която сме заложили, трябва да съответства на това, което те подават“.
И допълни, че заложената индикативна цена е около 600 млн. лв., но тук най-вероятно става въпрос за лапсус и министърът е имал предвид сумата в евро, т.е. 1.2 млрд. лв. Поне такава бе стойността на прекратения търг.
Припомняме, че процедурата бе временно стопирана заради жалба на испанската Patentes Talgo SL. Впоследствие компанията изненадващо оттегли жалбата си и поръчката продължи. Така оферти подадоха именно Patentes Talgo SL и китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO, като предложението на втората бе почти 2 пъти по-ниско от това на испанския производител.
Оценяващата комисия откри пропуски в техническите оферти. Според документацията Patentes Talgo SL не се е съобразила с изискванията на възложителя по отношение на разстоянието между седалките, броят места в първа и втора класа, както и графика за доставка. Проблемът при китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO е дългият срок за доставка – между 42 и 61 месеца. Министерството бе заложил срок на доставка не по-късно от 33 месеца от датата на започване на изпълнението на договора.
Общо взето в рамките на 15 дни те трябва да подадат тези оферти, при което следващ етап е покана към тях за пряко договаряне, сядане на масата и изчистване на окончателния вариант на договора. Ние сме оптимисти, че процедурата ще бъде приключена положително“, заяви Гвоздейков.
35-те мотрисни влака
Министърът заяви, че следващата седмица ведомството ще обяви нова процедура за доставката на 35 мотрисни влака.
Припомняме, че търгът на стойност над 1.1 млрд. лв. бе обжалван от „Шкода Транспортейшън“ А.С. Именно заради жалбата бе спрян. Комисията за защита на конкуренцията уважи жалбата на компания и определи търга за незаконосъобразен. Решението можеше да бъде обжалвано пред Върховния административен съд (ВАС), но още преди празниците Гвоздейков заяви, че няма да се подходи към това, за да не се бави процедурата.
Има известно забавяне, но то не е рисково. Ще се справим със сроковете и ще положим максимални усилия договорите да бъдат подписани до края на март“, заяви днес министърът.
Модернизация на БДЖ
Гвоздейков заяви, че визията и мисленето на хората, които управляват БДЖ, са коренно променени. Той благодари на Немското посолство за оказано съдействие, свързано с техническа помощ за проект за поетапна модернизация на БДЖ. Министърът не навлезе в подробности какво означава това и в какво се изразява модернизацията.
Ние потърсихме техническа помощ от тях и в много близки срокове ще успеем да изпълним проект за поетапна модернизация на БДЖ.“
По думите му министерството готви анализ на тарифната политика на БДЖ, за да може тя да бъде променена, но едва след като се повиши качеството на услугата. Гвоздейков заяви, че цената на билета не е променяна от 2017 г., но заяви, че приоритет на ведомството за тази година е модернизацията на железниците.
Билетът за влака от София до Перник е 1.70 лв. Толкова е и билета за градския транспорт в София. Това, според мен, не е нормално.“