Най-важният търговски път в Европа е застрашен
Река Рейн до голяма степен е незаменима за индустриалните гиганти
Река Рейн е надеждна корабна артерия от векове насам като подпомага раждането на индустриални гиганти по бреговете си. Тези дни обаче може и да са към своя край, тъй като водата редовно намалява до нива, които възпрепятстват корабоплаването.
Това вече традиционно започва да се случва от края на лятото до есента, което донася огромен стрес на компаниите, които разчитат на най-важния търговски път в Европа. Те бързат да се адаптират, но проблемите само подчертават как климатичната криза удря дори развитите индустриални икономики.
С това „ново нормално“ индустриалните компании вече чертаят план Б. BASF SE пренасочва логистиката към влакове и камиони. Производителят на пластмаси Covestro AG има планове за извънредни ситуации, които включват преместване на част от производството в Белгия. Заобиколните решения обаче са скъпи и тромави.
Причина за всички тези проблеми са все по-топлите зими, които означават по-малко сняг за поддържане на нивата през сухите летни месеци. Докато последните дъждове облекчиха напрежението, дори малки промени могат да имат голямо въздействие.
Спад на нивото на водата с около 10 сантиметра означава, че около 100 тона по-малко могат да бъдат транспортирани на кораб, според Флориан Рьотлингшофер, директор на Swiss Rhine Ports.
Това, което днес може да преживеем като изключение, ще се превърне в норма за в бъдеще“, каза в интервю Кристоф Хайнцелман, директор на Германския федерален институт за инженерство и изследване на водните пътища. „С това ще възникнат повече ограничения.“
В Германия съществуват правителствени планове за преустройство на реката, които обаче напредват бавно. Инициативите се разработват от години и включват системи за ранно предупреждение и драгиране на сложен 50-километров участък. Разчетено е проектът да струва 180 милиона евро.
След миналогодишната суша администрацията на канцлера Олаф Шолц се опита да ускори усилията, но сега това е в застой поради вътрешни борби и бюрократична инерция. Това се прибавя към предизвикателствата, пред които е изправена най-голямата икономика в Европа.
Рейн пренася повече от 10% от швейцарската търговия и около два тона на жител на Германия всяка година. Това вече е под заплаха.
В края на лятото топенето на снега вече не играе важна роля за Рейн и запасите от вода са били изчерпани още по-рано тази година, според Денис Майснер, от Германския федерален институт по хидрология.
Така че високите температури са основната причина за проблема“, каза той.
Проблем от години
Първоначално предупреждение прозвуча през 2018 г., когато Рейн достигна исторически ниски нива и транспортът по реката почти спря, което намали промишленото производство на Германия с 5 милиарда евро. Оттогава нивата имат все по-често ограничен капацитет. Миналата година Германия регистрира най-ниския обем на търговия по река Рейн и други вътрешни водни пътища поне от 1990 г. насам, сочат данни на германската статистическа агенция.
Реката е до голяма степен незаменима за обекти като BASF. Най-големият химически завод в света - заемащ 10 квадратни километра по протежение на реката - товари и разтоварва около 15 шлепа на ден, което представлява около 40% от транспортния му обем. BASF използва система за ранно предупреждение, която предвижда проблеми шест седмици предварително. Той все повече се стреми да прехвърли транспорта към железопътен транспорт и добавя пунктове за товарене, за да бъде по-гъвкав.
Най-големият завод за стомана в Германия е още по-изложен на риск. Разположено в Дуисбург при сливането на реките Рейн и Рур, съоръжението на Thyssenkrupp AG се нуждае от 60 000 тона суровини на ден. Спирането на шлепове ще изисква 2000 камиона, а изоставянето на Рейн изцяло не е осъществимо, според говорител на компанията.
Заводите на Covestro в германската провинция Северен Рейн-Вестфалия получават по-голямата част от своите суровини и пренасят около една трета от готовите си продукти през Рейн. Компанията разполага с работна група, която започва да действа, когато нивата на водата станат критични. Мерките включват наемане на повече кораби за по-леки товари и преместване на производството на други места в Германия и Белгия.