Next.e.GO строи завод в Северна Македония
Германската компания се отказа от България, но се разширява в други посоки – включително и САЩ
Германският производител на електромобили Next.e.GO Mobile, който трябваше да изгради производство в България до края на 2023 г., насочва фокуса си към строителството на три нови микрозавода в Европа и САЩ през следващите няколко години. Това стана ясно от думите на главния изпълнителен директор Али Везвай преди листването на компанията в петък.
Компанията вече има един завод в Германия. В момента подготвя старта на производството си в Северна Македония, което трябва да започне през 2024 г. и иска да построи още един завод в Европа. Освен това e.GO има амбицията за собствена фабрика в САЩ, за да се възползва от субсидиите, предоставени от американския Закон за намаляване на инфлацията.
Припомняме, че германският стартъп нашумя в България през юли 2021 г., когато Кирил Петков – тогава все още служебен министър на икономиката и бъдещ премиер – обяви новината за мащабна инвестиция на германската компания в страната. Надеждите за производствена база за електрически коли в Ловеч бяха големи, но първоначалното вълнение скоро замря.
Очакванията бяха, че строителството на завода ще започне през март 2022 г., а първите автомобили биха могли да излязат от него още в края на 2023 г. или началото на 2024 г. Впоследствие процедурите по издаване на разрешителните се проточиха, сроковете се изместваха, а към днешна дата завод все още няма.
Това даде повод на партийните активисти на ГЕРБ да включат казуса в предизборната си кампания по-рано тази година и да го използват срещу „Продължаваме промяната“, като лансираха тезата, че проектът е бил „поредната партенка“ на ПП (б.р. – цитат на Николай Нанков), а германските инвеститори са взели държавната субсидия и са си тръгнали.
Факт е, че завод на e.GO в Ловеч към момента няма. Но също така е редно да се отбележи, че според инвестиционното споразумение българската държава бе поела ангажимент да предостави общо 34 милиона евро на Next.e.GO на три транша, при конкретно постигнати резултати. Първият, например, щеше да дойде едва след старта на производството на електрически коли. Такова няма – съответно няма и отпуснато финансиране.
Моделът на e.GO
Бизнес моделът на германския стартъп стъпва върху идеята за изграждането на повече на брой микрофабрики, в които да се произвеждат малки градски електрически автомобили. Според разчетите на базираната в Аахен компания e.GO строителството на един такъв завод струва около 60 млн. долара.
Те са високо автоматизирани и могат да произвеждат около 30 000 електромобила годишно“, каза Везвай.
В търсене на свеж капитал, сега компанията излиза на борсата чрез сливане с дружеството със специална цел за придобиване (SPAC) Athena Consumer Acquisition, което ще оцени производителя на електромобили на около 900 млн. долара, плюс набиране на 235 млн. долара в брой и 50 млн. долара дългово финансиране.
e.GO в момента произвежда в завода си в Аахен малкия четириместен електромобил e.Wave X за 24 990 евро (26 457 долара). Досега той е изкарал от поточната линия около 1200 броя.
Очаква се сливането със SPAC да осигури оборотен капитал за разширяване на производството. Везвай не пожела да обсъди конкретните бройки на поръчките за електромобила, но заяви, че те наброяват „хиляди и хиляди“.
Той каза, че e.GO се е насочил към този евтин сегмент, тъй като големите производители на автомобили до голяма степен са следвали примера на Tesla в таргетирането на премиум и луксозните пазари.
Не е необходимо да се опитваме да откриваме топлата вода там“, каза Везваи. „Ако погледнете градския сегмент, който обслужваме, той е недостатъчно обслужван.“
Листването на компанията идва няколко години след голямата вълна от SPAC сливания, при които стартиращите компании за електромобили набраха милиарди долари. Много от тях изпитват затруднения да произвеждат електромобили в голям мащаб и финансирането пресъхва.
Председателят на Athena Изабел Фрейдхайм заяви, че e.GO е различна, защото вече генерира приходи.
Това все още не е просто поредната компания за електромобили, а компания, която действително произвежда автомобили“, каза тя. „Така че това е много привлекателно от гледна точка на инвеститорите.“