Norwegian предупреди за риск от фалит
Авиокомпанията търси спешно да продаде 37 самолета за междуконтинентални полети
Една от най-големите нискотарифни авиокомпании в Европа и света - Norwegian Air Shuttle, предупреди, че е заплашена от висок риск за фалит, след като полученият кредит с държавна гаранция се оказал недостатъчен, за да преодолее кризата, предизвикана от Covid-19. Съобщението беше придружено с отчет на финансовите резултати за първото полугодие на 2020 г., според който превозвачът е на загуба от 5.3 млрд. крони (595 млн. долара).
Основната причина за това е сривът на пътуванията със 72% - 5.3 млн. превозени пътници през първото полугодие спрямо 18.1 млн. за същия период на 2019 г. При това коефициентът на използване на местата също е паднал с 6.5% - до 78.2 на сто.
Въпреки това президентът на авиокомпанията Якоб Шрам публично изказа своята благодарност към норвежкото правителство за оказаната помощ, но посочи, че „отчитайки пазарните условия тя е недостатъчна“, за да се поддържа съществуването на авиокомпанията при продължаващия вече месеци наред спад на работата.
Norwegian Air Shuttle обяви, че предприема нови стъпки за стабилизиране, като разчита да получи допълнително финансиране чрез ново предлагане на акции, като в същото време ще свие допълнително разходите си чрез преструктуриране и дори продажба на активи.
Въпреки че ръководството на авиокомпанията вярва, че все още има възможности за успешно разрешаване на финансовите проблеми и получаване на оборотни средства, то признава, че съществува и висок риск да поиска от съда обявяване на процедура по несъстоятелност, става ясно още от съобщението на нискотарифния авиопревозвач.
Припомняме, че през април, след преструктуриране на акционерния капитал на авиокомпанията чрез замяната на дългове срещу собственост, голяма част от нея беше придобит от лизингодатели. Благодарение на това обаче Norwegian Air Shuttle получи достъп до антикризисно финансиране – държавно гарантиран кредит от 3 млрд. крони, след което сключи и договори с търговски банки за заеми на стойност 300 млн. крони.
За да продължи да съществува, авиокомпанията трябва спешно да се освободи от поне 37 самолета за междуконтинентални полети, което ще е много трудно предвид ситуацията на световния авиационен пазар. В началото на пандемията 140 самолета на Norwegian Air Shuttle останаха на земята, а над 8000 служители бяха освободени. В пика на кризата само 7-8 самолета на авиокомпанията изпълняваха инцидентни регионални полети.
През юни Norwegian Air Shuttle отмени поръчка към Boeing за 97 различни самолета. От 1 юли авиокомпанията възстанови полетите си по 76 линии, за което ангажира едва 15 от всичките си 140 самолета. Според плановете на компанията до края на септември броят на самолетите, с които оперира, трябва да нарасне до 25.