Нощните влакове имат потенциал да свържат малките градове в цяла Европа
Все повече хора искат да пътуват по екологичен начин, но политиците трябва да намерят начин да стимулират този вид транспорт
Нощните влакове имат потенциал да свържат малки градчета в отдалечени места в Европа. Освен че са екологична алтернатива на колите, пътуването с тях е по-приятно, тъй като заспиваш и на сутринта се будиш в друг град. За да бъде развита обаче добре мрежата – не само във вътрешността на държавите, но и помежду им – то Европейският съюз трябва да приоритизира нощните линии.
Около тази теза се обединиха участниците в семинар на тема „Нощни влакове – за по-добри връзки между градовете и регионите“, която се проведе в рамките на Европейската седмица на градовете и регионите (#EURegionsWeek 2023).
Заради голямата конкуренция от самолетите, жп транспортът и мрежата се неглижират, а операторите са принудени да инвестират огромни средства, за да обновят подвижните си състави. Сега обаче, когато Европа е все по-ориентирана към зелените политики, търсенето на пътувания с нощни жп линии нараства, сподели Хартмут Ройпке, ръководител на Отдел за мобилност, транспорт, опазване на климата и околна среда в Берлин.
Малкото линии обаче трудно могат да задоволят търсенето“, заяви той.
По думите му нощните жп влакове имат потенциал в цяла Европа. Само от Берлин са идентифицирани 45 потенциални нови линии. Подобно разгръщане може да бъде алтернатива на полетите.
Ройпке коментира и проблемите в сектора – трудно е нови оператори да навлязат на пазара, високите цени на електроенергията създават несигурност, инфраструктурните такси са високи, а и има голяма разлика между различните национални мрежи в страните. За да отговори на тези предизвикателства, Берлин набелязва няколко стъпки – субсидии за операторите, намаление в инфраструктурните такси за нощни влакове и по-високи такси за въздушните оператори.
Елмър Ван Бюрен, директор на European Sleeper, коментира, че ако влаковете са достатъчно удобни, едно нощно пътуване може да продължи между 8 и дори 16 часа. Така може да се разшири още повече радиусът между градовете и влаковете може да заместят самолетите, дори и на по-големи разстояния. Нужно е обаче да има добра свързаност между държавите.
Лобито на жп компаниите не е силно, а това на авиокомпаниите – да. Инвестициите във влакове са по-сложни и се изплащат по-бавно от тези в самолети, защото самолетът лети навсякъде, а влакът не може. Влаковете обаче могат да спират във всяко населено място. Тук идва ролята на политиците, които трябва да приоритизират жп транспорта.“
Като предизвикателства при организирането на международна нощна услуга, Бюрен посочи координирането между разписанията в държавите, както и финансирането на подвижен състав. По думите му депата за влакове също се пренебрегват и липсват от инвестиционните планове на страните.
Става въпрос за кохезия и свързаност, темата трябва да се обсъжда на високо ниво.“
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.