Нова услуга за споделени велосипеди заработи в София
Nula Bike стартират в централната част на града, а цената за 30 минути е 1.50 лв.
В София съществуват няколко системи за споделено ползване на електрически велосипеди и не малко места, от които можем да наемем колело под наем по старомодния, утвърден начин. Преди дни обаче в столицата заработи първата по рода си система за отдаване на велосипеди под наем, или т.нар. „споделени велосипеди“, която работи чрез приложение - Nula Bike.
Защо Nula
Преди около три-четири години предприемачите Огнян Божилов и Марин Генов започват да разработват свой електрически скутер и оттогава се корени интереса им към двуколесните превозни средства. „Искахме да създадем български продукт, който да се конкурира на този пазар, но в последствие решихме да се преориентираме, тъй като конкуренцията е ожесточена при е-скутерите“, обясни пред Economic.bg Огнян Божилов.
Започнахме да се интересуваме от системи за споделени велосипеди и познавахме много такива успешни примери, особено от Западна и Централна Европа. „Имаме добри примери, които следваме и са доказателство, че това е работеща система и алтернатива на автомобила за ежедневно придвижване, както и на градския транспорт“.
Велосипедите на Nula Bike са от градски тип и са купувани на старо, след което са реновирани, за да съответстват на техническите изисквания на платформата. Причината компанията да заработи по този начин е тяхната философия за нулеви вредни емисии и това, че като дават втори живот на стари колела, ще спестят вредни емисии от производството на нови.
Компанията стартира с 15 велосипеда като плановете са до края на годината те да се удвоят. Разположени са в централната част на града, но има и няколко станции около Южния парк.
Как работи системата
Колело може да бъде наето през приложението на компанията, което е през браузър като плащането е с карта. Цената е 1.50 лв. на всеки започнати 30 минути.
Системата на тротинетките работи по подобен начин, които вече действат в София с разликата, че колелата не могат да бъдат оставяни навсякъде, а само на оказаните в приложението станции. Местата, на които могат да бъдат "паркирани" велосипедите, не са частни, а са част от общинската инфраструктура, за която от Nula Bike са подписали меморандум със „Зелена София“, част от Столична община.
Колелата имат GPS, както и катинари за заключване, а хората, които ги карат трябва при приключване на сесията на наема им да заключат велосипеда и да направят снимка като самата платформа ги подканя. „Така ние можем ясно да проследяваме как се ползва системата и къде се намират колелата“, обясни Божилов.
„За да е ефективна една подобна система, особено в голям град като София, трябва да има поне няколкостотин колела, за да може да се усети истински ефектът от нея“, допълва той.