Новата мания на технологичните гиганти
Microsoft, Google, Meta, Apple... Доскоро мълчаливи по темата, днес всички искат да са №1 в изкуствения интелект
Големите хай-тек компании имат нова мания: изкуствен интелект, пише Reuters и обръща внимание на тазседмичните финансови отчети, по време на които главните изпълнителни директори в сектора сякаш се надпреварваха да акцентират върху технологията. А тя доскоро съществуваше по-скоро на заден план и не е била сочена като пример за принос към крайните резултати.
В конферентните разговори след финансовите резултати изпълнителните директори на технологични компании изричаха фразите „AI“, „генеративен AI“ или „машинно обучение“ от два до шест пъти по-често, отколкото през предходното тримесечие, според преглед на стенограмите от конференциите.
Ръководителите на Microsoft Corp и Alphabet Inc, които стоят зад най-новото голямо съперничество в областта на технологиите, пренесоха битката си на фронтовата линия на конферентните разговори. Поне словом, компанията майка на Google изпревари конкурента си – по време на дискусията изкуственият интелект бе споменат 45 пъти, което е с 13 пъти повече в сравнение с предходния тримесечен отчет. За сравнение, в изказванията на Microsoft имаше 39 споменавания, което е с 15 повече от предходното тримесечие.
Пускането на генеративния чатбот ChatGPT, чийто софтуер от два месеца насам демонстрира завидни способности да създава смислен текст, постави началото на невиждана надпревара за интегриране на AI в повече продукти. А инвеститорите вече залагат коя компания ще излезе начело.
Инвестициите на Microsoft в OpenAI, разработчикът на ChatGPT, и му агресивните усилия да направи чатбота широко достъпен за своите клиенти в облака представляват ново предизвикателство за Alphabet. Наблюдатели от индустрията твърдят, че вграждането на човекоподобни отговори в стила на ChatGPT в търсачката Bing на Microsoft може да ѝ даде предимство пред Google на Alphabet, която отдавна е лидер в търсенето на информация.
Намеквайки за фиксацията на обществеността към ChatGPT, главният изпълнителен директор на Alphabet Сундар Пичай заяви, че Google остава в играта.
Ще продължим тази работа смело, но с дълбоко чувство за отговорност“, каза той.
Софтуерът с изкуствен интелект ще бъде важен фокус за Alphabet, която планира да направи публично достъпен собствения си чатбот инструмент LaMDA през следващите седмици, добави той.
Дейвид Хегър, анализатор в Edward Jones, подчерта, че сега Google изглеждат много по-словоохотливи по отношение на големите си инвестиции в AI.
Те бяха много по-гласовити относно ползата за почти всички части на бизнеса им и как очакват това да бъде допълнително интегрирано в бизнеса им занапред“, посочи той.
Главният изпълнителен директор на Snap Inc Еван Шпигел заяви по време на разговора с инвеститори за четвъртото тримесечие на компанията, че генеративният AI ще бъде от решаващо значение през следващите пет години за развитието на добавената реалност (AR), която е съществена част от преживяването на платформата Snapchat.
Тази технология, която наслагва компютърни изображения върху реалния свят, понастоящем е ограничена, тъй като художниците трябва да създават 3D модели, но генеративният изкуствен интелект може да ускори процеса, каза Шпигел.
Представете си, че играете с децата си с очила за AR и казвате: „О, Боже, има пиратски кораб и голямо чудовище“. Можем да ги съживим с помощта на генеративен изкуствен интелект, което според мен е наистина вълнуващо“, даде пример той.
Марк Зукърбърг също нарече генеративния изкуствен интелект „изключително вълнуваща нова област“ в сряда по време на конферентен разговор, в който фразата бе спомената 30 пъти, в сравнение с 22 пъти през предходното тримесечие. Основателят на Facebook и главен изпълнителен директор на Meta Platforms Inc, чиито акции се покачиха с 20% след отчитането на финансовите резултати, заяви, че потребителите могат да очакват компанията да „стартира редица различни неща тази година“ в областта на генеративния изкуствен интелект.
Meta планира да включи новата технология в почти всички свои продукти, като например генериране на изображения, видеоклипове, аватари и 3D активи, каза Зукърбърг. Софтуерът ще помогне на създателите на съдържание да произвеждат повече в приложенията на Meta, добави той. А маркетолозите биха могли да използват генеративния AI, за да помагат за копирайтинга или да създават изображения и видеоклипове, каза в интервю Никола Менделсон, вицепрезидент на глобалната бизнес група на Meta.
„Една от целите ми за Meta е да надграждаме върху нашите изследвания, за да станем лидер в областта на генеративния AI“, каза Зукърбърг.
Дори и в Apple Inc, където хардуерът като iPhone доминира бизнеса, AI изглежда като голяма част от бъдещето.
Запитан от анализатор за стратегията на Apple за изкуствен интелект, главният изпълнителен директор Тим Кук заяви в четвъртък, че компанията използва такава технология за функции като разпознаване на автомобилни катастрофи в своя iPhone и Apple Watch и че тя ще бъде приложена във всички продукти и услуги на Apple.
Виждаме огромен потенциал в това пространство, който може да повлияе на почти всичко, което правим“, каза Кук. „Това очевидно е хоризонтална технология, а не вертикална. И така тя ще засегне всеки продукт и всяка услуга, които имаме.“