Новият шеф на АПИ обеща ударно строителство и ремонт на 3000 км пътища
Магистралите „Хемус“, „Струма“ и „Европа“ са приоритет – и пред трите обаче има сериозни пречки
Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) обещава (почти) ударно строителство на магистрали през настоящата година, както и да ремонтира 3000 километра пътищата. Това заяви председателят на Агенцията Венцислав Ангелов пред БНТ. Смелият размах на дейностите обаче ще бъде възпрепятстван, тъй като някои от големите инфраструктурни проекти тъпчат на едно място от години.
По думите на Ангелов основните пътни направления ще се изграждат със средства по различни европрограми и от националния бюджет, а за някои ще се търсят варианти и за концесия, като например пътя Монтана – София и тунелът под „Петрохан“.
За икономическия растеж на държавата и развитието на регионите е важно по най-бързия начин да се изградят тези трасета.“
Председателят на АПИ заяви, че тази година ще се продължи изграждането на магистралите „Хемус“, „Струма“, „Европа“, както и скоростният път Видин – Ботевград. Ще започне и строителството на участъка Русе – Бяла и обхода на града, който е част от магистралата Русе – Велико Търново. Наскоро се разбра, че кабинетът е платил 175 млн. лв. аванс, за да започне проектирането на аутобана, а министърът има идея той да се удължи и до Маказа.
Обекти като „Хемус“ и някои участъци от скоростния път Видин – Ботевград обаче се строят по инхаус процедури. Това, заедно с раздадените огромни аванси, даде основание на служебните правителства и редовния кабинет „Петков“ да обявят участъците за незаконни.
Регионалният министър предложи промени в Закона за устройство на територията, които да направят търпими такива обекти. Не е сигурно обаче дали парламентът ще има време да разгледа и приеме законодателството. Текстовете не са минали даже първо четене в комисии.
Нито регионалното министерство, нито това на околната среда и водите не дава индикация за това какво ще се случва със „Струма“ през Кресна, а действащият ОВОС изтича през май месец тази година. По този повод министър Шишков коментира, че след окончателния избор на трасе, последният участък от аутобана ще има разрешение за строеж до тогава.
За магистралата до Сърбия Шишков обеща първо да намери начин липсващите 150 метра до ГКПП „Калотина“ да се свържат с основното трасе на аутобана. В противен случай движението ще се осъществява по двулентов път.
Ремонтите на пътища
До края на януари ще бъде готова инвестиционна програма за текущ и основен ремонт. Предвижда се 3000 км да бъдат ремонтирани, заяви председателят на АПИ. Той посочи, че след проведената кампания през есента на 2022 г. са получени предложения от гражданите за участъци с необходимост от ремонт, които ще бъдат включени в инвестиционната програма.
Ангелов допълни, че постоянно се предприемат нужните мерки за обезопасяването на пътната мрежа – подмяна на асфалтова настилка, обновяване на мантинелите, маркировката и пътните знаци. Председателят на АПИ коментира, че средствата, събирани от тол системата, са недостатъчни за поддържането на 20 хил. км републиканска пътна мрежа.
Агенцията е предприела мерки за зимното поддържане. Ангелов коментира, че по всички опорни пунктове в страната е налична техника и инертни материали. Метеорологичните прогнози се следят постоянно, пътните настилки се обработват и по старопланинските проходи движението е без въведени ограничения.