Кулинарни номади: Нов шанс за среща с непознатата България
Кулинарният туризъм набира все по-голяма популярност в България, а и може да се окаже спасението за сектора
Дестинация за четири сезона. Това е мотото, под което България се рекламира по света и се опитва да наложи като тенденция. Въпреки това обаче до момента страната ни разчита основно на ски туристите и всички, които са решили да отидат на море на българското Черноморие. Все още липсва въпросната диверсификация на туристическия продукт, за която призовават от бранша.
Една от възможностите за развитие на туризма в България в посока, в която няма да бъде изцяло зависим от климатичните условия, е кулинарният туризъм. Именно в тази насока преди дни в Министерството на земеделието, храните и горите (МЗХГ) се проведе среща, на която бе обсъдено разработването на Маркетингова стратегия за достъп до пазари и реклама на българското вино.
„Документът се предвижда да е за срок от 3 години, като планираме и създаването на тематична работна група с представители на Министерството на туризма, Министерството на икономиката и бранша. Намеренията ни са да бъде направен и финансов анализ и да бъде осигурен бюджет за изпълнението ѝ“, поясни по време на срещата зам.-министърът на земеделието Тодор Джиков. Той припомни, че Министерството на земеделието работи по създаването на дигитална карта на България, в която ще бъдат включени обектите за винен туризъм.
Хубава храна и интересни места
С идеята да помогнат за развитието на този сектор и да привлекат повече туристи в България Ния и Калина създават Food Nomads в края на 2022 г. Туристическата агенция се занимава с организирането на винени турове и екскурзии, посветени на хубавата храна и интересните места.
Ния и Калина, основателки на Food Nomads (отляво надясно)
Искахме да сме част от развитието на кулинарния туризъм в България и доколкото можем да помогнем за неговото популяризиране. Има толкова много места и изби, които самите ние като българи не знаем“, разказва Ния Василева пред Economic.bg.
Младите момичета са се заели със задачата да организират кулинарни турове и да показват различни кътчета на България, както на българите, така и на чужденците. За момента организират турове основно в Западна Тракия, но съвсем скоро се очаква да има такива и в Северна България, около района на Стара Загора, както и по Черноморието.
Има страшно много възможности за развитие на този тип туризъм. Като държава имаме всяка една предпоставка да сме едно страхотно място за подобен тип туризъм. Много от самите винарни осъзнават също тази възможност. Не само за българския пазар, но и за чужденци, които да привлечем с този вид туризъм“, казва още Ния.
Идеята на Food Nomads е да разкажат на туристите историята на дадено място през традиционната храна и местните хора. Да се потопят в културата на мястото и да опознат България отвъд най-популярните туристически дестинации.
Гурме дестинации
Припомняме, че министерството на туризма още през 2017 г. изработи карта с 12 винено-културни дестинации като част от инициативата „Сподели България“, която беше в съвместно партньорство между туристическото и земеделското министерство.