Новият Закон за движение по пътищата: критики и предложения
МВР, Министерство на транспорта, браншови организации и НПО-та обсъдиха предложените промени в закона
В краткото време, което имахме да се запознаем с трите законопроекта, не успяхме да видим нов модел нито за организацията на пътната безопасност, нито за административно-наказателната отговорност, нито за обучението на водачите или поддръжката на превозните средства. Това коментира Диана Русинова от Института за пътна безопасност на дискусия за обсъждане на трите нови законопроекта, на които ще се раздели сегашният Закон за движение по пътищата.
Новите предложения в закона бяха публикувани на страницата на МВР и Министерството на транспорта в петък. До публикуване на проектозаконите се стигна, след като през последните 10 години Законът за движение по пътищата претърпяваше изменения над 70 пъти, но въпреки това той остана недостатъчно ефективен, а промените на парче не помогнаха да се намалят осезаемо проблемите на пътя.
Закон за движение по пътищата в три части:
На първо място основното предложение е Законът за движение по пътищата да се раздели на три – Закон за движението по пътищата, Закон за пътните превозни средства и Закон за водачите на моторни превозни средства. Два от тези закона ще се контролират от Министерството на транспорта, а третият - от МВР. Целта на разделянето е създаване на по-стабилна уредба, подобряване на дейността на закона, усъвършенстване на правилата и увеличаване на компетентността на контролните органи.
На кръглата маса взеха участие Цветан Цветанов, председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред в 44-то НС, Валентин Радев, министър на вътрешните работи, зам.-министърът на транспорта Ангел Попов, представители на браншовите организации, НПО-та и експерти по темата.
Част от специалистите изразиха своето неодобрение от това, че проектите на законите са публикувани твърде късно – в петък следобед, и времето, в което може да се запознаят с тях, е твърде кратко. На това министърът на вътрешните работи отговори, че се планират още няколко подобни дискусии – една в Пловдив, а другата може би в Търново или Варна, на които и друга част от представителите на сектора ще могат да се включат с мнения и предложения. Освен това, писмени предложения по закона ще се приемат до 4 май.
При откриване на срещата вторият в ГЕРБ Цветан Цветанов заяви, че темата за безопасността на движението е водеща в негативните хроники, които наблюдаваме особено в последните дни. Една от неговите идеи е глобите, събирани във Фонда за пътна безопасност, които към момента са близо 60 млн. лв., да се използват например за поставяне на още камери за измерване на средна скорост по пътищата.
Част от предложенията, залегнали в новите три законопроекта:
Едно от новите предложения в закона е, че шофьор трябва да се яви отново на шофьорски изпит, ако за две години допусне три тежки нарушения. Под тежки нарушения в закона се визират 7 типа. Сред тях са участване и организиране на гонки, шофиране в аварийната лента на магистрала, в насрещното движение, преминаване на червен светофар.
Интересен момент в закона е задължителното носене на каска и жилетка за велосипедистите. Радостина Петров, част от сдружение „Велореволюция“ се обяви категорично против мярката, като обясни, че единствената държава в света, която е одобрила подобен регламент е Австралия. По нейни думи носенето на каска е неефективно, тъй като се намаляват травмите на главата при ПТП с велосипедисти, но в пъти се увеличават телесните травми. Освен това практиката за велосипеди под наем, която доста от общините вкараха в градовете си, ще претърпи провал, тъй като няма как да се осигурят каски и жилетки за всички желаещи.
Друг важен момент е задължителната регистрация на автосервизите. Според експертите така ще се намалят порочните практики на хора без нужната квалификация, които се занимават с ремонт на автомобили.
Владо Тодоров, член на Асоциацията на пострадалите при катастрофи, предложи мярка за тези, на които им е отнета книжката заради употреба на наркотици. Според него преди да му върнат кетапа, провинилият се сам трябва да плати и да му бъде направен тест за наркотици.
В Закона заляга и друго предложение: в него е записана и дистанцията, която шофьорите трябва да спазват на път извън населено място, на скоростен път и на магистрала, съответно 40, 60 и 70 метра. Според бившия шеф на КАТ Алекси Стратиев в закона трябва да се предвиди премахване на всякакви стикери от стъклото. Например както се говори за дигитализиране на винетките, така в електронен формат да бъде гражданската отговорност, техническият преглед и т.н.
Техническото досие на автомобила е другото въведение, което законът предвижда. В него ще се вписват какви промени са направени по автомобила, годишните технически прегледи, километража. Целта на тази промяна ще бъде евентуален купувач да се запознае с реалното състояние на колата.