Обявиха най-скъпите марки на 2018 г.
И лидерът не е нито Apple, нито Google
~ 3 мин.
Amazon е най-ценната марка в света, преди Apple и Google, според последния доклад Brand Finance Global 500. Стойността на търговската марка на гиганта за електронна търговия се е увеличила с 42% на годишна база до огромна стойност от 150,8 млрд. долара.
След скромното начало на марката като онлайн книжарница, Amazon се превърна в най-големия интернет бизнес в света, както по пазарна капитализация, така и по приходи. Той вече не е просто онлайн търговец на дребно, но и доставчик на облачна инфраструктура и производител на електроника. Сега компанията се движи отвъд цифровото пространство, тъй като миналата година поглъщането на Whole Foods за 13,7 млрд. долара даде на марката опора в областта на физическата търговия. Amazon присъства и в области като корабоплаването, музикален и видео стрийминг, наред със спекулациите на индустрията за предстоящото придобиване на банка през 2018 г.
Apple запазва второто си място в класацията, въпреки че стойността на бранда тази година е 146.3 милиарда щатски долара, или с 37% нагоре спрямо м.г. Но според анализаторите бъдещето на марката не изглежда толкова розово. Apple изостава в диверсификацията и все още е зависима предимно от продажбите на водещите си iPhone модели, които носят две трети от приходите й. С навлизането на нововъзникващи световни марки като Huawei, все по-голямото съсредоточаване на Apple върху ексклузивните продукти може да струва на компанията загубата на немалък дял от световния масов пазар и да загуби потенциалния растеж на стойността на марката в бъдеще, отчита докладът.
Google пада от първа на трета позиция тази година, като регистрира относително бавен ръст на стойността на марката от само 10% до 120,9 млрд. долара. Онлайн рекламите на Google генерират повече трафик от очакваното, тъй катообщите платени кликове са се увеличили с 47% през третото тримесечие на 2017 г., което увеличава и приходите на марката. Въпреки това, за да се конкурира компанията с най-ценните марки в света, да се справя добре или дори много добре очевидно не е достатъчно. Google е шампион, когато става дума за услуги, свързани с търсенето в интернет, облачните технологии и мобилните операционни системи, но, подобно на Apple, фокусът й върху отделни сектори я дърпа назад в разгръщането на пълния потенциал на марката. Инвестициите на Google в самоуправляващи се автомобили и мобилни телефони все още нямат мащаба и дързостта, демонстрирани от новите ходове на Amazon. Независимо от това миналогодишното придобиване на голяма част от екипа на HTC за смартфони за 1,1 милиарда щатски долара може да сложи началото на по-експанзивен подход към растежа, казва докладът.
На четвърта позиция като най-ценна марка в света е южнокорейският производител на електроника Samsung. Стойността на марката е 92,289 млрд. долара.
Петото място е за Facebook, като брандът на социалната мрежа е оценен на 89,684 млрд. долара.
Най-силният бранд
С индекс за сила на марката ( brand strength index -BSI) от 92.3, спрямо 91.3 миналата година, Disney е най-силната марка в света и една от най-интересните за следващите години, се казва още в доклада. В светлината на неотдавнашното закупуване на мажоритарен дял от 21st Century Fox Fox, Disney може допълнително да развие своята марка и да стигне до повече потребители по света. Придобиването на компании като Star India - достигаща стотици милиони зрители на субконтинента, Sky - с присъствие във Великобритания, Ирландия, Германия, Австрия и Италия, както и 60% дял в Hulu - може би един от най-големите конкуренти на Netflix, означава, че Disney вече може да се възползва от по-голямата си международна експозиция, за да утвърди своята марка повече от това да е любима на децата.
След скромното начало на марката като онлайн книжарница, Amazon се превърна в най-големия интернет бизнес в света, както по пазарна капитализация, така и по приходи. Той вече не е просто онлайн търговец на дребно, но и доставчик на облачна инфраструктура и производител на електроника. Сега компанията се движи отвъд цифровото пространство, тъй като миналата година поглъщането на Whole Foods за 13,7 млрд. долара даде на марката опора в областта на физическата търговия. Amazon присъства и в области като корабоплаването, музикален и видео стрийминг, наред със спекулациите на индустрията за предстоящото придобиване на банка през 2018 г.
Apple запазва второто си място в класацията, въпреки че стойността на бранда тази година е 146.3 милиарда щатски долара, или с 37% нагоре спрямо м.г. Но според анализаторите бъдещето на марката не изглежда толкова розово. Apple изостава в диверсификацията и все още е зависима предимно от продажбите на водещите си iPhone модели, които носят две трети от приходите й. С навлизането на нововъзникващи световни марки като Huawei, все по-голямото съсредоточаване на Apple върху ексклузивните продукти може да струва на компанията загубата на немалък дял от световния масов пазар и да загуби потенциалния растеж на стойността на марката в бъдеще, отчита докладът.
Google пада от първа на трета позиция тази година, като регистрира относително бавен ръст на стойността на марката от само 10% до 120,9 млрд. долара. Онлайн рекламите на Google генерират повече трафик от очакваното, тъй катообщите платени кликове са се увеличили с 47% през третото тримесечие на 2017 г., което увеличава и приходите на марката. Въпреки това, за да се конкурира компанията с най-ценните марки в света, да се справя добре или дори много добре очевидно не е достатъчно. Google е шампион, когато става дума за услуги, свързани с търсенето в интернет, облачните технологии и мобилните операционни системи, но, подобно на Apple, фокусът й върху отделни сектори я дърпа назад в разгръщането на пълния потенциал на марката. Инвестициите на Google в самоуправляващи се автомобили и мобилни телефони все още нямат мащаба и дързостта, демонстрирани от новите ходове на Amazon. Независимо от това миналогодишното придобиване на голяма част от екипа на HTC за смартфони за 1,1 милиарда щатски долара може да сложи началото на по-експанзивен подход към растежа, казва докладът.
На четвърта позиция като най-ценна марка в света е южнокорейският производител на електроника Samsung. Стойността на марката е 92,289 млрд. долара.
Петото място е за Facebook, като брандът на социалната мрежа е оценен на 89,684 млрд. долара.
Най-силният бранд
С индекс за сила на марката ( brand strength index -BSI) от 92.3, спрямо 91.3 миналата година, Disney е най-силната марка в света и една от най-интересните за следващите години, се казва още в доклада. В светлината на неотдавнашното закупуване на мажоритарен дял от 21st Century Fox Fox, Disney може допълнително да развие своята марка и да стигне до повече потребители по света. Придобиването на компании като Star India - достигаща стотици милиони зрители на субконтинента, Sky - с присъствие във Великобритания, Ирландия, Германия, Австрия и Италия, както и 60% дял в Hulu - може би един от най-големите конкуренти на Netflix, означава, че Disney вече може да се възползва от по-голямата си международна експозиция, за да утвърди своята марка повече от това да е любима на децата.
Без марки от Централна и Източна Европа
Докато нововъзникващите икономики като държавите от БРИК имат все повече участници в класирането Global 500, трябва да се отбележи, че нито една марка от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) не е пробила досега в подреждането.
Въпреки високите темпове на растеж на някои от икономиките в региона и близостта до пазара на ЕС, за местните марки се оказва трудно да се възстановят на практика от нулата след комунизма, да се противопоставят на ожесточената западна конкуренция и напоследък да оцелеят на първата глобална рецесия в живота им. Нещата обаче са на път да се променят в близко бъдеще, смятат авторите на доклада.
Топ 10
Докато нововъзникващите икономики като държавите от БРИК имат все повече участници в класирането Global 500, трябва да се отбележи, че нито една марка от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) не е пробила досега в подреждането.
Въпреки високите темпове на растеж на някои от икономиките в региона и близостта до пазара на ЕС, за местните марки се оказва трудно да се възстановят на практика от нулата след комунизма, да се противопоставят на ожесточената западна конкуренция и напоследък да оцелеят на първата глобална рецесия в живота им. Нещата обаче са на път да се променят в близко бъдеще, смятат авторите на доклада.
Топ 10
В Топ 10 влизат 8 американски марки, една южнокорейска и една китайска.
Вижте всички 10 участници в таблицата