Отливът на потребители и разходите за метавселената потопиха Facebook
Бизнесът с виртуална реалност на компанията майка Meta отчете загуба от над 10 млрд. долара
Акциите на компанията майка на Facebook Meta паднаха с повече от 20% след приключването на търговската сесия в сряда. Сривът дойде след публикуването на финансовите резултати за последното тримесечие. Meta отчита по-слаби от очакваното резултати, за което обвинява промените в поверителността на Apple и засилената конкуренция от платформи като TikTok, предава Reuters.
От отчетите става ясно, че за първи път при Facebook има отлив на глобалните ежедневни активни потребители, които за последното тримесечие са 1.929 милиарда, а за предходното – 1.93 милиарда. Активните потребители месечно остават на същото си ниво спрямо третото тримесечие – 2.91 милиарда.
Meta обясни, че е изправена пред удари от промените в поверителността на Apple, които затрудняват брандовете да насочват и измерват рекламите си във Facebook и Instagram.
18-годишният технологичен гигант заяви, че очаква забавяне на растежа на приходите през следващото тримесечие поради засилената конкуренция от платформи, предлагащи кратки видеа, като TikTok и Youtube. В съобщението си за финансовите резултати изпълнителният директор Марк Зукърбърг подчертава ангажимента на Meta да предоставя услуги за младежи.
Спадът на акциите на Meta изпари 200 млрд. долара от пазарната стойност на компанията, а партньорите Twitter, Snap и Pinterest загубиха още 15 млрд. долара.
Въздействието на промените в поверителността на Apple може да бъде „от порядъка на 10 млрд. долара“ за 2022 г., посочи главният финансов директор на Meta Дейв Венър. Промените на Apple в нейния оперативен софтуер дават на потребителите избор да попречат на приложенията да проследяват тяхната онлайн активност, което затруднява рекламодателите, които разчитат на именно на тези данни, за да разработват нови продукти и да опознаят своя пазар.
Рядък спад на печалбата
Meta прогнозира приходи за първото тримесечие в диапазона 27-29 млрд. долаra анализаторите очакваха 30.15 млрд. долара. Общите приходи на компанията, по-голямата част от които идват от рекламни продажби, нараснаха до 33.67 млрд. долара през четвъртото тримесечие от 28.07 млрд. долара година по-рано, надхвърляйки минимално очакванията на анализаторите.
Инвеститорите бяха разтърсени и от рядък спад на печалбата, движен главно от тежките разходи на компанията относно визията си за т.нар. метавселена. Компанията, известна преди като Facebook, отчете нетна печалба от близо 10,3 милиарда долара през последните три месеца на миналата година, което е спад от 8% спрямо същия период на предходната година и под прогнозите на анализаторите на Wall Street.
Окуражавам се от напредъка, който постигнахме през изминалата година в редица важни области на растеж като виртуалната реалност, и ще продължим да инвестираме в този ключов приоритет през 2022 г.“, каза главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг в съобщението за приходите.
Спадът на печалбата идва, тъй като Meta инвестира сериозно в технологиите за VR и AR, които смята, че ще помогнат за изграждането на метавселената - засега само концептуална форма на интернет, която Зукърбърг определи като бъдещето на компанията.
Зукърбърг по-рано предупреди, че инвестицията на компанията в тази област ще намали оперативната печалба за 2021 г. с 10 млрд. долара и няма да бъде печеливша „в близко бъдеще“.
Meta отчете загуба от над 10 млрд. долара за годината в своето звено за AR и VR, Reality Labs - за първи път, когато отчита финансови резултати за звеното. Reality Labs отчете приходи от около 2.3 млрд. долара през 2021 г. Компанията не е оповестила публично данните за продажбите на своите слушалки за виртуална реалност Quest.
Meta заяви в сряда, че тази година ще промени борсовия си тикер на „META“, най-новата стъпка в нейното ребрандиране, за да се съсредоточи върху метавселената - футуристична идея за виртуални среди, където потребителите могат да работят, да общуват и да играят. Технологичният гигант, който промени името си през октомври, за да отрази целите на метавселената, залага, че тя ще бъде наследник на мобилния интернет.
Инвеститорите, които гледат Meta, започват да осъзнават, че закупуването на акциите им вече не е предимно инвестиция в тяхната рекламна платформа“, каза Флин Зайгер, главен изпълнителен директор на агенцията за социални медии Online Optimism. „Инвестирането в Meta сега изглежда по-скоро като ангажимент и вяра, че метавселената ще замени голяма част от опита на интернет потребителите днес.“
Ребрандирането на Meta идва в момент на засилен контрол от страна на законодателите и регулаторите по отношение на твърдения за антиконкурентно поведение и върху въздействието на това как се справя с вредно или подвеждащо съдържание в своите платформи Facebook и Instagram.