В последния работен ден: Кабинетът „Петков“ е закрил Държавната петролна компания
Екипът на бившия премиер е направил промени в структурата на няколко държавни предприятия
В последния си работен ден кабинетът „Петков“ е направил промени в структурата на няколко държавни предприятия. С решението си вече бившето правителство закрива и спорното предприятие „Държавна петролна компания“, създадена от министрите на ГЕРБ Владислав Горанов и Емил Караниколов. Компанията така и не заработи, но беше капитализирана с няколко милиона държавни средства и бе назначено ръководство.
С това решение кабинетът осъществи една от точките в подписаното в края на миналата година коалиционно споразумение. Идеята при създаването на дружеството бе то да влезе на пазара на горива като поддържа верига държавни бензиностанции, продава с минимална надценка и така доведе до по-ниски цени и на останалите бензиностанции.
Единствената новина около нея обаче бе назначаването на изпълнителния ѝ директор – Паун Илчев. Въпреки че „Държавната петролна компания“ така и не заработи, тя две години подред имаше своя отреден бюджет.
Предстои да бъдат направени и законодателни промени, които да заличат дружеството от нормативната уредба на страната. Това по всяка вероятност ще се случи със следващия 48-ми парламент.
В името на ОИСР и еврото
Със същото решение кабинетът на Кирил Петков е задвижил и промени, заложени при присъединяването на България към валутно-обменния механизъм ERM 2 – т.нар. „чакалня за еврозоната“ и кандидатурата на България за членство в ОИСР.
Предложението е внесено съвместно от бившия финансов министър Асен Василев и бившия вицепремиер по ефективно управление Калина Константинова на база изготвен анализ от Агенцията за публичните предприятия и контрол. На практика то задължава в срок до един месец директорите на редица държавни предприятия да предложат на министъра на финансите предложения за преобразуването им в агенции или в търговски дружества. В срок до края на септември пък Министерският съвет трябва да приеме решение за преобразуването на предприятията.
Реалността е, че тези решения трябваше да се вземат преди буквално години, отлагани са, дори стартът на работата по тях е отлаган с години и тук за кратки месеци се извърши много работа, но за съжаление сме само донякъде“, коментира по време на заседанието Константинова, става ясно от стенограмата.
Всъщност работата по това тече от няколко месеца, като от изказване на транспортния министър Николай Събев става ясно, че още през май неговото ведомство се е допитало до „Национална компания железопътна инфраструктура“, Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“, „Транспортно строителство и възстановяване“, „Ръководство на въздушното движение“ (РВД). В списъка на кабинета сега обаче липсва „Транспортно строителство и възстановяване“.