Петролните гиганти харчат милиони, за да изглеждат „зелени“
Техните реални действия и инвестиции обаче не са в подкрепа на климата и планетата
Големите петролни гиганти харчат милиони, за да се представят като компании, предприемащи действия срещу изменението на климата. Но техните инвестиции и лобистки дейности не изглеждат да са щадящи планетата, показва нов доклад.
Анализ на базирания в Лондон мозъчен тръст за енергетика и климат InfluenceMap установи, че положителните твърдения за климата, които разпространяват пет от големите петролни и газови компании – BP, Chevron, ExxonMobil, Shell и TotalEnergies – не са в съответствие с разходите им за нисковъглеродни дейности, пише CNN Business.
Докладът идва в момент, когато учените стават все по-настоятелни в предупрежденията си, че светът трябва да намали използването на изкопаеми горива, за да предотврати катастрофалните последици от климатичната криза. Данните идват и на фона на нови критики за растящите печалби на петролните компании, тъй като разходите за енергия за потребителите нарастват.
Мозъчният тръст анализира 3421 елемента от публични комуникационни материали за 2021 г. в 5-те компании и установи, че 60% от техните изявления съдържат поне едно „зелено“ твърдение.
InfluenceMap изчисли сумата, която енергийните компании очакваха да похарчат за зелени инвестиции миналата година и установи, че средно само 12% от бюджетите им за капиталови разходи отиват към това, което самите компании смятат за нисковъглеродни или възобновяеми дейности.
В някои случаи тези цифри се увеличават. Shell, например, казва, че планира да похарчи 12% от своите капиталови разходи за възобновяема енергия тази година, спрямо 10% през 2021 г. Компанията отбеляза, че анализът на InfluenceMap не отчита инвестиции извън нейното подразделение за възобновяеми източници и енергийни решения. Това са инвестиции като зареждане на електрически превозни средства, биогорива и устойчиво авиационно гориво, всички от които според учените по климата, са важни в усилията за отказване от изкопаемите горива.
Все пак от InfluenceMap казват, че дисбалансът на компаниите между „зелените“ твърдения и инвестициите, е поразителен.
Изглежда, че това е част от системна кампания на петролните гиганти, за да се представят като проклиматични пред обществеността“, каза програмният мениджър на InfluenceMap Фей Холдър.
„Междувременно това, което виждаме, е продължаване на инвестициите в тази неустойчива енергийна система – предимно за изкопаеми горива“, допълни той.
InfluenceMap също изчисли, че компаниите харчат сумарно около 750 млн. долара всяка година за комуникационни дейности, свързани с климата, въз основа на броя на комуникационния персонал, нает от компаниите. Мозъчният тръст каза в изявление, че цифрата не включва разходите за външна реклама или PR агенции, така че истинската сума вероятно е „значително по-висока“.
„Изглежда, че това е само еволюция в тактиката, която Big Oil използва, за да се опита да отложи действията срещу изменението на климата“, каза Холдър.
Прекомерни „зелени“ изявления
“Петте големи петролни компании представят погрешно основните си бизнес операции, като наблягат прекалено много на технологиите за енергиен преход и зелените кампании“, твърдят от InfluenceMap.
Сред петте компании Shell има най-голямо несъответствие между проклиматичните послания и инвестициите в дейности с „ниски въглеродни емисии“, според InfluenceMap, следвана от ExxonMobil. Анализът установи, че Shell използва „зелени“ изявления в 70% от съобщенията, докато само 10% от разходите й са за нисковъглеродни инвестиции.
Ще инвестираме повече от 15 млрд. долара до 2027 г. в инициативи за по-ниски емисии. Компанията очаква зелените си инвестиции да се утроят до 2025 г.”, твърдят от ExxonMobil.
Фокус върху изкопаемите горива
InfluenceMap също отбеляза, че тези пет компании продължават да лобират сред политиците да заключат изкопаемите горива в политиката за климата.
Науката е много ясна - използването на изкопаеми горива трябва да намалее значително и бързо“, каза Холдер, цитирайки последния доклад на Междуправителствения панел на ООН по изменението на климата.
„Но това, което виждаме от тези компании – особено в САЩ и от индустриалните асоциации – е истински натиск за разглеждане на изкопаемите газове, като „зелено“ или нисковъглеродно решение“, допълни той.
InfluenceMap е открила доказателства за всяка компания, с изключение на TotalEnergies, която ангажира директно политиците да се застъпват за политики, насърчаващи разработването на нов петрол и газ през 2021-22 г.
Четири от компаниите – BP, Chevron, ExxonMobil и Shell – са членове на американската търговска асоциация American Petroleum Institute (API), която учени и защитници на климата критикуваха за противопоставяне на разпоредби, насочени към борбата с изменението на климата.
Световният институт за ресурси, който не беше свързан с анализа, по-рано подчерта проблема с големите петролни и газови компании, които стратегически използват търговските асоциации, включително API, за да участват в измамни рекламни практики, които карат компаниите да изглеждат така, сякаш техните продукти са по-щадящи климата, отколкото всъщност са.
„Призоваваме всички компании да преразгледат своето лобиране, политически разходи и участие в търговски асоциации, за да гарантират, че действията им са напълно съобразени с публичните им изявления относно изменението на климата“, заявиха още през 2021 г. от Института за световни ресурси (WRI).
В изявление за CNN, говорител на Shell каза, че компанията
вече инвестира милиарди долари в нисковъглеродна енергия".
„За да помогнем за промяната на микса от енергия, която Shell продава, трябва бързо да развием тези нови бизнеси. Това означава да уведомим нашите клиенти какви нисковъглеродни решения предлагаме или разработваме сега, така че да могат да превключат, когато е подходящото време за тях“, заяви говорителят.
“Компанията ще се стреми към нулеви нетни емисии в своите операции до 2050 г. Постигнахме целта си за намаляване на емисиите до 2025 г. четири години по-рано”, твърди говорител на Exxon.
„Нашата политика за публични изявления отразява трансформацията на TotalEnergies в мултиенергийна компания“, казаха от TotalEnergies.
Светът още много години ще има нужда от нефт и газ. Инвестицията в тях ще гарантира, че можем да доставяме енергията, на която хората все още ще трябва да разчитат, докато алтернативите с по-ниски въглеродни емисии се увеличават“, добави говорителят на Shell.
Въпреки това Програмата на ООН за околната среда отбеляза, че настоящите световни нива на производство на нефт и газ няма да отговорят на климатичните амбиции съгласно Парижкото споразумение.
„Правителствата по света планират да произведат два пъти повече изкопаеми горива през 2030 г., отколкото би било в съответствие с ограничаването на затоплянето до 1.5°C“, според доклада на UNEP за дефицита в производството.
Повечето големи производители на петрол и газ планират увеличаване на производството до 2030 г. или след това", допълват оттам.
Международната агенция по енергетика (МАЕ) също съобщи, че петролните и газовите компании трябва да спрат сондажите сега, ако светът се надява да предотврати климатична катастрофа.
“Инвестициите в нови проекти за доставка на изкопаеми горива трябва да спрат незабавно. Не трябва да се одобряват нови централи, работещи с въглища”, казаха от МАЕ.
Покачващи се цени на енергията
Докладът InfluenceMap, който подчертава относително ниските нива на разходи на компаниите за зелени инвестиции, идва на фона на скока в цените на енергията в Европа, докато Big Oil продължава да отчита високи печалби.
Цените на енергията се повишават в Европа от миналата есен, водени от скок в търсенето, тъй като страните премахнаха пандемичните блокировки. Нахлуването на Русия в Украйна и последвалия спад в износа на петрол и природен газ от Москва за Европа през 2022 г., тласнаха цените още по-високо.
Междувременно перфектна буря доведе до неочаквани печалби за петролната индустрия : най-високите цени на петрола от десетилетие, огромно търсене на рафиниран суров петрол, така че да може да се използва като гориво.
Exxon реализира почти 17.9 млрд. долара печалба между април и юни - почти четири пъти повече от печалбата през същия период на 2021 г. Chevron регистрира печалба от 11.6 млрд. долара, докато Shell спечели 11.5 млрд. долара.