Петролните потоци на „Газпром“ ударно потичат към Близкия Изток
Саудитска Арабия и ОАЕ, традиционни близкоизточни съюзници на Съединените щати, не се стесняват да внасят, съхраняват, търгуват или реекспортират руски горива
Руският газов монополист "Газпром" създава звено в Близкия изток – "Газпром Близък Изток", стана ясно от документация на компанията, без да посочва подробности.
Много руски компании преместват бизнеса си далеч от Европа, която наложи санкции на Москва заради действията ѝ в Украйна.
Откакто западните страни обявиха, че ще наложат ембарго и тавани на цените на руския суров петрол и петролни продукти, преместването на търговията с петрол извън Русия включи Близкия изток като основен център за внос и търговия.
Търговската промяна в руските петролни потоци облагодетелства близкоизточните съюзници на Москва в пакта ОПЕК+, тъй като най-големите производители на петрол в Арабския залив, Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства (ОАЕ), заграбват руските горива на намалени цени.
Тъй като западните пазари по същество са затворени за руския суров петрол и продукти, се появиха нови търговски пътища и страните, разполагащи с едни от най-големите петролни запаси, сега внасят руски дизел, нафта и мазут, според данни от услугите за проследяване на танкери.
Саудитска Арабия и ОАЕ, традиционни близкоизточни съюзници на Съединените щати, не се притесняват да внасят, съхраняват, търгуват или реекспортират руски горива, въпреки американските усилия да ги убеди да се присъединят към репресиите срещу опитите на Русия да избегне западните санкции върху своя петрол.
През 2022 г. износът на нефт от Русия за ОАЕ достигна рекордните 60 милиона барела, три пъти повече в сравнение с предходната година, според данни на Kpler, цитирани от The Wall Street Journal. Фуджейра, най-големият търговски център в ОАЕ, сега получава много руски петролни продукти, чиито обеми сега са на второ място след от Саудитска Арабия.
ОАЕ също се очертават като център за търговия, застраховане и доставка на руски петрол.
По-рано тази година Русия започна да изнася горива за Саудитска Арабия, най-големият износител на суров петрол в света и де факто лидер на ОПЕК. Рияд и Москва са и лидери на производителите от ОПЕК и извън ОПЕК в алианса ОПЕК+, който координира доставките на суров петрол на пазара вече повече от шест години.
Kpler изчислява, че сега Русия изпраща около 100 000 барела на ден горива към Саудитска Арабия, в сравнение с почти нула преди руското нахлуване в Украйна, според данни, цитирани от Journal.
Русия изглежда ускорява износа си на дизел за Саудитска Арабия както чрез директни доставки, така и чрез трансфери от кораб на кораб.
Русия започна да изнася дизел за Саудитска Арабия през февруари, след като основният изход на Москва за износ на горива, ЕС, въведе ембарго върху вноса по море на руски петролни продукти на 5 февруари.
Използвайки STS зареждания, Русия съкращава маршрутите за танкери, насочени към Африка и Азия, след като на Москва вече е забранено да изнася горива за ЕС.
ЕС забрани — в сила от 5 февруари — вноса по море на руски рафинирани петролни продукти и около 1 милион барела на ден руски дизел, нафта и други горива трябваше да намерят дом другаде, ако Москва искаше да продължи да получава пари за тези продукти. Потокът на руски горива към трети страни също се регулира от ценови тавани, подобни на тавана за руския суров петрол, ако търговията се извършва чрез западни застрахователи. Таванът за руския дизел е 100 долара за барел, докато таванът за по-евтините петролни продукти е определен на 45 долара за барел.
„Докато петролните промени в Русия продължават, някои модели на търговия се втвърдяват. Индия и Китай се очертаха като най-добрите стратегически търговски партньори за Русия, отчитайки всяка една трета от общия внос на руски петрол през март“, написа миналата седмица Серена Хуанг, ръководител на отдела за анализ на APAC във Vortexa.
При разглеждането на алтернативните пазари за руски петрол след забраната на ЕС виждаме интересна разлика между износа на суров петрол, нафта и мазут, който е концентриран сред шепа страни в Азия и Близкия изток, докато доставките на дизел са се насочили към по-разнообразни пазари, включително Саудитска Арабия, Турция, Бразилия и т.н.“, добави Хуанг.
Руският износ на дизелово гориво скочи с 33% през март, като доставките от руските черноморски пристанища отиват към регионите на Източното и Западното Средиземноморие към страни като Либия, Египет и Тунис. Износът от пристанищата на Балтийско море „се е изместил сравнително равномерно по отношение на процентен дял към Бразилия, Саудитска Арабия, Египет и Мароко“, каза по-рано този месец старши пазарен анализатор на Vortexa Памела Мънгер.
Руският износ за Близкия изток нараства въпреки усилията на Съединените щати да разубедят съюзниците на Русия в ОПЕК+ да подкрепят търговията и покупките на петрола на Путин.
В началото на тази година заместник-министърът на финансите за тероризма и финансовото разузнаване Брайън Нелсън пътува до Близкия изток и Турция. При посещения в Оман, Абу Даби, Дубай и Турция, обсъждайки „усилията на Министерството на финансите да пресече опитите на Русия да избегне международните санкции и експортния контрол, наложени заради бруталната война срещу Украйна, дестабилизиращата дейност на Иран в региона, рисковете от незаконно финансиране подкопаване на икономическия растеж и чуждестранните инвестиции.“
И все пак нарастващият износ на руски горива за Саудитска Арабия и ОАЕ показва отслабващото влияние на Съединените щати сред ключовите им съюзници в Близкия изток.