„Подай ръка“ – фондацията, която връща вярата в доброто
За три години доброволците са помогнали на повече от 5000 човека в тежко социално положение и нямат намерение да спират
Добрите дела невинаги изискват големи усилия и саможертви, а просто голямо сърце. Пример за това е Фондация „Подай ръка“, която доказва, че добрите истории са навсякъде около нас и че у всеки един човек има искра на съпричастност и състрадание към ближния.
Идеята за „Подай ръка“ се заражда в началото на 2020 г., а първоначално стартира като Facebook група, родена покрай пандемията от COVID-19. Тогава Радослав Георгиев, Александър Василев и Младен Славчев решават да започнат да раздават хранителни продукти на хора, които нямат какво да ядат. След като посещават различни семейства, момчетата си дават сметка, че освен от храна, хората имат нужда и от други консумативи.
Тогава работех в столично заведение и реших да предложи на собствениците на ресторанта да предоставят топла супа и хляб на хора в нужда. В един момент обаче дейността ни се разрасна и започнахме да предоставяме на хората мебели и дори да плащаме битовите сметки на различни семейства“, разказа пред Economic.bg Радослав Георгиев, основател на Фондация „Подай ръка“.
Фондацията помага на хора в тежко социално положение, а причината за това е лична и се превръща в кауза – когато е едва на 15 години, Радослав губи и двамата си родители.
Оттогава съм сирак. Справял съм се сам в живота, нямало е кой да ми подаде ръка“, каза той.
Георгиев твърди, че по време на пандемията организациите от този тип не са били много. В началото те правят всичко с лични средства, но впоследствие, през 2021 г., когато дейността им става много по-мащабна, регистрират официално фондацията. Оттогава се увеличават и като състав, в момента 6 човека извършват основната дейност на организацията.
“Всяка една дреха или консерва с храна, която ни е изпратена, директно се предоставя на семействата в нужда. После ние снимаме това, което сме предоставили, и го качваме във Facebook, като отделно го пращаме и на хората, които са дарили. Това, че имаме обратна връзка, ги кара да се включват често в нашите кампании – просто знаят, че каквото донесат, то ще отиде там, където трябва”, каза Радослав Георгиев.
Той подчерта, че екипът на Фондация „Подай ръка“ проверява обстойно всеки един казус и кампания, преди да започнат да предоставят каквато и да било подкрепа. Освен това те действат строго индивидуално спрямо всяко едно лице и семейство, като преценяват кой от какво има нужда.
Ние се свързваме със съседи на хора в нужда, разговаряме с кметове от по-малки населени места и т.н. Освен това, семействата нямат право да продават дарените неща, дори се подписват върху документ за това. Може би точно тази сигурност кара хората да се включват в нашите каузи, като доброволци и дарители. Комуникацията ни с хората е много ключова“, допълни Георгиев.
Във фондацията обаче нееднократно са се сблъсквали със случаи, при които хора, които по един или друг начин се опитват да се възползват от дейността им, искат различни неща от тях, въпреки че реално нямат нужда.
По думите на Радослав Георгиев, фондацията оказва на семействата нееднократна помощ, т.е. те проследяват как се развива всяко едно семейство, след като са му дарили различни неща.
Във времето комуникараме със семействата, наблюдаваме как се развиват, посещаваме ги, ако се налага пак помагаме – включваваме ги в коледни и велкикденски кампании. В някои малки населени места дори ходим по няколко пъти в месеца”, заяви основателят на „Подай ръка“.
Той разказа, че във фондацията получават сигнали от хора от цялата страна.
“Работим върху кампаниите една по една, защото все пак сме 6 човека и не можем да извършваме дейности по няколко кампании едновременно. Отделно от това се грижим за доста семейства и възрастни хора. Занапред имаме поне още 40 – 50 случая, които трябва да разгледаме. Заливат ни от цялата страна всекидневно, сякаш започваме да се превръщаме в институция”, каза още Радостин Георгиев.
Фондацията избягва максимално медицински кампании, защото според Радослав там злоупотребите са много големи.
Смятам, че има много различни платформи, където се събират средства за подобни кампании. Има много фалшиви епикризи, фалшиви имена на доктори и фалшиви диагнози. Затова ние решихме да не се занимаваме с такива кампании”, категоричен е той.
“Затова държим на прозрачността и доверието. Извън Търговския регистър, където се публикуват нашите отчети, качваме всичко и на нашия сайт – всяко едно лице, което дарява, има право да се запознае с разходите за съответната кампания”, допълни той.
Много фирми също им помагат с различните кампании, като даряват средства или предоставят ваучери за храна.
“Ние им издаваме договори, сертификати, а после снимаме и всяка една фактура, като я изпращаме на фирмата дарител, така се отчитаме”, обясни Радослав Георгиев.
Той сподели, че разбира защо някои хора са мнителни към определени кампании и не помагат. По думите му тази дейност в България е опетнена и въпреки че той получава заплата от фондацията, не иска да печели от дейността си там, затова дарява парите, или купува различни неща за хората в нужда.
Всички си спомняме случая с HelpKarma, нормално е хората да се съмняват. Затова при нас, ако хората решат да помогнат, могат да го направят и лично, като идват с нас при нуждаещите се”, каза Георгиев.
До момента Фондация “Подай ръка” е помогнала на повече от 5000 човека. Членовете на екипа са на мнение, че регулярната грижа и подкрепа са по-важни от това просто да отидеш при някого и да му оставиш една торба храна, а после да не го потърсиш. И въпреки че Радослав и останалите доброволци имат друга постоянна работа, те не се оплакват, че дейностите във фондацията отнемат от времето им, а напротив.
“Ако започна да мрънкам за всичко, няма смисъл да правя каквото и да било. Изпадал съм в различни състояния, сблъсквайки се постоянно с какви ли не случаи и съм си мислил да се откажа. Но после си казвам, че всичко има смисъл и продължавам напред. Няма как някой да ти се обади за помощ и да му кажеш: “Ами ние вече не се занимаваме с това, отидете другаде.”
Той сподели, че във фондацията има снимки от всички техни кампании, а когато види толкова лица, се сеща колко много работа са свършили членовете на екипа.
В един момент нашата дейност спира да бъде доброволчество и се превръща в работа. Понякога, когато хората имат проблем, не звънят на 112, а на нас”, допълни Радослав Георгиев.
“Знаем имената и историите на всички хора, на коите сме помогнали, и мисля, че правим нещо смислено. Превръщаме се в колекционери на истории, на човешки съдби”, заключи той.