Подкаст | Компаниите в България все по-често използват инфлуенсъри за реклама
На пазара на лидери на мнения в България всеки ден се появяват нови лица, от които бизнесът има нужда
В подкаста „Едно наум“ тази седмица си говорим с Радостина Христова. Тя освен че е блогър и инфлуенсър, консултира малки български брандове за работа с инфлуенсъри в различни социални мрежи. Създател е на influencer media, в която се отразяват новостите и тенденциите в сферата на инфлуенсър маркетинга в България и чужбина. Чуйте разговора, воден от журналиста Габриела Махлелиева, и в нашия канал в Spotify.
Експертът споделя, че компаниите в България не само че вече са се научили да работят с инфлуенсъри, но и се справят доста успешно. Успяват да се реализират добри кампании, с не толкова големи бюджети.
В чужбина до 80% от бюджетите на компаниите се отделят за такъв тип реклама. В България все още няма отделно перо за инфлуенсър маркетинг или то е в много малко компании.“
Противно на повечето разбирания Христова не смята, че хонорарът, който взимат инфлуенсърите, трябва да се определя на база брой последователи.
Компаниите както по света, така и в България, започнаха масово да използват тези лидери на мнения в своите маркетингови кампании. Според изследване на MSL Sofia (част от Publicis Groupe България), което дава ясна картина на инфлуенсър средата в България, тук предпочитаните инфлуенсъри са микро- (10 000 – 100 000 последователи) и макро (над 100 000 до милион последователи).
Въпреки че в България има 1600 микроинфлуенсъри, 2200 наноинфлуенсъри, 220 макроинфлуенсъри, което не е никак малко за населението на страната ни, Христова смята, че пазарът тепърва ще се пренасища.
Моите наблюдения са, че всеки ден се появяват нови създатели на съдържание и ние имаме нужда от тях. И като аудитория, и като представители на бизнеса. Добре е да имаме избор.“
Както по света, така и в България дрехи, аксесоари, обувки, грим, хранителни продукти и хотели са най-често рекламираните чрез инфлуенсъри, но напоследък се забелязва и пробив в B2B инфлуенсър кампании за събития, нови книги и услуги за онлайн магазини например.
„Инфлуенсър“ в България вече е официална работа, така че мнозина от тях се издържат само от тази дейност.
Все повече фирми изискват минимум подписване на граждански договор, когато инфлуенсърите нямат фирми, за да издадат фактура. Освен това, виждаме и някои от инфлуенсърите, които вече работят със свои фирми или с агенции, които издават фактури. Някои от големите агенции отказват да работят с инфлуенсъри, които не издават фактури. Във всички случаи вече не се практикува размяната на пари в брой – нещо, което до преди години беше практика“, казва Христова.