Лихвите в България са „оптимални“, но ще растат при инфлация
Доходите на потребителите продължават да растат, а необслужваните заеми са на историческо дъно, коментира Жозе Салойо, управител на БНП „Париба Лични Финанси“ в България
Достигнатите равнища на лихвите по заемите са много близки до тези в останалата част на Европа и се очаква да се запазят и през следващите години, освен ако инфлацията не нарасне значително. Това заяви Деян Василев, управител на „Моите пари“, който беше част от конференцията на „БНП Париба Лични финанси“ на тема „Ритейл бизнесът днес и утре: плащания и устойчивост“.
В отговор на въпрос от Economic.bg, свързан с изразени наскоро опасения от страна на БНБ, че ипотечното кредитиране расте с прекалено бързи темпове, а критериите за отпускане на заеми са занижени, Василев заяви, че според него за "прегряване" не може да се говори, защото за разлика от 2008 г. и клиентите са по-образовани, доходите са по-високи и банките са по-внимателни при оценката на рисковете.
„Това, което виждам аз като потенциална промяна в тенденцията, е инфлационните очаквания. Всички виждаме какво се случва в една Великобритания, която изпитва затруднения с доставките, които ще се отразят на инфлацията. Не искам да звуча алармистки, но при едно увеличаване на инфлацията в България от над 2-3%, може да се очаква увеличаване на базовите лихвени проценти на централните банки, които ще се опитат да овладеят процеса, а това би повлияло на цената на кредитите. Към момента мисля, че сме на оптимално ниво на кредитните лихви, като по-отрицателни от това не могат да станат“, добави Василев.
Жозе Салойо, управител на „БНП Париба Лични Финанси“ в България добави, че нивото на необслужваните заеми е на историческо дъно, а доходите на потребителите продължават да растат.
Заставам зад позицията на Деян Василев и смятам, че спадът на лихвите по потребителските кредити в последните 6-7 години ще се запази“, коментира Салойо.
Според експертите на финансовата институция хората все по-често използват технологиите, за да оперират с тях при плащания, преводи и кандидатстване за кредити, спестявайки голяма част от времето си. Дали обаче улесняването на кредитирането чрез новите технологии не крие опасност от прекалено задлъжняване?
„В управлението на риска се използват същите нови технологии, които се използват при отпускането на кредитите. Така се управляват рисковете – сумата, вноската и цената на кредита. Колегите, които определят риска, всъщност използват технологиите, за да предотвратят задължаването на клиентите“, отговарят експертите.
Данните на „БНП Париба Лични финанси“ показват, че през последните няколко години групите на най-младите и на хората на възраст над 60 години са двете категории клиенти, които растат най-бързо.
Ако преди водещият сегмент бяха хората в групата 30 - 45 години, сега има нарастване на двете крайни категории: 18 – 30 години и тези на 60+. От една страна, тази тенденция е логична, защото населението застарява, а младите все по-рано влизат във финансови ангажименти“, коментира Людмила Петрова, маркетинг мениджър във финансовата институция.
Според данните в първата група чрез тези кредити се търси възможност за покупка на стоки на изплащане за развлечение, но също и първи по-сериозни проекти – ремонт, покупка на автомобил и др.
При хората над 60 години се търсят заеми за по-високи суми, като те са насочени към пътувания, семейни тържества, покупка на електроуреди.
Експертите на „БНП Париба Лични финанси“ отбелязват и че вече не е вярно твърдението, че дигиталните канали за искане на кредит са територия само на младите. Данните показват, че ако преди хората са взимали кредит за покупка на стока, която е задължително от най-новото поколение, то сега се търси такава, която ще им служи по-дълго и която като характеристики по-добре отговаря на техните нужди.