Порожанов: Никой земеделец няма да скрие 30 ст., вместо да си прибере 90 ст.
Темата с новия закон за контрол на горивата е важна и предвижда някои рестрикции и регулации, касаещи земеделския сектор
Земеделският производител не е търговец на гориво, той е потребител на гориво. Никой производител няма интерес да купува с 30 ст. по-евтино гориво, вместо да си възстанови ДДС-то и акциза, които надхвърлят 80-90 ст. Така земеделският министър Румен Порожанов коментира пред журналисти приетия на ресорна комисия чисто нов Закон за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход.
Законопроектът предвижда нови финансови изисквания за фирмите, които търгуват с горива, както и по-строг контрол върху земеделските стопани, които използват безакцизно гориво. Поради това участниците на пазара вече обявиха, че малките търговци ще бъдат доведени до фалит. Срещу законопроекта се обявиха и земеделски производители от 29 браншови организации. Миналата седмица те приеха декларация, с която настояха секторът да остане извън обхвата на новия закон.
Порожанов съобщи, че днес е бил на среща с премиера Бойко Борисов по темата, както и с представители на водещи асоциации от сектора.
На 3 април е планиран протест на земеделците, недоволни от проектозакона, тъй като трябва да бъдат монтирани специални уреди в земеделските стопанства. Този проект бе отхвърлен вчера от парламентарната икономическа комисия.
По думите на Порожанов е важно да има закон, контролиращ контрабандата на горива, в контекста на възможността тя да крие обороти и да намалява приходите си. Според него контролът върху горивата трябва да е в данъчния склад, тъй като фермерите на практика са „на светло“, защото подлежат на проверки заради държавната помощ за акциза на горивата и при възстановяването на ДДС.
„Земеделският сектор отдавна излезе от сивия сектор и за това помогнаха много европейските програми“, допълни министърът.
Едно от предложенията на земеделците е при контрабанда на гориво да има тежки санкции и отнемане на имущество. Освен това министърът обяви, че подкрепя идеята на сектора тяхното гориво да е маркирано.
Порожанов коментира темата по време на събитие на веригата за бързооборотни стоки Lidl, относно напредъка на кампанията „Родна стряха“, която вече от една година представя продуктите на българските производители в мрежата на търговската верига.
Главният изпълнителен директор на Lidl Милена Драгийска сподели, че за момента в магазините се предлагат 80 продукта от марката, като целта е през тази година те да достигнат 87. Тя допълни, че през тази година освен отварянето на 7 нови обекта в България (концентрирани в столицата и във Варна), се очаква да се обновят нови 25 магазина.
Драгийска заяви, че износът на българските продукти за чужбина нараства, като през тази година има заявки за над 350 хил. бутилки вино. "Най-търсени са родните продукти в Германия и Великобритания", допълни изпълнителният директор като заяви, че през тази година се очаква Lidl да добави още един чужд пазар, където да се предлагат българските храни.