Поръчките за новите влакове по ПВУ вървят към провал
Един от търговете е прекратен окончателно, КЗК определи другия като незаконосъобразен, а времето изтича
Най-големият търг от четирите стартирани за доставка на нов подвижен състав, финансиран със средства по Плана за възстановяване и устойчивост, е окончателно прекратен. Става въпрос за доставката на 20 едноетажни електрически влака тип push-pull, чиято стойност бе над 1.2 млрд. лв. без ДДС. Оферти подадоха две международни компании, но в предложенията им има редица пропуски, става ясно от решението за прекратяване, подписано от транспортния министър Георги Гвоздейков.
Съвсем наскоро пък Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) излезе с решение по жалбата на „Шкода Транспортейшън“ относно процедурата за 35 мотрисни влака на стойност над 1.1 млрд. лв. Антимонополният орган намира за незаконосъобразно решението за откриване на поръчката.
Третата процедура – за доставката на 7 двуетажни влака на стойност над 410.5 млн. лв. без ДДС – е възобновена, след като бе временно стопирана заради жалба на полската „Щадлер“. Министерството е удължило срока за подаване на оферти по нея до 8 януари 2024 г.
Засега наполовина финализирана е единствено процедурата за доставка на 18 електрически локомотива. Ресорното ведомство избра българската „Експрес Сервиз“ да достави 9 бр. за неелектрифицирани депа. Обособената позиция за другите 9 локомотива за частни електрифицирани депа бе прекратена.
Защо е прекратена поръчката?
Решението за прекратяване на търга за 20-те push-pull влака е от 12 декември, става ясно от проверка в Регистъра за обществени поръчки. Припомняме, че оферти подадоха испанската Patentes Talgo SL и китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. Предложението на втората бе почти 2 пъти по-ниско от това на испанския производител.
Оценяващата комисия обаче намира пропуски в техническите оферти и на двете компании. Според документацията Patentes Talgo SL не се е съобразила с изискванията на възложителя по отношение на разстоянието между седалките, броят места в първа и втора класа, както и графика за доставка.
Припомняме, че именно жалба на Patentes Talgo SL стопира временно търга. Впоследствие компанията оттегли жалбата си и поръчката бе възобновена.
Проблемът при китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO е дългият срок за доставка – между 42 и 61 месеца. Министерството бе заложил срок на доставка не по-късно от 33 месеца от датата на започване на изпълнението на договора.
За момента не е ясно кога ще бъде обявена нова поръчка и какъв ще е интересът към нея.
Незаконосъобразната поръчка за 35 мотрисни влака
Процедурата за 35 мотрисни влака е на стойност над 1.1 млрд. лв. и бе обжалвана от „Шкода Транспортейшън“ А.С. Именно заради жалбата търгът бе спрян. Съвсем скоро обаче най-вероятно ще бъде окончателно прекратен, тъй като КЗК намира търга за незаконосъобразен.
Международната компания възрази срещу заложени от ресорното ведомство технически спецификации и изисквания за доказан опит, като твърдеше, че са дискриминационни, необосновани и „водят до ограничаване на офертите и оттам на възможностите за избор на възложителя.“
Антимонополният орган се е съобразил с тях. Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд (ВАС), но пред Mediapool транспортният министър Георги Гвоздейков казва, че няма да го обжалва. И допълва, че изискванията ще бъдат изчистени, а търгът пуснат отново в началото на 2024 г.
Възобновена поръчка за двуетажни влакове
Търгът за 7-те двуетажни влака, чиято стойност е над 410.5 млн. лв. без ДДС, е възобновен. Той бе временно спрян заради жалба на „Щадлер“. На 18 декември ресорното ведомство е удължило срока за подаване на оферти до 8 януари 2024 г., позовавайки се на разпореждане на Върховния административен съд.
Магистратите оставят без разглеждане частната жалба, тъй като не е приложено пълномощно за приподписалия адвокат и липсва документ за заплатена държавна такса, става ясно от проверка в системата на ВАС.
Припомняме, че компанията не бе доволна от получени разяснения от Министерство на транспорта. Претендира, че отговорите не са ясни, конкретни и изчерпателни, като така се възпрепятства участието в процедурата и изготвянето на качествена и конкурентна оферта. КЗК обаче остави без уважение жалбата.
Равносметката и сроковете
Крайната равносметка е, че два от търговете са на практика провалени („push pull” и мотрисните влакове), един е под въпрос (двуетажните влакове), а последният (за локомотивите) е наполовина изпълнен. Това съвсем логично повдига въпросите ще може ли министерството да навакса със забавянето на графика по ПВУ и има ли риск всъщност България да загуби европейските средства, с които може да модернизира железниците?
В интервю за Economic.bg министърът посочи, че се надява по всичките търгове да има избрани изпълнители до края на годината. Изглежда обаче желанието му няма да се сбъдне, тъй като остават само пет работни дни.
Припомняме, че това е вторият опит, който министерството прави, за да реализира търговете. Предишните процедури, обявени от служебния кабинет, бяха обжалвани от международните компании и спрени. Впоследствие бяха прекратени окончателно от министър Гвоздейков с мотиви за пропуски и нецелесъобразно изразходване на средствата.
Часовникът обаче тик-така. В Плана за възстановяване бе заложено, че обществените поръчки трябва да стартират през юни 2022 г. Сключването на договори с избраните изпълнители бе заложено за първите три месеца на 2023 г. Първите бройки трябваше да бъдат доставени през второто тримесечие на 2024 г., а последните – в началото на 2026 г.