Потънали във вечен мрак: Какво се обърка на борда на „Титан“?
На този етап не е ясно коя агенция ще води разследването, тъй като няма протокол за подобни инциденти с подводница
След трагичния завършек на мисията по откриване на подводницата „Титан“. Фокусът на спасителите вече се изменя и усилията се насочват към това да се разбере каква е причината за инцидента.
Според контраадмирал Джон Маугер откритията са в съответствие с „катастрофална имплозия“. Причината за тази констатация са откритите две отломки. Едната, съдържаща конуса на опашката на „Титан“, а другата неговата рамка за кацане, което предполага, че са се разпаднали, след като корабът се е взривил под тежестта на водното налягане и се е разпаднал на парчета.
За да отговорят на въпроса защо се е случило това? И какво е могло да се направи? Властите се опитват да съберат всяка част от отломките, които могат да намерят, казва Райън Рамзи, бивш капитан на подводница в Кралския флот на Великобритания.
Няма черна кутия, така че няма да можете да проследите последните движения на самия плавателен съд“, казва той, но иначе процесът на разследване не се различава от този на самолетна катастрофа, предава BBC.
След като следователите извадят парчетата обратно на повърхността, те ще търсят структурата на счупване в структурата от въглеродни влакна, което е от ключово значение, за да им помогне да разберат какво се е случило в тези последни минути, казва той.
Всяко парче ще бъде внимателно изследвано под микроскоп, за да се изследва посоката на нишките от въглеродни влакна, търсейки разкъсвания, които подсказват точното място, където се е случило разкъсването.
Големият въпрос, на който изследователите ще се опитат да отговорят, е дали причината е структурна повреда.
Говорим за много мощна експлозия на основния корпус“, казва професор Блеър Торнтън от университета в Саутхемптън.
Ако се потвърдят тези съмнения, големият въпрос е дали причината е липсата на достатъчно тестове преди експедицията.
„Въглеродните влакна се разкъсват поради вътрешни дефекти в конструкцията си“, казва професор Родерик Смит от Imperial Imperial College London.
Силата на експлозията означава, че може да е много трудно да се определи последователността на събитията, добавя той. На този етап не е ясно коя агенция ще води разследването, тъй като няма протокол за подобни инциденти с подводница.
Освен това инцидентът се е случил в много отдалечена част на океана и жертвите са хора от много различни националности, което усложнява още повече процеса.
Но тъй като бреговата охрана на САЩ играеше водеща роля в операцията досега, тя вероятно ще продължи да бъде отговорният орган за действията по-нататък.
Каква е ролята на режисьора на „Титаник“ в операцията?
Холивудският филмов режисьор Джеймс Камерън, който режисира филма „Титаник“ от 1997 г., споделя пред BBC, че е почувствал трагедията като своя собствена.
„След като научих какво се е случило, веднага се обадих по телефона на някои от моите контакти в общността на дълбоководните подводници“, разказва Камерън. В рамките на около час, неговите познати успяват да стигнат до 3500 метра под морското равнище и са убедени, че се е случило „катастрофално събитие“.
Знаех, че тази подводница се намира точно под последната известна дълбочина и позиция. Точно там я намериха“, казва той.
Камерън също така предполага, че има „ужасна ирония“ в загубата на „Титан“ и неговият екипаж, като я оприличи на загубата на самия "Титаник" през 1912 г.
„Сега имаме друга развалина, която за съжаление се основава на същите принципи на неспазване на предупрежденията“, каза той.
OceanGate бяха предупредени.“
Камерън не е първият, който изразява безпокойство относно дейността на туристическата фирма.
В писмо, изпратено до OceanGate от Обществото за морски технологии (MTS) през март 2018 г. и получено от New York Times, се посочва, че „настоящият „експериментален“ подход, възприет от OceanGate може да доведе до отрицателни резултати (от незначителни до катастрофални)“.
Отделно съдебните документи на САЩ показват, че бивш служител на OceanGate е предупреждавал за потенциални проблеми с безопасността на кораба още през 2018 г.
Документите показват, че Дейвид Локридж, директор на морските операции на компанията, е изразил опасения в доклад за проверка.