Момчетата, които знаят как да ремонтират пазара за ремонт на компютърна техника
Кристиян Григоров заедно с няколко свои приятели създават платформа, която да помогне на хората „да взаимодействат по-лесно с технологиите“
Едва ли вече има човек, който да не зависи по някакъв начин от технологиите. Още по-свързани с тях станахме след пандемията от COVID-19 и промяната на модела на работа. След като офисите промениха изцяло своята концепция и вече дори морският плаж може да се нарече „офис пространство“, нуждата от надеждна техника, която бързо и лесно да бъде поправяна, стана по-голяма.
С идеята да променят екосистемата и доверието към сервизите за компютърна техника в страната, екип от млади предприемачи създават платформата Twisted Technology. Тя свързва физически лица с проверени сервизи за техника в страната. Идеите на младите предприемачи обаче са по-мащабни. Те планират пускане на още една платформа, на която да се продава стара техника с идеята да се намали електронният отпадък. Освен това са решени и на още по-голяма стъпка – да дадат началото на промяна в образователната система, като предоставят възможност на ученици от специализираните гимназии да практикуват наученото, свързано с хардуерно инженерство.
Около осем години аз и моите приятели, с които стартирахме платформата, сме хората, които вие викате, когато ви се развали лаптопът. Хората просто не знаят към кого да се обърнат, когато имат проблем и търсят познати. Осъзнахме, че това е голям проблем и решихме, че трябва да намерим решение“, разказва Кристиян Григоров пред Economic.bg.
По средата на комуникацията
Така през ноември 2022 г. стартират Twisted Technology с идеята да помогнат на хората да взаимодействат с технологиите по по-ефективен и природосъобразен начин. Всъщност, платформата се явява един вид посредник между физическите лица, които имат нужда от сервиз за техника, и самите компании, които извършват ремонтите. А целта на екипа на Кристиян е по такъв начин да отсеят сервизите, че до крайния клиент да достигат само проверените.
Всеки сервиз може да стане част от платформата, но след първоначалната регистрация се прави обход на неговата работа. Тоест, проследява се за колко време е извършен един ремонт и времето, за което отговаря на съобщенията на клиентите. Всички тези метрики се сравняват и съпоставят с другите сервизи, които извършват подобни услуги. На базата на това се поставя и крайна оценка. Едва след като даден човек използва услугите на един сервиз, има право да остави оценка. Тоест екипът от младите предприемачи се стреми да изсветли напълно този вид услуга.
Ние комбинираме възможността на платформи като Google Maps и Yelp, които помагат на хората да намерят дадено място, и CRM услугите (бел. ред. – управление на взаимоотношенията с клиенти е софтуер за изграждане на добри и дългосрочни връзки с потенциални и настоящи клиенти). Тоест ние даваме CRM услуга на сервизите и платформа с информация на клиентите“, разказва Кристиян, който твърди, че подобно нещо никъде в чужбина не се предлага.
За момента 16 сервиза в София са част от платформата, като плановете на екипа са да се разраснат не само в страната, но и в чужбина.
По отношение на България, те са се насочили към основните курортни градове, тъй като „става все по-популярна работата от дистанция, а когато се намирате в друг град, не знаете към кого да се обърнете“, казва Кристиян.
Следващата крачка е експанзия в чужбина, като се започне от Румъния и Великобритания, тъй като интересът към подобна услуга е голям, а проучването на момчетата показва, че за момента такава услуга няма.
В момента активно търсим мениджър-инвеститор на територията на Великобритания, който да има връзки с такива компании. Отворени сме за работа и с компании, които се занимават с изкупуването на стара техника и нямат капацитета от техници за поправката им."
Нови проекти
Освен вече пуснатата платформа, екипът на Кристиян е в процес на разработка и на друга, която ще бъде за търговия с техника втора ръка. Там физически лица ще могат да пускат за продажба своята стара техника. В последствие корпоративни клиенти ще имат право да потърсят помощ от Twisted за поправка на устройствата или директно да ги купят. Основната идея е да се намали до минимум електронният отпадък, който се генерира.
Рециклирането на електроника е друг голям проблем. На хората им е трудно да открият къде да оставят електронния си отпадък, тъй като това може да стане само при сертифициран изпълнител. Това е още нещо, което следим, и ще предоставим като публична информация и отличителна значка в сервизните профили."
Той е на мнение, че в България има страхотна екосистема и достъп до различен финансов ресурс за стартиращи компании. Освен това страната ни е "страхотен тестов пазар", по думите на Кристиян. Основният проблем на България, в сферата на софтуерното инженерство, е образованието.
В България се залага на софтуерното образование, но не и на хардуера. Образованието, което получих в гимназията, а в последствие и в университета, беше основно насочено към софтуера. Обучението в частта на хардуера беше някак минато през пръсти. Практиките също изобщо не кореспондират с наученото", разказва Кристиян.
Той завършва средното си образование в професионалната софийска гимназия "Джон Атанасов", а в последствие и Техническия университет със специалност "Компютърно и софтуерно инженерство". Основният проблем според Кристиян обаче е липсата на адекватна практика за това, което се учи. Затова Twisted Technology планира да създаде своя стажантска програма, в която ученици от "Джон Атанасов" да се учат на практика какво значи хардуер.
Вече проведохме разговори с нашето училище. Планираме да направим франчайз сервиз, където да дадем поле за изява на младите таланти. Той ще се явява посредник между хората и крайния сервиз, който поправя устройствата", споделя Кристиян.
По този начин, от една страна, младите ще видят нещата на практика, а от друга, ще има допълнителна гаранция за потребителите, че техниката им наистина е преминала всички необходими проверки.
Освен това Кристиян и неговият екип разработват и наръчници, които ще насочват хората как да правят лесни и малки ремонти по своите устройства.
Те ще са за хора, които искат да сменят сами батерията на лаптопа си, но не знаят как. Всички те ще са качени на страницата на Twisted и ще са свободни за ползване".
Идеите на младежите съвсем не приключват до тук. Тъй като паралелно с всичко това се работи и по софтуер, който да следи данните на компютъра – топлина на процесора и дънната платка – и на база определени метрики ще може да се предскаже кога даден лаптоп ще има нужда от ремонт.
Това ще спести на големите компании разходи за хора, които непрекъснато обикалят и проверяват фирмените компютри. Тази услуга ще бъде внедрена в нашата платформа и ще е достъпна на абонаментен принцип за сервизи, които работят с големи корпорации, например. В момента сме на етап събиране на данни за създаването на софтуера. Надяваме се всичко да е готово за по-малко от година и половина."
Финансиране
Младите предприемачи преминават през различни акселераторски кампании и програми. Печелят няколко кръга на финансиране и към днешна дата са събрали общо 62 000 лева. Но са успели да изхарчат едва 800 лв. – за оперативни разходи – тъй като със спечелените средства не могат все още да плащат заплати, нито да закупят необходимата им апаратура. Затова вместо на собствени сървъри, платформата е качена на облак.
Просто успяваме за момента да покриваме оперативните си разходи."