Продажбите на бензинови и дизелови коли растат най-много в България
Европейската тенденция за преминаване към електромобили навлиза трудно на българския пазар
България е на първо място през 2022 г. по ръст на продажбите на нови бензинови и дизелови и на трето място по отношение на регистрациите на електрически коли. В процентно отношение годишното нарастване при електромобилите е много по-голямо от конвенционалните автомобили – 71% срещу само 18%. Което обаче има своето обяснение – твърде ниската база за сравнение при нискоемисионните превозни средства.
Ситуацията в Европейския съюз, където продажбата на коли с вътрешно горене ще е напълно забранена от 2035 г., е доста по-различна. Бензиновите автомобили се увеличават с малко над 4%, дизеловите намаляват с 0.4%, а електрическите се увеличават с 28%. И тук трябва да се има предвид базата за сравнение, като водещият пазарен дял все още е за конвенционалните коли (53%).
Какво показват данните за България?
През четвъртото тримесечие на 2022 г. продажбите на електрически автомобили (BEV) отчитат ръст от 71.1% в сравнение със същия период на 2021 г. Така общите регистрации достигат до 325 бр., сочи статистиката на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
Припомняме, че подобен положителен тренд се наблюдаваше и през предишните тримесечия на изминалата година. Именно това допринася за цялата 2022 г. регистрациите на нови електромобили да скочат от 433 бр. през 2021 г. до 1002 бр., т.е. ръстът е 131.4%. Така страната ни се нарежда на трето място по продажби в целия ЕС. По-високи ръстове отчитат единствено Кипър (379%) и Латвия (158%).
Регистрациите на нови бензинови коли скачат с 21.6% през четвъртото тримесечие на 2022 г. Така общият им брой достига 4 929.
Продажбите на по-замърсяващите коли през цялата 2022 г. се увеличават с 18.2%, т.е. бройката им достига до малко над 21 хил. За сравнение през 2021 г. броят им е бил над 17 хил. Като цяло България е една от малкото държави в ЕС, които продължават да отчитат по-високи продажби на бензинови коли. Ръстът при нас обаче е най-висок през разглеждания период. Другите страни, които регистрират ръстове, са Латвия (16.6%), Румъния (11.5%) и Кипър (7.5%).
През периода октомври – декември 2022 г. продажбите на дизелови коли скачат с 18.7% в сравнение със същия период на 2021 г.
За цялата 2022 г. регистрациите на тези коли отчитат ръст от 4.9%, достигайки до 5 764 бр. За сравнение през 2021 г. броят им е бил с 269 по-малко. През разглеждания период страната ни е единствената, която бележи ръст, макар и скромен в продажбите в целия ЕС. Всички останали страни бележат спадове.
В периода октомври – декември 2022 г. Plug-in хибриди (PHEV) отчитат ръст от 48.1% в сравнения със същия период на 2021 г. Този вид автомобили бележат увеличение и през цялата 2022 г. Ако през 2021 г. регистрациите са били 117 бр, то през 2022 г. те достигат до 141 бр., което е увеличение от 20.5%.
Продажбите на традиционните хибридни автомобили (HEV) отчитат спад от 8.9% през последното тримесечие на 2022 г. Въпреки това за цялата 2022 г. регистрациите скачат със 7.7%, достигайки до 713 бр.
Данните за Европейския съюз
През 2022 г. регистрациите на нови електрически превозни средства (BEV) продължиха да растат, въпреки общия спад на автомобилния пазар в ЕС. В резултат на това пазарният дял на BEV се увеличи до 12.1%, което е подобрение с 3 процентни пункта в сравнение с 2021 г. Това бе силна година и за хибридните автомобили, които постигнаха пазарен дял от 22.6%. Обратно, традиционните бензинови и дизелови коли продължават да губят позиции. Въпреки това, взети заедно, те все още представляват повече от половината от продажбите на нови автомобили в ЕС през цялата 2022 г.
Продажбите на бензинови автомобили отбелязаха ръст от 4.1% през четвъртото тримесечие на 2022 г. Всичките четири ключови пазара допринесоха за това подобрение, особено Италия (+17.4%) и Франция (+3.5%). Въпреки това пазарният дял на този вид коли спадна до 32.5% от 35.5% в сравнение със същия период на 2021 г.
За разлика от тях дизеловите отбеляза лек спад през последните три месеца на годината (-0.4%), докато пазарният им дял падна до 14.4% спрямо 16.4% през четвъртото тримесечие на 2021 г. В резултат на това за цялата година регистрациите са намалели с 19.7% до 1.5 милиона единици, с пазарен дял от 16.4% – 3.1 процентни пункта по-малко от 2021 г.
От октомври до декември регистрациите в ЕС на нови електрически автомобили се увеличиха с 31.6% до 406 890 единици, тъй като повечето от пазарите в региона отбелязаха растеж. Германия е лидер със 198 293 единици и увеличение от 66.1%, следвана от Франция, която отчита ръст от 12.6%. След слабото трето тримесечие продажбите на Plug-in хибридни автомобили в ЕС отбелязаха силен ръст (+29.5%) през последното тримесечие на 2022 г., подкрепени от огромното увеличение от 73.5% в Германия. Това помогна резултатът за цялата година да премине в положителни граници с ръст от 1.2%.
Хибридните електрически превозни средства (HEV) възлизат на общо 545 316 единици, регистрирани в ЕС от октомври до декември миналата година (увеличение от 22.2% в сравнение със същия период на 2021 г.), което ги прави вторите най-продавани по вид коли. Това доведе до общо увеличение от 8.6% през цялата година и пазарен дял от 22.6%.
Пазарът на ЕС за превозни средства на природен газ (NGV) стана свидетел на значителен спад през последните три месеца на 2022 г. (-56.6%), тъй като продажбите в Италия – най-големият пазар в региона за този вид коли – се сринаха със 71.3%. Автомобилите, задвижвани с LPG, от друга страна, са нараснали с 16.7% от октомври до декември миналата година.
Превозните средства с алтернативно задвижване (APV) представляват повече от половината (53.1%) от пазара на автомобили в ЕС през последното тримесечие на годината, с над 1.3 милиона регистрирани общо коли. На тримесечна база, това е първият път, когато APV надминават традиционните бензинови и дизелови коли.