Прокурори и следователи влязоха в БДЖ
Проверяват се договорите за ремонт на вагони и мотриси, които бившият транспортен министър Христо Алексиев определи като „фиктивни“
Малко след 10:30 ч. екип от прокурори и следователи са влезли в Централното управление на БДЖ в София, съобщава БНТ. Най-вероятно се извършва проверка на договорите за ремонт на мотриси и вагони, които бившият транспортен министър Христо Алексиев определи като „фиктивни“ и „неизгодни“.
Припомняме, че след извършена проверка, той подаде сигнал към прокуратурата.
На брифинг от прокуратурата потвърдиха, че преди седмица е образувано досъдебно производство по повод на получен одит от Алексиев.
„Прокурори и следователи проверяват документите. Сигнализирани бяхме от служебния министър за обществената поръчка за ремонт на дизелови локомотиви, закупени през 2005 г. Договорът с фирмата, от която са закупени, е изтекъл, затова от БДЖ подписват нова обществена поръчка през 2019 г. , за да се поддържат локомотивите. В доклада, който получихме, има данни за много нарушения. Започнахме проверка, за да установим дали има такива нарушения”, посочиха от прокуратурата.
Държавното обвинение посочи, че обект на проверка е договор, сключен през 2019 г. на стойност 137 млн. лв., а срокът на договорът е 5-годишен.
Данните препращат към договора с "Алстом". Именно през декември 2019 г. от „БДЖ – Пътнически превози” и „Алстом транспорт С.А.” подписаха пeтгoдишeн дoгoвop зa пoддpъжĸa нa 46 мoтpиcни влaĸa. Oбxвaтът вĸлючвa пълнa тeĸyщa пoддpъжĸa, ĸaĸтo и ocнoвeн peмoнт нa 22 дизeлoви и 24 eлeĸтpичecĸи мoтpиcи, ĸoeтo cтpyвa нa дъpжaвнaтa ĸoмпaния близo 137 млн. лв. Алексиев многократно алармираше, че ремонтите се бавят, дори поиска и неустойка от 1.5 млн. лв. от изпълнителя.
В доклада има констатации за нередности в подготовката на обществената поръчка, процедурата по провеждането и сключването на договора с изпълнителя“, стана ясно на брифинга.
От държавното обвинение имат съмнение, че ремонтите по сключения договор са били фиктивни, а също така, че в договора е записано да се ремонтират едни машини, а са поправяни други. Ще се проверява и дали този изпълнител има право и капацитет да извършва подобни ремонти. Обект на проверка ще бъдат и плащанията за извършена работа. Проверяват се и злоупотреби на ръководни длъжностни лица.
Разследването ще е тежко и доста обемно."
Преди дни новият транспортен министър пък уволни директора на „БДЖ-Пътнически превози“ Любен Нанов. Мотивите бяха свързани с лошото мениджърско управление, касаещо ръководенето на експлоатационната дейност на дружеството.