Промените в ЗУТ няма да решат инхаус проблемите на „Хемус“
МРРБ заявява, че единствено ще бъдат „амнистирани“ основни ремонти, правени по договори за текущ ремонт и поддръжка, както и тунели, виадукти по „Хемус“
Промените в Закона за устройство на територията, които са изготвени от Министерство на регионалното развитие и благоустройство (МРРБ), няма да доведат до решение на проблемите, свързани с магистрала „Хемус“ и по-точно – с инхаус процедурите, по които се строи. Това става ясно от прессъобщение на ресорното ведомство.
Те единствено ще узаконят незаконните основни ремонти, възлагани като текущ ремонт и поддръжка в цялата страна, както и по автомагистрала „Тракия“ в участъка Чирпан – Стара Загора, някои второкласни и третокласни пътища, както и вече ремонтирани тунели и виадукти по вече изградените участъци „Хемус“.
Поводът за уточнението от МРРБ е изказване на лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов, че Министерският съвет не бил приел промени в ЗУТ, а това, по думите му, спира реализацията на тези големи проекти.
Това не е особено вярно, тъй като редица регионални министри търсиха начини как да разплетат възела с въпросните контракти, така че истинските строители да излязат на светло и да поемат гаранции за работата си. Подобно решение търси и група, назначена със заповед на регионалния министър Андрей Цеков, която трябва да каже как ще продължи строителството на магистралата.
Припомняме, че държавното дружество „Автомагистрали“ е превъзлагало незаконно дейностите по магистрала „Хемус“ на трети частни фирми с договори за наем на техника и доставка на материали. Тези събития основно са се случвали при управлението на ГЕРБ. Освен това за някои от участъците няма необходимите строителни книжа.
Предложените промени в ЗУТ въвеждат ясно регламентиран ред, по който публични държавни и общински инфраструктурни обекти без пълния обем строителна документация да бъдат завършени и въведени в експлоатация. От министерството напомнят, че от целия проект за „Хемус“ единствено на участък 4 е било констатирано незаконно строителство и то е премахнато.
Доизграждането на аутобана по трасето София – Варна не зависи от предложените за обществено обсъждане промени в ЗУТ.“
По отношение на становището на администрацията на Министерския съвет, че предложените промени се правят „на парче“, министерството посочва, че изразеното експертно становище не препятства течащата в момента процедура по общественото му обсъждане. Експертните екипи на МРРБ и МС работят съвместно за цялостна и задълбочена реформа в ЗУТ, която ще регламентира намаляването на административната тежест. Предложенията за настоящите промени сега целят в спешен порядък да се разреши належащият проблем със статута на строежите, завършват от МРРБ.