Рекордно поскъпване на храните
Вносните продукти отново доминират на пазара у нас
През 2020 г. факторите, които повлияха върху ценообразуването на основните хранителни стоки по света бяха както наводненията в много региони, които опустошиха реколтите, така и сушата. Но най-голямата следа през изминалата година остави COVID-19, заради който държавите преустановиха търговските си дейности и спряха производство.
Годишният анализ на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ) показва, че цените на едро на жизненоважните хранителни стоки: захар, брашно, олио, ориз и варива е отчетен ръст на годишна база, като средногодишните стойности на повечето от тях са най-високи за периода 2015 г. - 2020 г. Единици са стоките, при които е регистрирано поевтиняване.
През миналата година шампионски скок е регистриран при кренвиршите (19.8% спрямо 2019 г.), кайма (17.9%), ориз (15.3%), олио (14.4%), сирене (13.8%), фасул (12.8%), свинско месо (10.9%), захар (10.8%) и др.
При плодовете и зеленчуците най-сериозно поскъпване се наблюдава при кайсиите (56%), ябълки (39% спрямо 2019 г.), портокали и лимони (съответно с 32% и 20%). Динамиката при зарзавата обаче е доста по-разнообразна и е свързана със сезонността им. Ето защо има редица стоки, чиято средна цена е по-евтина в сравнение с предходната година, като например лук, картофи, пипер и череши.
Според наблюденията на ДКСБТ надценката при храните на дребно е варирала средно между 4 и 39% през 2020 г.
Скоковете спрямо цените на едро в големите търговски вериги са най-големи при яйцата (39%), следвани от брашното(24%,) олиото (17%) и захарта – 4%. В магазинната мрежа най-голямата надценка от 33% е при яйцата, при брашното тя е 31%, при олиото - 21% и захарта - 17%.
Проучването показва, че през зиминалаат година 1 кг. захар е излизало от склада на едно на средна цена 1.33 лв. По хипермаркетите то е струвало 1.38 лв., а в кварталните бакалии - 1.56 лева. Олиото пък, чиято цена поскъпна ударно заради по-лоша реколта, на едро е тръгвало средно по 2.22 лева за литър. В магазините на дребно етикетът е бил 2.69 лева и нагоре. Олиото всъщност започна да катери върхове през септември и само за периода септември-декември се натрупа 25% ръст.
Предпочитаме по-качествени стоки
През 2020 г. се отличава тенденцията, че българите търсят по-качествени продукти на пазара. Това потребителско поведение може да се обясни с факта, че разходите за нехранителни стоки и пътувания бяха сведени до минимум. Експертите посочват още, че факторът „здраве“ също е сред основните двигатели на тази тенденция.
Българското производство отново изостава
И през 2020 г. на нашия пазар преобладават чужди хранителни продукти, показват данните на ДКСБТ. Най-силно това е изразено при зеленчуците, плодовете и някои меса. Все пак през последните няколко години има зараждащи се положителни тенденции по отношение на производството и предлагането на българска продукция. Проучването, проведено в страната в периода януари - октомври 2020 г., показва, че 73% от стоките в категория „Хляб и хлебни продукти“ са родно производство. В категорията "Месо и месни продукти” присъствието на местните производители е средно 70%.
В раздела „Мляко и млечни продукти“ делът на българските стоки е 69%, което е с 5% повече в сравнение с предходната година. При плодовете и зеленчуците превес имат вносните стоки, което е свързано основно със сезонността им, сушите, пороите и други особености на родния климат, от които зависи до голяма степен количеството и качеството на реколтата. Показателно е, че през лятото делът на българските плодове и зеленчуци расте, като надхвърля 70%, а през зимата се покачва процентът на вносните продукти от тази група.