Renault, Nissan и Mitsubishi утрояват инвестициите в електромобили
Трите компании планират „засилено сътрудничество“ в опит да се преборят с огромната конкуренция на пазара
Renault SA, Nissan Motor Co и Mitsubishi Motors Corp планират да утроят инвестициите си за съвместно разработване на електрически превозни средства (EV). Това са казали пред Reuters двама души, запознати с плана.
Тъй като утвърдените автомобилни производители са изправени пред силна конкуренция от новите играчи на пазара и от очакваната промяна в търсенето от потребителите, френско-японският алианс се стреми да задълбочи сътрудничеството.
Очаква се трите компании да обявят в четвъртък план за инвестиране на стойност повече от 20 млрд. евро, които ще бъдат вложени в разработки през следващите пет години. До 2030 г. се очаква алиансът да излезе с повече от 30 нови модела EV превозни средства, подкрепени от пет общи платформи, са казали източниците на медията.
Това е в допълнение към 10-те милиарда евро, които групата вече е похарчила за електрификация.
Говорител на Nissan е отказал да „коментира спекулации“. Говорителите на Renault и Mitsubishi не са отговорили на исканията за коментар.
Планът „Алианс до 2030“ има за цел да покаже „засилено сътрудничество“ между автомобилните производители, като подчертава „споделена визия за електрификацията и свързаната мобилност“, е казал единият източник. Очаква се петте общи платформи да покриват 90% от електромобилите, които компаниите ще разработят и пуснат до 2030 г.
Съюзът на трите фирми е разработил и частично внедрил четири общи платформи за електромобили.
Единият е в основата на електромобилите като предстоящия Ariya на Nissan и Megane EV на Renault, а друг поддържа достъпни без излишни автомобили от Nissan и неговия китайски пазарен партньор Dongfeng, както и за марката Dacia на Renault. Другите две са платформи за микро мини, наречени "kei cars" в Япония, и леки търговски превозни средства.
До средата на десетилетието алиансът има за цел да разгърне пета обща платформа за компактни електромобили, проектирани от Renault, са казали още източниците.
Nissan вече реши да използва тази платформа, наречена CMFB-EV, и други стандартизирани компоненти, за да електрифицира компактния модел Nissan Micra. Очаква се Renault да излезе с подобен EV автомобил, базиран на същата платформа.
Micra EV трябва да бъде пуснат на пазара до 2025 г.
Автомобилните производители се надяват да направят компактните електромобили толкова достъпни, колкото и бензиновите превозни средства с подобен размер. За целта те ще използват обикновени батерии и други ключови компоненти.
Съгласно още необявения, алиансът планира съвместно да инвестира във Франция, Великобритания, Китай и Япония, където да се произвеждат общо 220 гигаватчаса капацитет на батерията до 2030 г.
Чрез стандартизиране и споделяне на батерии алиансът очаква да намали наполовина разходите за производство на компонентите. Освен това се очаква алиансът да сподели технологията за твърди литиево-йонни батерии, която Nissan разработва.
Renault, Nissan и Mitsubishi е трябвало да обявят плана миналата есен на събитие в Япония, но бе отложено за тази седмица поради нарастването на COVID случаите в Япония, са казали източниците.
Разногласието между Nissan и Renault относно предложенията на френската фирма за пълно сливане кореспондира с липсата на напредък при сътрудничеството в областта на технологиите и развитието на превозните средства.
И трите автомобилни производителя имат свои собствени хибридни технологии с няколко споделени ключови части и системи. Ограниченото сътрудничество в снабдяването и разработката предизвика загриженост в групата относно способността за постигане на икономии на разходи, е казал един от източниците на Reuters.
Засега не е ясно дали лидерите на алианса ще обсъждат хибридите като част от своя план за 2030 г.
Nissan заяви през ноември, че планира да похарчи около 18 млрд. долара за пет години за ускоряване на електрификацията на превозните средства, пускайки на пазара 23 модела на ток, включително бензиново-електрически хибриди до 2030 г. и 15 нови EV модела. Половината от автомобилния микс на Nissan ще бъде електрифициран до 2030 г., включително електромобили и хибриди e-Power, съобщиха от компанията.
Renault заяви, че марката ще 100% електрическа в Европа до 2030 г., но служители на компанията казаха пред Reuters, че целта не обхваща пазарите извън Европа и други марки на групата, като Dacia например.