Ротердам „строи“ мостове от пластмаса
Съоръженията могат да бъдат премествани и дори рециклирани
Koгато говорим за архитектура и дизайн, холандският пристанищен град Ротердам не е известен с това, че се придържа към традиционните практики. Управниците на града са решили да подходят по нетрадиционен, но изключително интелигентен и предвидлив начин спрямо един голям инфраструктурен проект, който се състои в постепенното подменяне на мрежата от застаряващи, дървени мостове за пешеходци и колоездачи в града. Вместо да се доверят на традиционното дърво или пък да изберат стоманата и бетона за строежа на новите мостове, Ротердам избира пластмасата, съобщава highviewart.com.
Макар че идеята за мостове, построени от пластмаса може би не изглежда логична за повечето хора, управниците на Ротердам всъщност сериозно обмислят тотално да елиминират асфалта и да павират улиците с пластмаса от рециклирани бутилки за вода.
Идеята за павирането с пластмаса все още се намира в начална фаза, но строенето на пластмасови мостове се случва от 2009 година, когато в града се появява първият пешеходен участък от подсилен с влакна полимер – пластмасов композитен материал, подходящ за различни цели.
Вече има 850 моста за пешеходци и колоездачи, които пресичат многото канали на Ротердам. Около 90 от старите мостове, които са станали почти неизползваеми и опасни за населението, са подменени с ултрамодерни мостове от пластмаса, което прави Ротердам световната столица на пластмасовите мостове.
С всичките си предимства, тези мостове имат и един недостатък. Въпреки тяхното дълголетие и лесна поддръжка, мостовете от пластмаса няма да спечелят награди за своята устойчивост. Въпреки това, направата на стомана и бетон изисква много повече енергия в сравнение с пластмасовите композитни материали, така че това е още едно предимство на подсиления с влакна полимер. Производителите на композитни материали дори продължават да експериментират с екологични материали с надеждата, че възобновяемите, растителни материали в крайна сметка ще изместят петрола.
Пластмасовите съоръжения могат да бъдат преместени лесно в случай, че трябва да се направят промени в градската инфраструктура. Освен, че мостовете могат да издържат около век, те са и напълно податливи на рециклиране.