Хаос на границата: Румънският транспортен бранш настоява за отделяне от България за Шенген
Превозвачите се оплакват от прекомерни проверки, дискриминация, непрозрачност и конфликт на интереси при оператора „Тир Паркинг Русе“
Румъния да бъде отделена от България по пътя си към Шенген, ако българските власти не спрат да задържат румънски камиони по границата при Русе, които превозват стоки до Австрия. Това е условието, което Националният съюз на автомобилните превозвачи в Румъния (UNTRR) поставя пред румънските власт в официална позиция, публикувана на сайта им.
Транспортният бранш в северната на България съседка посочва, че камионите им прекарват по 7 дни на границата, като са задържани от властите без основателна причина. Освен това обвиняват в непрозрачно управление частния оператор „ТИР Паркинг Русе“ – най-големият паркинг, който се намира преди границата.
Румънският съюз призовава за спешна намеса на министър-председателя на Марчел Чолаку, министъра на транспорта и инфраструктурата, министъра на външните работи и посланика на Румъния в София.
При липсата на спешни мерки за решаване на тази сериозна ситуация, отчетена от миналата година, и която се влоши още повече тази година, румънските превозвачи искат отделянето на Румъния от България в процеса на присъединяване към Шенген, предвид изключително високото време за чакане на камиони на граничния пункт България-Румъния“, се казва в позицията.
Екипът на Economic.bg изпрати запитване по казуса до всички институции, които имат отношение с граничния контрол при Русе – това са НАП, Агенция „Митници“, Гранична полиция. Освен това отправихме въпроси към Министерство на транспорта и към община Русе.
От пресцентъра на ресорното ведомство единствено заявиха, че всички сигнали, свързани със затруднения при преминаването през ГКПП „Русе“, се изпращат на компетентните органи. Оттам отказаха за коментират поставеното условие от румънските превозвачи, прехвърляйки отговорността на другите институции.
Агенция „Митници“ признава, че от началото на годината контролът на превозни средства, включително пътуващи от и до Австрия, е засилен. Допълват, че проверките подпомагат действията по пресичане на опитите за незаконно преминаване на границите. Освен това посочват, че мерките са взети след решение на Съвета на Европейския съюз от 30 декември 2023 г. относно пълното прилагане на разпоредбите на достиженията на правото от Шенген в Република България и в Румъния.
В допълнение, като приложение към Решението, беше договорено съвместно изявление на Австрия, Румъния и България от 29 декември 2023 г., с което беше поет ангажимент за изпълнение на комплекс от мерки за продължаване на съвместните усилия за борба с незаконната миграция.“
Припомняме, че Австрия и Нидерландия блокираха приемането на България и Румъния в Шенген, тъй като изказваха опасения, че ако границите се отворят, нелегалният мигрантски поток ще се увеличи. Миналата година обаче двете страни решиха да оттеглят ветото си. Въпреки постигнатата договореност за приемането на София и Букурещ в т.нар. "въздушен и морски Шенген", Виена постави няколко условия, за да може да влезем и в сухопътния Шенген. Именно отварянето на сухопътните граници е от изключително значение за превозвачите.
Едно от условията на Австрия бе двете страни да засилят контрола на сухопътните граници помежду си, както и Румъния с Унгария, за да се справят с нелегалната миграция.
В отговор на поставени въпроси от НАП казват, че от тяхна страна няма забавяне на граничния пункт. Допълват, че той е бил затварян за кратко няколко последователни дни, когато земеделците в страната протестираха.
Оплакванията на румънските превозвачи
В позицията се посочва, че Европейската комисия, както и органите в Румъния и България, са сигнализирани за проблемите още в началото на годината. Въпреки това „българските власти запазват практиката си да блокират товарни превозни средства за Австрия в продължение на 7 дни.“
Въпросната практика се отнасяла за всички камиони, превозващи стоки до Австрия, като според бранша това се дължи на поетия от България към Австрия ангажимент за засилен контрол по сухопътните граници в контекста на присъединяването към Шенген.
Допълват, че камионите са „задържани за 7 дни, съгласно решение на българските власти, без да съобщават за него писмено на транспортните оператори.“
Румънски превозвач от Гюргево няма право да преминава границата, защото има камион, натоварен със стоки за Австрия. Няма право да преминава дори с трактор без ремарке, само за да стигне до дома си в Гюргево.“
Какво казват от Агенция „Митници“?
След Решението на Съвета от 30 декември 2023 г. и поет ангажимент между Австрия, Румъния и България за изпълнение на комплекс от мерки за продължаване на съвместните усилия за борба с незаконната миграция, от началото на годината проверките в действителност са засилени по сухопътните граници, посочват от Агенцията за Economic.bg.
Контролът се осъществява съвместно от служители на Агенция „Митници“ и Главна дирекция „Гранична полиция“, които използват споделено наличните технически средства. Проверките подпомагат действията по пресичане на опитите за незаконно преминаване на границите и по ограничаване на вторичните движения. Допълват, че всички проверки се извършват при спазване на Шенгенското законодателство и в съответствие с разпоредбите на чл. 46 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 година за създаване на Митнически кодекс на Съюза.
При извършване на проверките се използват всички методи – физическа проверка, сканиране с рентгенови системи, документен контрол. Проверяват се превозните средства, товара, багажа и личните вещи на пътниците.
Продължителността на времето за извършване на проверката е различно, в зависимост от вида на проверката, вида на товара, вида на пътното превозно средство, дестинацията, превозвача и други фактори.“
От пресцентъра на Агенция „Митници“ подчертават, че предприетите мерки се отнасят за всички икономически оператори, както регистрирани в държави членки, така и от трети страни. За да се гарантира плавното преминаване на превозните средства, компетентните институции предприемат мерки за осигуряване на необходимия кадрови ресурс, се казва още в отговора.
В допълнение можем да посочим, че ГКПП „Русе“ е един от най-натоварените пунктове за товарни автомобили, през който за 2023 г. са преминали 954 082 товарни автомобила в двете посоки.“
Какво казват от НАП?
От НАП посочват, че единствено в периода на протестните действия на земеделците граничният пункт е бил неработещ за по няколко часа в дните между 5-ти 8-ми февруари.
Извън протестните действия, трафикът на ГКПП се отчита като нормален.“
На въпрос дали има предприети мерки за по-бързо обработване на документи и проверки на камионите, от пресцентъра на приходната агенция казват, че към момента, фискалният контрол се извършва както и до сега, но при съблюдаване на новите разпоредби за предварително деклариране на данни.
Различното е, че когато водачът предостави уникален номер на превоз (УНП) на органите по приходите, проверката се осъществява в пъти по-бързо.“
Напомнят, че преди няколко месеца е въведен режим за задължително предварително деклариране на данни, за превозите на стоки с висок фискален риск (СВФР), извършвани с транспортни средства над 3,5 тона, които:
- започват от територията на друга държава-членка на ЕС и завършват на територията на страната;
- започват от територията на страната и завършват на територията на друга държава-членка на ЕС,
- започват от територията на трета страна и завършват на територията на страната, след приключване на митническия режим и вдигане на стоката;
- започват и завършват на територията на страната.
Данните се декларират чрез електронна услуга, достъпна с квалифициран електронен подпис в Портала за електронни услуги на приходната агенция. Подава се информация за превоза на стоки - за изпращач/доставчик, получател/купувач, превозвач, транспортно средство, вид, количество и договорена стойност на стоката, място, дата, очакван час на натоварване/ изпращане/ претоварване/ получаване.
При подаването на данните системата на НАП генерира и предоставя на декларатора уникален номер на превозвача (УНП). Валидността на УНП е 14 дни и при осъществяване на фискален контрол,
заедно с придружаващите стоката документи, водачът на транспортното средство следва да предостави и УНП.“
Допълват, че бизнесът има възможнот да подава данните автоматизирано чрез услуга от типа „система-система“ - публичен приложно-програмен интерфейс (API application programming interface).
„Абсолютният господар на границата“
В позицията си румънският транспортен бранш отбелязва, че превозвачите са силно засегнати от „непрозрачното функциониране на новата система за виртуални опашки на граничните пунктове, въведена от българските власти миналото лято и неправомерно управлявана от частния оператор „ТИР Паркинг Русе“. Определят го като „абсолютният господар на граница“, който управлява „както си иска“ виртуалната опашка, така и повечето паркоместа за камиони на границата.
Организацията казва, че няма процедура за информиране и докладване на широката общественост или потребителите. „Румънските превозвачи са дискриминирани на паркинги, оперирани от „ТИР Паркинг Русе“, където са принудени да плащат тарифи над три пъти по-високи от българските си конкуренти и чакат над 30 часа, за да преминат границата на BG-RO.“
Всички транспортни оператори, които изберат да използват други паркинги в Русе, чакат значително по-дълго за преминаване на границата, отколкото ако използват „ТИР Паркинг Русе“, се казва още в позицията.
И допълват, че забелязват „голям конфликт на интереси, тъй като „ТИР Паркинг Русе“ има правото да управлява виртуалната опашка за всички камиони, при положение че е и оператор на два от 8-те паркинга за камиони в Русе“. Според превозвачите операторът „управлява приблизително 75% от капацитета на местата за паркиране на камиони в Русе чрез собствени паркинги, без никакъв надзор, мониторинг или докладване на българските власти.“
До публикуването на материала не получихме отговор от община Русе на поставени въпроси по казуса. Няма и официална позиция от „ТИР Паркинг Русе“.
Припомняме, че общината в Русе реши да изгради два буферни паркинги, като идеята бе именно да помогне за разтоварването на тежкия трафик и да освободи улиците на града от опашките на камиони.
През 2022 г. местната власт обяви процедура за отдаване на 163 дка общински терен срещу отстъпено право на строеж върху него за срок от 30 години. Общината избра дружеството „ТИР Паркинг Русе“ да изгради съоръжението, като впоследствие то получи и управлението на т.нар. виртуална опашка.
Веднага след това „Капитал“ и „Антикорупционния фонд“ съобщиха, че се повтаря схемата с ГКПП „Капитан Андреево“. Според изданията фирмите, които са се явили на тръжната процедура, са пряко или косвено свързани с Размиг Чакърян – Ами, с когото се свързват операторите на паркинга на „Капитан Андреево“, а до преди известно време и лабораторията за фитосанитарен контрол там.
В края на миналата година „Свободна Европа“ пък излезе с информация, че общината се е отказала от потенциални печалби за милиони в полза на частната фирма. Тогава местната власт заяви, че не е могла да прогнозира какви би била печалбата от съоръжението. По думите на кмета Пенчо Милков при подписването на договора с фирмата, изградила паркинга, общината е получила 1 млн. лв. през 2022 г. Допълва, че всяка година в бюджета ще постъпват 600 хил. лв. от частния инвеститор заради отстъпеното право за строеж.
*Материалът е обновен след получени отговори от НАП.