Екостикерите решават проблема с фиктивните технически прегледи
Цените наистина са се повишили, но според ИААА контролът е завишен значително след нововъведението
Бойко Рановски, директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“:
Комисар Бойко Рановски е завършил ВВИСУ „Любен Каравелов“ в София. От 1996 г. до 1999 г. е офицер в Българската армия. От август 1999 г. започва кариера в Министерството на вътрешните работи, като районен инспектор в 3-то Районно управление към СДВР. От 2003 г. е назначен в сектор „Териториално обслужване“ в отдел „Охранителна полиция“ - СДВР. От 1 март 2005 г. е служител в Пътна полиция. От март 2015 г. е началник на отдел „Пътна полиция“ при ГД „Национална полиция“ - МВР. Бойко Рановски поема ръководството на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ през 2018 г.
Годишните технически прегледи вече завършват с поставянето на екостикер. Той разделя колите в 5 категории, в зависимост от това доколко замърсяват атмосферния въздух. В най-високата 5-та категория влизат хибриди и електрически автомобили. Най-ниската 1-ва категория е отредена за най-замърсяващите коли. Те няма да имат право да влизат в нискоемисионните зони, които Столична община определи. За евентуалните ползи от нововъведението, за оплакванията на шофьорите и на пунктовете, Economic.bg разговаря с изпълнителния директор на „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски.
Г-н Рановски, от 12 юли вече при преминаване на годишен технически преглед (ГТП) автомобилите получават новите екостикери. Това ли бе единственият начин за подобряване на въздуха – забрана за влизане на автомобили в центъра на София в определени дни?
– Вие знаете, че България беше заплашена от големи глоби заради това, че не може да подобри чистотата на въздуха. Заради това беше създадена Национална стратегия за подобряване на качеството на атмосферния въздух. В нея са предвидени редица мерки. Това, което ни касае нас по тази стратегия, беше да подобрим качеството на ГТП. Усилията на „Автомобилна администрация“ през годините са били насочени именно в тази област. Някои са били успешни, но други – не. Имаше проверки от Световната банка, от Европейска комисия, предложението за въвеждането на екостикерите мина през обществени обсъждания. Те не са измислени, защото просто някой е стоял в кабинет и е нямал какво да прави. Мисля, че в момента с това въведение от 12 юли поне караме автомобилите да влизат в пунктовете. Задължаваме пунктовете да правят измервания, защото и преди имаха такова задължение, но дали във всички 1100 пункта са правени истински такива измервания, не мога да гарантирам. Сега ги мотивирахме да правят качествени, реални измервания на вредните емисии на автомобилите.
Казвате „реални измервания“, но някои пунктове се опитват да манипулират данните, за да дават по-висока категория на автомобилите. Как ще се справите с този проблем, който реално може да обезсмисли нововъведението?
– В момента се опитват да „налучкват“ допустимите данни. Към протокола за извършения технически преглед се прикачва и разпечатка със стойностите, които уредът е отчел. Тези стойности трябва да са въведени коректно в системата от председателя на комисията или специалиста, който извършва прегледа. При наши проверки в пунктовете ние проверяваме данните от разпечатката дали съвпадат с данните, които са въведени в системата. Ако данните не съответстват, това ще е нарушение. Пунктовете ще си понесат наказанието за въвеждане на неверни данни. Санкциите при проверки на пунктовете са сериозни – започват от 1500 лв. Именно това ръчно въвеждане на данните е проблем, но то ще бъде елиминирано другата година. От 12 януари следващата година резултатът от измерването ще постъпва автоматично в системата, без намеса на служителя в пункта. Надявам се през декември да започнат тестове, за да видим дали всички пунктове подават данни, как се подават, коректно ли се подават.
Споменахте, че след януари данните ще постъпват автоматично в системата на ИААА. Нужно ли е допълнително преоборудване на пунктовете и това означава ли, че цената на ГТП ще се качва още, защото вече шофьорите сигнализират за по-скъпи прегледи?
– Всеки пункт в момента си е доставил съответното оборудване на база договор с някой производител. Ние сме дали изискване към софтуерите да има възможност за връзка към нашата система. Доставчиците ги преработват, ако не отговарят на тези изисквания, така че да направят връзката. Вносителите на тези уреди са запознати и го правят.
И мен ме питат защо цената на прегледа е различна в различните градове, но ИААА не може да определя цените на ГТП. Пунктовете не са държавни, а са частни и сами определят цените за прегледа. Устройствата, с които се снимат VIN номерата, километражите и се използват за прегледа, бяха осигурени безплатно на всеки пункт, на всяка една линия за преглед. ИААА също не е заплащала за тях. Те са предоставени от фирмата изпълнител, която разработва системата. Тя печели от консумативите (набора от документи), за които след това пунктовете заплащат. Разликата в цената на консумативите сега е 3.30 лв. без ДДС., т.е. с толкова пунктовете заплащат повече. Цените с 20-30 лв. нагоре за преглед, които някои пунктове са определили, са основно защото ги накарахме да правят реални измервания. Това отнема повече време. Преди за 10 минути са правили преглед на автомобил, а сега времето е повече. Така ако за деня са минавали 20 автомобила, сега ще минават 10-15.
Въпреки че вече доста водачи са преминали ГТП и имат поставен екостикер, за други това ще се случи следващата година. Появяват се различни мнения за това от какво реално зависи получаването на екологичната категория – еврокатегорията на автомобила, годината на производство или от вредните емисии. Бихте ли дали малко повече уточнения по въпроса?
– Това в каква група ще попадне даден автомобил зависи от екологичната категория, определена от завода производител. Ако няма такава определена, се ползва датата на първа регистрация на автомобила. Това са първите два фактора, които определят екологичната категория. Третият фактор са емисиите, които са измерени в пункта при преминаването на прегледа. Има много автомобили, при които в свидетелството им за регистрация нямат посочени екологични норми. Важно е дали автомобилът е с катализатор, или без. Автомобили без катализатор ще попаднат в 1-ва екологична категория задължително.
Ако аз карам кола, произведена през 1998 г., в коя екологична категория ще попадна?
– Зависи от тези фактори, които изброих. Зависи и от това каква е марката на автомобила, къде е произведен. Има руски автомобили, които са произведени след 1998 г., но са без катализатори. Дори да са по-нови, те пак ще попаднат в 1-ва екологична категория именно заради липсата на система за контрол на емисиите. Ако сте собственик дори и на по-стар автомобил, но е поддържан добре и е технически изправен, той може да си влезе в нормите без проблем.
Ако тази година сме минали преглед и сме получили първа категория, другата година възможно ли е да получим втора?
– От едно в две може, защото в тези две категории влизат всички автомобили с екологична норма 1 и 2, определена от производителя. Според граничните стойности на емисиите и това, което ще покаже автомобилът на прегледа, може и да е или в първа, или във втора. Ако тази година е попаднал в 1-ва екологична категория, а догодина автомобилът е поддържан правилно и всичко му е изправно, може да покаже норми, които да са за втора. Но в трета няма да може да влезе, защото няма как да стигне изисквания за трета. Това ще се прави при всяко преминаване на годишен технически преглед, който може да е на 6 месеца или 1 година.
Нововъведението ще доведе ли до реално подобряване на качеството на въздуха?
– Качеството на въздуха ще се подобри, когато се определят зони, за които ще има забрана за влизане на автомобилите, които замърсяват най-много. Тези зони и забрани ще важат само в дните и часовете, в които има такова замърсяване. Не очаквайте, че цяла зима ще има забрана за влизане в тези нискоемисионни зони. Забраната ще важи за определени дни. Важно е хората да знаят, че екостикерът ще е необходим за нуждите на Столична община. Общината може да започне да въвежда такива зони след 1-ви януари. Дали това ще стане веднага на 1-ви, или в някакъв период след тази дата – това е решение на общината, когато има тази готовност. Но най-вероятно и за предстоящия зимен сезон няма да има такива зони в София. Замърсяванията са основно зимния сезон, когато има натрупване на вредни емисии – от замърсяване, от горива, от отопление на твърдо гориво. През летните месеци замърсяването на въздуха не е толкова голямо.
Когато Столична община определи тези зони и постави камерите, с които ще се осъществява контролът, информацията от тях ще постъпва ли и при вас?
– На нас информация от камерите няма да ни трябва, защото ние няма да сме органът, който ще контролира това влизане. По-скоро ние ще предоставяме информация на Столична община при тяхно поискване кой автомобил в коя екологична група е. Контролният орган дали ще бъде общината, или МВР – това вече са разговори между тях, включително и за това кой ще налага санкциите. Ние само ще поддаваме информация, за да гарантираме, че този, който е предполагаемият нарушител, наистина е такъв.
КПКОНПИ направи предложение до министъра по транспорта относно отпадането на екостикерите, защото те няма да са достатъчно ефективни, а контролът може да се осъществява с камерите на МВР, видеонаблюдението в София. Според Комисията това са излишни разходи. Как отговаряте на това становище?
– Камерите на МВР не могат в момента да направят справка в нашата система. Могат да установят само дали в момента даден автомобил има валиден технически преглед, или няма. Камерите на общината предстои да бъдат свързани с нашата система. Ние даваме различни опции за контрол – визуален, електронен, разчитане на регистрационния номер, разчитане на информация от чипа в екостикера. Стикерът е един допълнителен начин за контрол. Той е начин да ограничим злоупотребите и в пунктовете. Нашата цел е не само да въведем контрол на пътя, а и в пунктовете. В началото на всеки преглед вече се снимат VIN номерата и километражите на автомобилите. Това е допълнителна гаранция за потребителите и за следващия собственик, че няма да му бъде продадена кола с превъртян километраж. С тази промяна накарахме автомобилите реално да влизат в пунктовете, а не да минават прегледите фиктивно. Прегледът след една година или след три години, когато му дойде времето за преглед, ще започва с разчитане данните от чипа, за да се гарантира, че автомобилът, който се явява на преглед е същият, преминал преди една година. Имаше много случаи, при които автомобили бяха зад граница, а минаваха уж прегледи в България. Камерите в пунктовете не гарантират напълно контрола. Имаме случаи, при които собственици на български автомобили в Италия по куриерски фирми си изпращат документите и номерата в България на роднина. Роднината намира една кола, слагат й регистрационните номера и отива в пункта на преглед. След това връща документите в Италия. В Германия спират автомобили, минали прегледи в България, а там властите се чудят как се успели да преминат ГТП, след като автомобилът е с редица забележки.
Всъщност някои водачи вече се опитват да повреждат екостикера. Други алармираха, че той се поставя на място, което затруднява работата на камери, вградени в огледалото за обратно виждане. Как ще се изчистят тези пропуски?
– Ако екостикерът бъде повреден именно с цел манипулации, следващ преглед отново ще започва с въвеждане на данните за автомобила. На пътя контролът ще се осъществява и посредством регистрационните номера на автомобилите. Възможности за злоупотреби ще има винаги. Ние се опитваме да ги ограничаваме. Доколко успяваме, времето ще покаже.
В момента сме направили връзка с Асоциацията на производителите на автомобили. Първо за измерването на емисиите на хибридните автомобили. Всеки модел, всяка марка има специфика при измерването на емисиите. Повечето производители са дали информация за хибридните автомобили какви са специфичните изисквания при прегледа, в какъв режим трябва да е автомобилът, какво трябва да се направи в пункта преди да започне измерването, за да покаже реалните стойности. Тази информация, която получаваме от вносителите на автомобили, я качваме в системата за сведение на всички, работещи в пунктовете. Получили сме информация и за конкретни модели автомобили, които имат повече сензори и датчици по предното стъкло и при които поставянето на стикера в средата на стъклото, би оказало влияние на работата на тези датчици. Всеки производител е предоставил информация къде би могъл да се постави стикерът, за да не влияе на електронните системи на автомобила. Тази информация също я качваме и тя е достъпна за пунктовете.
И един последен въпрос – какво ще се случва с автомобилите на чуждестранни граждани, например туристи, гости на столицата?
– Чуждестранен гражданин, който има намерение да влиза в нискоемисионните зони, на база измерени стойности на емисии и данните от чуждото свидетелство за годината на производство на автомобила ще бъде определена екологична категория. Няма да се прави цялостен технически преглед, а само ще се определи екологичната група за нуждите на общината. Същото важи и за автомобилите, които ще се регистрират в МВР. Знаете, че първоначалният преглед се прави в МВР, а следващият технически преглед е евентуално след година. През това време, ако собственикът на такъв автомобил има нужда да влиза в зони със забрани, тогава ще се яви в пункт, ще му се направят само измервания на емисиите, без цялостен преглед, ще му се даде стикер с валидността на този, който му е даден в МВР и определената екологична група. Това не е задължително, а е по желание на собственика. Ако автомобилът ще се ползва извън София, този стикер ще си го получат на първото явяване на периодичния преглед. Не е необходимо преди това да отиват, където и да било и да правят каквото и да било.