Транспортното министерство маха всички стикери от автомобилите
Николай Събев и Божидар Божанов ще търсят начини за ефективно използване на направените инвестиции за екостикерите
Транспортното министерство, под ръководството на Николай Събев, ще води политика по отпадане на всички ненужни документи на хартия, включително на всевъзможните видове стикери на автомобилите – респективно и на екостикерите. Заявката бе направена от самия Събев от трибуната на Народното събрание. Той отговори на въпрос от народен представител относно ефективността на екостикерите и различните системи, които ще трябва да осъществяват контрола.
Удостоверяването на категорията и стандарта на автомобила ще се извършва с един идентификационен знак и това е свидетелството за регистрация.
Установената у нас система, която проверява и гарантира, че превозното средство отговаря на определена категория и стандарт, включва свидетелството за регистрация и знака за проверка на техническата изправност на МПС-то“, обясни Събев.
Той допълни, че според измененията и допълненията в Наредбата, която регламентира екостикерите, вече са извършени сериозни инвестиции от страна на пунктовете за годишни технически прегледи. Именно заради това през следващите 2 седмици заедно с министъра на електронното управление Божидар Божанов ще търсят начин как тези инвестиции могат да се използват по най-ефективен начин.
Начините са два – използване на други вече изградени системи с подобен капацитет или подобряване на установената с Наредба система“, обясни министърът.
Той заяви, че не бива да има паралелни системи, а единна, която да е ефективна, а идентификацията на транспортното средство да става лесно.
Депутатът Мартин Димитров предложи екостикерите напълно да отпаднат, а цялата информация за автомобилите да бъде свързана единствено с регистрационния номер. Той заяви, че промените в Наредбата може да бъдат направени само с акт на министъра.
„Нека камерите за контрол са едни, нека се затегне и контролът на техническите прегледи“, предложи Димитров.
Вече има направени инвестиции от страна на Столична община и на пунктовете. Не може просто да им кажем, че няма да ползваме нищо. Ще помислим как да преизползваме тези инвестиции, за да постигнем обществена полза и да няма конфликт на интереси“, посочи Събев.
Припомняме, че с екостикерите на автомобилите Столична община трябваше да бори мръсния въздух в града. Колите се разделят в 5 категории, като тези от най-ниските (1-ва и 2-ра) в определени дни, когато има превишени нива на фини прахови частици, няма да могат да влизат в центъра на столицата. От 1-ви януари Столична община вече може да налага такива ограничения.
Всъщност вариантите за контрол бяха два – чрез вече изградените над 180 камери в града или общината да зaĸyпи чeтци, ĸoитo диpeĸтнo дa чeтaт новите стикери. В интервю за economic.bg председателят на транспортната комисия към СОС Зафир Зарков коментира, че нужната инвестиция за втория вариант е в рамките на 30-50 хил. лв., за да бъдат оборудвани всички кръстовища, попадащи в обхвата на зоните.
Директорът на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски посочи в интервю за медията, че екостикерите всъщност борят проблемите с фиктивните технически прегледи. Благодарение на тях е завишен контролът в пунктовете.
Припомняме, че Антикорупционната комисия се обяви срещу екостикерите. Мотивите бяха свързани с допълнително увеличаване на разходите на гражданите и бизнеса, както и нецелесъобразно харчене на публичен ресурс.