Само 8 общински проекта засега са допустими за държавно авансово финансиране
Депутатите окончателно приеха промени в Закона за бюджета и вкараха общо 631 проекта в списъка
Към момента в Министерство на регионалното развитие (МРРБ) има постъпили 30 искания за авансови плащания от страна на общините, с които да дадат старт на проекти, включени в амбициозната програма. От тях обаче само 8 на обща стойност едва 6.5 млн. лв. отговарят на изискванията за допустимост. Подписаните до момента споразумения с общините са на обща стойност 1.9 млрд. лв. Това стана ясно от изслушване на министъра на регионалното развитие Виолета Коритарова и на финансовия Людмила Петкова в парламента.
В рамките на деня депутатите гласуваха и приеха окончателно изменение на проектите, включени в бюджета за 2024 г. Така общинската програма за следващите 3 години ще осигури средства в размер на 5.8 млрд. лв. Припомняме, че стойността на проектите преди изменението, което е допустимо да се прави на всеки 3 месеца, бе 4.9 млрд. лв.
За 2024 г. са заложени 1.7 млрд. лв., но предвид заявените авансови плащания до момента, е под въпрос дали тези средства ще бъдат усвоени по предназначение.
Коритарова и Петкова очертаха като проблеми това, че документацията, която се подава от общините, има пропуски. По думите на Коритарова местните власти веднага биват информирани за това, за да може да бъдат направени корекции. Тя допълни, че приблизително 20 процента, или около 250 заявления са с пропуски и неточности.
Важно уточнение, което регионалният министър направи, е, че за да бъде получено авансово плащане по проект, не е достатъчно да има само сключено споразумение между МРРБ и общината. Местната власт трябва да има финализирана обществена поръчка с избрани изпълнители.
Коритарова заяви, че друг проблем е това, че част от общините имат сключени рамкови споразумения, в които обаче не е предвидено авансово плащане и съответно тези проекти не могат да получат първоначални средства по общинската програма.
Според бившия региоанален министър Андрей Цеков (сега депутат от ПП-ДБ) малкият брой искания за авансови плащания показва, че цикълът на обществените поръчки изостава от първоначалните заявки на общините и е много оптимистично да се смята, че през тази година заложените 1.7 млрд. лв. ще бъдат похарчени.
И в Министерство на финансите, и в Министерство на регионалното развитие има готовност да бъде увеличен административния капацитет, за да може институциите да отговарят на интереса от страна на общините и да придвижват документацията по-бързо. По думите на финансовия министър подготовката на проектите от страна на местната власт ще е от значение и при евентуалното им включване в европейски програми.
Към 10 април са подписани 723 споразумения на стойност 1.9 млрд. лв. Други 200 се разглеждат по ред на постъпване. За над 50 от тях е установено, че отговарят на изискванията и предстои подписването на споразуменията. Коритарова представи и разбивка на сключените до момента споразумения:
- За ВиК обекти – 158 споразумения на стойност 201 млн. лв.;
- За реконструкция на общински пътища – 120 споразумения за 441 млн. лв.;
- За общински улици и тротоари – 261 споразумения за 440 млн. лв.;
- За обществени сгради – 61 споразумения за 154 млн. лв.;
- За спортна инфраструктура – 34 споразумения за 167 млн. лв.;
- 8 споразумения с различен предмет на стойност 16 млн. лв.
Промените в програмата
Министърът на финансите даде повече информация за промените, които са направени по искане на общините и които бяха приети окончателно от депутатите. Корекцията бе направена с промени в Закона за държавния бюджет за 2024 г. Промените могат да се предлагат от Министерския съвет, въз основа на предложение на кметове на общини, в срок до 31 март, до 30 юни и до 30 септември 2024 г.
В рамките на първия от определените срокове (31. 03. 2024 г.), в Министерството на финансите са получени писма от кметове на 167 общини, с общо приложени 1062 броя предложения за промени:
- за замяна на определените в приложението проекти с нови такива (54 броя),
- за отпадане на определени в приложението проекти (42 броя),
- за допълване на определените с приложението проекти с нови такива (673 броя), както и
- за промяна на параметрите на вече предвидени в приложението (293 броя).
Броят на проектите в приложението се увеличава с 631 проекта, или от 1 627 броя утвърдените по приложението проекти стават 2 258 броя.
С изготвения законопроект за изменение се постига заложената цел за даване на възможност на общините да извършат последващо приоритизиране и промяна на обектите, нуждаещи се от финансиране, при оптимално отчитане интересите на местната общност и обществената значимост на обектите.
Постъпилите в Министерството на финансите предложения от общините за промени, разпределени по направленията са, както следва:
- за нови и съществуващи улици и тротоари и съоръженията и принадлежностите към тях – 348 броя;
- за нови и съществуващи общински пътища и съоръженията и принадлежностите към тях – 120 броя;
- за водоснабдителни и канализационни системи и съоръжения, представляващи публична общинска собственост - 242 броя;
- за сгради, публична общинска собственост, в които се предоставят обществени услуги, в т.ч. такива, в които се осъществяват дейности в областта на културата, с изключение на обекти, представляващи недвижими културни ценности – 124 броя;
- за обекти на общинската спортна инфраструктура – 45 броя;
- за благоустройствени строежи и дейности в населените места, в т.ч. площади, пешеходни и велосипедни алеи и зони, обществени паркинги, озеленени площи за широко обществено ползване и гробищни паркове - 141 броя.