Само на три от 9-те участъка на „Хемус“ се строи
Магистралата няма да бъде завършено до 2024 г., а са преведени 71% от парите за 4% свършена работа досега
Никой няма интерес да спира строителството на магистрала „Хемус“. Но строителството няма да бъде завършено до 2024 г., както беше обещано от предишното правителство, защото процедурите, които трябва да бъдат изпълнени, ще отнемат над 2 години. Това каза служебният регионален министър Виолета Комитова, по време на брифинг днес.
На първите 3 участъка от магистралата се строи, защото те имат валидни разрешения за строеж. На останалите (от 4-ти до 9-ти) строителството не е започнало все още. С министерски постановления от бюджета са отпуснати около 3.7 млрд. лв. за цялата магистрала, а „Автомагистрали“ е раздала 1.3 млрд. авансово на фирмите.
Към днешна дата са изплатени 71% от парите, а са завършени 4% от проекта", посочи регионалният министър Комитова.
Строи се само на първите три участъка от магистралата. Участъците 4, 5 и 6 имат ПУП, които са влезли в сила през февруари тази година, но трябва да се мине през отчуждителни процедури, проект за строителство и след това да получат разрешение за строеж. Дължината на тези три участъка е 83 км общо.
Не знам колко години ще отнемат тези процедури“, коментира Комитова.
За участъците 7, 8 и 9 няма никакви предприети стъпки. Дължината им е 89 км общо.
„Строителството не е спирало, а няма и как да спре, защото фирмите са получили много повече пари, отколкото са им необходими. Незавършеното строителство излиза най-скъпо и никога не бих го спряла.“
Комитова коментира, че единствено фирмите, които са получили огромните аванси, ако преценят, може да спрат строителството. „Автомагистрали“ също може да повлияе, защото договорите са сключени между държавното дружество и фирмите. МРРБ ще работи с компаниите, за да може договорите им да бъдат изпълнени. "Те не са обезпечени достатъчно добре. Налична е само застраховка на парите в застрахователна компания", коментира Комитова.
Проектът със сигурност ще се забави, защото не е спазено изискването да се определи място, където да бъдат депонирани земните маси при изграждането на магистралата. Началникът на ДНСК арх. Влади Калинов обясни, че при участъците 3 и 4 има установени такива нарушения. Там са увредени около 84 дка горски площи. Земните маси са изсипвани в най-ниските близки участъци.
Това е жалък опит да се спестят пари за извозване и депониране на земни маси за сметка на екологията“, коментира Калинов.
Той заяви, че е назначена проверка на РДНСК–Ловеч, на чиято територията са установени тези нарушения. Ще се търси причина защо не е извършен превантивен контрол. Сигнал е подаден и в Министерство на околната среда и водите.
Решението на този проблем е насипите да се изнеса, но това е бавен и тежък процес, който значително ще забави строителството на магистралата.