Създателят на WWW: Технологичните гиганти може да превърнат Мрежата в оръжие
Сър Тим Бърнърс-Лий сподели мнение си в отворено писмо по случай 29-годишнината на Световната мрежа
Създателят на Световната мрежа (WWW) Сър Тим Бърнарс-Лий призова големите технологични компании да се подложат на регулация, така че да не се позволи мрежата да бъде превърната в мащабно оръжие.
В отворено писмо по случай 29-годишнината на Световната мрежа той обръща внимание, че през последните години се наблюдава тенденция към разгръщането на конспиративни теории в социалните медийни платформи. Бърнарс-Лий визира случаи вдигането на напрежението покрай избори заради намесата на фалшиви акаунти например.
„Богатият някога избор от блогове и сайтове бе смачкан от мощната тежест на няколко доминантни платформи“, пише 62-годишният британски компютърен специалист. Този проблем придоби застрашителни измерения заради мрежи като Facebook, Google и Twitter, които „контролират кои идеи и мнения да се виждат и споделят“. Според Бърнърс-Лий концентрацията на власт създава нови пазачи на портите и позволява на малък брой играчи да контролират какво да се потребява.
Става така, че гигантите постепенно придобиват по-малките конкуренти, купуват иновации и наемат най-добрите таланти в индустрията. Всичко това прави средата трудна за останалите, изтъква още той.
Показателно например е, че в Google вече се генерират около 87% от онлайн търсенията в света. Facebook има над 2.2 млрд. месечни активни потребители, което е около 20 пъти повече от тези на MySpace в най-силния му момент. Заедно пък двата гиганта (включително техните дъщерни дружества Instagram и YouTube) привличат около 60% от глобалните разходи за дигитална реклама.
Компаниите са наясно с проблемите и полагат усилия в борбата с фалшивите новини, ботовете и манипулацията, но винаги трябва да се има предвид, че те са създадени да „максимизират печалбата повече от максимизирането на социалното благо“, напомня Бърнарс-Лий. Според него едно от възможните решения в тази връзка е установяването на правна рамка, съобразена с обществено полезното.
Компютърният експерт обръща внимание и на два мита, които вече са се настанали в мислите на съвременния човек. Първият е, че рекламата е единственият възможен бизнес модел на онлайн компаниите. Другият е, че е твърде късно да бъде променен механизмът на работа на социалните платформи. „Трябва да сме малко по-креативни“, призовава Бърнърс-Лий.
„Искам мрежата на отразява нашите надежди и да изпълнява нашите мечти, вместо да увеличава страховете ни и да задълбочава разделението помежду ни“, обобщава създателят на WWW.
Неговото отворено писмо идва в паметен момент – 2018 г. е първата година, в която над половината от световното население ще е онлайн.