Създаваме първите български биоразградими четки за зъби
Продуктите се радват на голям потребителски интерес у нас и навън, заяви основателят на Nordics Атанас Арсов
~ 4 мин.
Замисляли ли сте се как си миете зъбите? Предполагаме сте. Но едва ли сте се замисляли с какво ги миете. Всяка година в света се изхвърлят над 4 млрд. пластмасови четки за зъби, които, след време, започват да отделят редица вредни токсични вещества, като замърсяват природата.
Една българска компания е намерила решение на този проблем. Nordics е първата българска фирма за производство на изцяло биоразградими четки за зъби. За осемте месеца на пазара, продуктът се радва на голям потребителски интерес на български и чуждестранни биопазари.
За развитието на бизнеса, целите и идеологията на българските еко-четки, Economic.bg разговаря с основателят на Nordics Атанас Арсов.
- Защо точно биоразградими четки за зъби? Откъде дойде идеята за продукта?
Идеята възникна преди доста време, но само на мисли. Търсехме продукт, който да е бързооборотен, но и да си пасва с нашите виждания и идеали. Така, малко по малко, по метода на изключването, стигнахме до идеята да разработваме продукти за оралната хигиена. С цялостната вълна от Западна Европа, обхващаща цялата био и еко индустрия, решихме да направим продукт, насочен именно към този конкретен пазар.
Четката за зъби своеобразно е най-оборотният продукт, щом става въпрос за хигиенни продукти. Това е продукт, който се използва от всеки. Тя има най-малко законови регулации за производство и дистрибуция.
От хигиенна гледна точка, четката за зъби трябва да се сменя на всеки три месеца, както и след боледуване.
- Каква е разликата между вашия продукт и други подобни на пазара?
Не сме първите производители на биоразградими четки за зъби. Има и други, които се занимават с производството на подобни продукти. Първите биоразградими четки са произведени от новозеландска фирма. Оттам ние взехме крайния вариант и го преобразихме, като направихме продукта ни по-добър, по-ефикасен и по-изгоден за купувача. Също така, четките ни се различават и по дизайн. Чуждите четки са с максимално опростен дизайн. Докато нашата идея беше да направим четка, която е с атрактивен дизайн, ергономична форма и да е интересна на хората. Другото, по което се различават е, че една част от серията е с влакна с активен въглен.
Имаме и специални четки за деца, които също много се харесват на потребителя. Идеята е да предизвикаме някакъв полезен навик сред децата. Важно е да събудим интересът и да заинтригуваме децата към това ежедневно действие, чрез самата четка.
- Каква е веригата на производството на продукта? Коя част от него се извършва в България?
Една част от производството се извършва в Малайзия – корпусът на четката се обработва там (изрязването и дизайн на дръжката), като се подлага на рязка топлинна обработка, за да стане антимикробен агент. А самият бамбук, като цяло, е антимикробно растение. Не е като типично дърво, което абсорбира влагата. Тоест, ако си оставите четката в чаша, няма да се подуе или пък да плесеняса.
За момента в България се произвеждат найлоновите протектори и опаковките на кутиите, които също са напълно биоразградими. Дизайнът на четката е също изцяло български.
За в бъдеще ще се опитаме да изнесем производството изцяло в България, но въпреки това остава проблемът със снабдяването с бамбук.
- А от какви материали са направени четките?
Корпусът на четката е 100% бамбук, който внасяме от Малайзия. Бамбукът е трева и расте на огромни плантации, при това много бързо, т.е. няма обезлесяване на районите.
Влакната се правят от висококачествен рециклиран найлон, който е напълно биоразградим. Колкото повече пъти е рециклиран найлонът, толкова по-лесно разградим е в природата.
- Каква е цената на биоразградимите четки на българския и чуждестранните пазари?
Цените са сходни. Работим с препоръчителни минимални цени за пазара. В България цената на четката варира между 4.50 лв. и 4.80 лв.
- На кои чуждестранни пазари изнасяте Nordics?
За момента продаваме четките във Франция, Румъния и Италия, като сред тях най-силен е френският пазар. Продаваме четките в няколко аптеки в Париж и правим доста добри продажби. Непрестанно търсим нови и по-големи дистрибутори на чужди пазари.
Насочили сме се към пазари като Англия и Германия, прибалтийските държави и САЩ.
- От колко време Nordics е на пазара и как вървят продажбите до момента?
Продуктът ни е на пазара от април 2015 г., тоест вече осем месеца. Продажбите се развиват подобаващо, като интересът е доста голям.
Каналите, чрез които продаваме четката са главно биомагазини и биодрогерии. Продажбите ни растат буквално всеки месец. Последно за декември сме продали между 4 и 5 хил.броя.
- Има ли голям интерес към биопродуктите, по-специално козметиката в България?
В България нещата стават доста бавно и мудно, но въпреки това интересът към този сектор е голям. Покупателната способност на българите е по-ниска, което не им позволява да изпробват по-често нови неща, за разлика от пазари като Холандия и Англия.
Културата на хората се изменя изцяло в посока био. Просто при нас става с една идея по-бавно. Това е един по-различен бизнес, който тепърва ще се развива.
- Какви са бъдещите ви планове?
За всеки бизнес важи максимата, че ако спреш да правиш и мислиш нови неща, ще погребеш бизнеса си за отрицателно време.
Предстои ни да изкараме нови модели четки – с нови цветове, опаковки и функционалност. Мислим да разширим портфолиото на Nordics с вода за уста, паста за зъби и сапуни. Идеята ни е да направим цяла серия от хигиенни продукти, съобразени с ядрото на нашата цел - здравословен начин на живот и екологична перспектива.
Биоразградимата четка на Nordics може да бъде намерена по био магазините и био дрогериите в страната, на фейсбук страницата на компанията или na имейл [email protected].
Една българска компания е намерила решение на този проблем. Nordics е първата българска фирма за производство на изцяло биоразградими четки за зъби. За осемте месеца на пазара, продуктът се радва на голям потребителски интерес на български и чуждестранни биопазари.
За развитието на бизнеса, целите и идеологията на българските еко-четки, Economic.bg разговаря с основателят на Nordics Атанас Арсов.
- Защо точно биоразградими четки за зъби? Откъде дойде идеята за продукта?
Идеята възникна преди доста време, но само на мисли. Търсехме продукт, който да е бързооборотен, но и да си пасва с нашите виждания и идеали. Така, малко по малко, по метода на изключването, стигнахме до идеята да разработваме продукти за оралната хигиена. С цялостната вълна от Западна Европа, обхващаща цялата био и еко индустрия, решихме да направим продукт, насочен именно към този конкретен пазар.
Четката за зъби своеобразно е най-оборотният продукт, щом става въпрос за хигиенни продукти. Това е продукт, който се използва от всеки. Тя има най-малко законови регулации за производство и дистрибуция.
От хигиенна гледна точка, четката за зъби трябва да се сменя на всеки три месеца, както и след боледуване.
- Каква е разликата между вашия продукт и други подобни на пазара?
Не сме първите производители на биоразградими четки за зъби. Има и други, които се занимават с производството на подобни продукти. Първите биоразградими четки са произведени от новозеландска фирма. Оттам ние взехме крайния вариант и го преобразихме, като направихме продукта ни по-добър, по-ефикасен и по-изгоден за купувача. Също така, четките ни се различават и по дизайн. Чуждите четки са с максимално опростен дизайн. Докато нашата идея беше да направим четка, която е с атрактивен дизайн, ергономична форма и да е интересна на хората. Другото, по което се различават е, че една част от серията е с влакна с активен въглен.
Имаме и специални четки за деца, които също много се харесват на потребителя. Идеята е да предизвикаме някакъв полезен навик сред децата. Важно е да събудим интересът и да заинтригуваме децата към това ежедневно действие, чрез самата четка.
- Каква е веригата на производството на продукта? Коя част от него се извършва в България?
Една част от производството се извършва в Малайзия – корпусът на четката се обработва там (изрязването и дизайн на дръжката), като се подлага на рязка топлинна обработка, за да стане антимикробен агент. А самият бамбук, като цяло, е антимикробно растение. Не е като типично дърво, което абсорбира влагата. Тоест, ако си оставите четката в чаша, няма да се подуе или пък да плесеняса.
За момента в България се произвеждат найлоновите протектори и опаковките на кутиите, които също са напълно биоразградими. Дизайнът на четката е също изцяло български.
За в бъдеще ще се опитаме да изнесем производството изцяло в България, но въпреки това остава проблемът със снабдяването с бамбук.
- А от какви материали са направени четките?
Корпусът на четката е 100% бамбук, който внасяме от Малайзия. Бамбукът е трева и расте на огромни плантации, при това много бързо, т.е. няма обезлесяване на районите.
Влакната се правят от висококачествен рециклиран найлон, който е напълно биоразградим. Колкото повече пъти е рециклиран найлонът, толкова по-лесно разградим е в природата.
- Каква е цената на биоразградимите четки на българския и чуждестранните пазари?
Цените са сходни. Работим с препоръчителни минимални цени за пазара. В България цената на четката варира между 4.50 лв. и 4.80 лв.
- На кои чуждестранни пазари изнасяте Nordics?
За момента продаваме четките във Франция, Румъния и Италия, като сред тях най-силен е френският пазар. Продаваме четките в няколко аптеки в Париж и правим доста добри продажби. Непрестанно търсим нови и по-големи дистрибутори на чужди пазари.
Насочили сме се към пазари като Англия и Германия, прибалтийските държави и САЩ.
- От колко време Nordics е на пазара и как вървят продажбите до момента?
Продуктът ни е на пазара от април 2015 г., тоест вече осем месеца. Продажбите се развиват подобаващо, като интересът е доста голям.
Каналите, чрез които продаваме четката са главно биомагазини и биодрогерии. Продажбите ни растат буквално всеки месец. Последно за декември сме продали между 4 и 5 хил.броя.
- Има ли голям интерес към биопродуктите, по-специално козметиката в България?
В България нещата стават доста бавно и мудно, но въпреки това интересът към този сектор е голям. Покупателната способност на българите е по-ниска, което не им позволява да изпробват по-често нови неща, за разлика от пазари като Холандия и Англия.
Културата на хората се изменя изцяло в посока био. Просто при нас става с една идея по-бавно. Това е един по-различен бизнес, който тепърва ще се развива.
- Какви са бъдещите ви планове?
За всеки бизнес важи максимата, че ако спреш да правиш и мислиш нови неща, ще погребеш бизнеса си за отрицателно време.
Предстои ни да изкараме нови модели четки – с нови цветове, опаковки и функционалност. Мислим да разширим портфолиото на Nordics с вода за уста, паста за зъби и сапуни. Идеята ни е да направим цяла серия от хигиенни продукти, съобразени с ядрото на нашата цел - здравословен начин на живот и екологична перспектива.
Биоразградимата четка на Nordics може да бъде намерена по био магазините и био дрогериите в страната, на фейсбук страницата на компанията или na имейл [email protected].