Сбогом, златни арки: Ресторантите на McDonald's в Русия се ребрандират
Името на новата руска верига ресторанти се пази в тайна
В неделя любителите на бързото хранене в Русия ще се сблъскат с нова реалност – бившите ресторанти на McDonald's отново ще отварят, но под нова марка и с собственост. Това се случва повече от три десетилетия след пристигането на изключително популярната западна верига за бързо хранене и няколко месеца след затварянето на ресторантите заради войната на Путин в Украйна, съобщава Reuters.
Ребрандираните обекти ще започнат да работят на Деня на Русия – патриотичен празник, който ще бъде отбелязан на на площад Пушкин в Москва, където McDonald's отвори за първи път в Русия през януари 1990 г.
В началото на 90-те години, когато Съветският съюз се разпадна, американската верига започна да олицетворява размразяването на напрежението от Студената война и беше средство за милиони руснаци да се докоснат до американската храна и култура. Излизането на марката сега е мощен символ на това как Русия и Западът отново си обръщат гръб един на друг, пише Reuters.
McDonald's миналия месец обяви, че продава ресторантите си в Русия на един от местните си лицензополучатели – Александър Говор. Сделката бележи едно от най-значителните оттегляния на бизнес, откакто Русия изпрати десетки хиляди войници в Украйна на 24 февруари.
Емблематичните „Златни арки“ на McDonald's бяха свалени на обекти в Москва и Санкт Петербург, където ще освободят място за ново лого, включващо два пържени картофа и питка за хамбургер на зелен фон. Отварянето първоначално ще обхване 15 места в Москва и околностите.
Името на новата верига остава строго пазена тайна. Промяната в името на приложението McDonald's в петък на „My Burger“ предизвика известно вълнение в интернет, но пресекипът на веригата каза, че това е само временно, пише RBC Daily.
Мотото на началната страница на приложението гласи: „Някои неща се променят, но стабилната работа е тук, за да остане“.
Руските медии, позовавайки се на изтекли изображения на новото меню, съобщиха за преименуването на ястия като Filet-O-Fish на Fish Burger и Chicken McNuggets на просто Nuggets.
Александър Говор заяви, че планира да разшири новата марка до 1000 места в цялата страна и да отвори отново всички ресторанти на веригата в рамките на два месеца.
Необходими са десетилетия, за да се изгради марка“, каза Петер Габриелсон, професор по международен маркетинг във Финландския университет във Вааса. „Новото стартиране е от решаващо значение за бъдещия успех на марката.“
„Денят на откриването е важен, защото за първи път потребителите могат наистина да усетят, да докоснат и да видят марката и какво означава тя“, каза той. „Важно е каква ще бъде реакцията и очевидно хората ще я сравняват с McDonald's.“
McDonald's, най-голямата верига за бургери в света, беше собственик на 84% от своите близо 850 ресторанта в Русия и получи 1.4 млрд. долара след продажбата на Говор, чиято GiD LLC преди това управляваше 25 ресторанта.
Олег Пароев от McDonald's Русия каза, че други франчайзополучатели ще имат възможност да работят под новата марка.
McDonald's напусна окончателно страната, но заяви, че ще запази търговските си марки.
Миналата година веригата генерира около 9%, или 2 млрд. долара от приходите си от Русия и Украйна. McDonald's има право да изкупи обратно своите руски ресторанти в рамките на 15 години, но много от условията в договора за покупко-продажба с Говор остават неясни.
Агенцията ТАСС съобщи в сряда, че McDonald's ще остане отворен както обикновено на летищата и гарите в Москва и Санкт Петербург до 2023 г., цитирайки източник, близък до Rosinter Restaurants, друг франчайзополучател.
Rosinter има уникално споразумение, според което американската корпорация не може да отнема франчайза. Те могат да работят спокойно“, каза източникът на ТАСС.