Сега е моментът е-търговците да инвестират в технологии от ново поколение
Според основателя на дигиталната агенция фирмите в бранша трябва да залагат на устойчиви технологии
Чавдар Платиканов, основател на Digital ID:
През последните 1-2 години много бизнеси бяха
заети да берат т.нар. „ниско растящи плодове“ (постигане на лесни резултати с
най-простите методи – бел. ред.). Сега е добър момент компаниите да инвестират
в e-commerce технологии от ново поколение и да капитализират промените в
потребителското поведение. Това е мнението на Чавдар Платиканов, основател и
управляващ директор на Digital
ID, една от водещите дигитални агенции у нас, изразено пред сайта profit.bg.
По неговите думи това означава фирмите да заложат на технология, която е устойчива. В областта на електронната търговия това са headless, cloud-native, micro-services based, които са бъдещето на е-търговията.
„Съветът ми към всички, които тепърва се ориентират, е да направят проучването си много добре, за да си спестят грешки, които ще им костват много. Няма как да знаем, коя ще е утрешната финтех революция, която ще спечели сърцата на хората и дали хората няма да предпочетат да пазаруват определени продукти чрез глас вместо през интерфейс (например сайт). Това, което знаем със сигурност е, че лесно ще го внедрим за нашите клиенти“, казва Платиканов.
Той напомня, че технологичните решения в електронната търговия са от изключителна важност. „Най-важно е да имате стратегия, но без правилните инструменти няма да стигнете доникъде. Донякъде с шок наблюдавам последните седмици как не само в България, но и търговци в много по-развити държави, които са еталон за нас, буквално не издържат на търсенето. Това е изцяло технологичен проблем“, казва експертът.
Според него е необяснимо, защото засиленото търсене в последните седмици не е някакво изключение. „Наблюдаваме постоянно подобни пикове макар и в много по-малък мащаб. Black Friday е добър пример. Търговци в България ограничават номенклатурата, за да издържат системите им, някои направо си спират сайтовете. Какъв е смисълът да си в бизнеса, ако нямаш платформа, през която да обслужиш клиентите си или да покажеш всичките си продукти? Кризата, като всяко изпитание, просто направи технологичните недостатъци изключително видими. Те в крайна сметка се изразяват в лошо потребителско преживяване и намалени конверсии. Дори бих казал, че имат и по-голямо отражение върху самия бранд. В очите на потребителите той може да изглежда като неадекватен и неподготвен да посрещне техните нужди“, смята Чавдар Платиканов.
Той обяснява, че в практиката са известни два начина да решиш проблеми със скалируемостта на бизнеса - количествено (както ние ги наричаме „с кърпене“) или качествено (с нови системи и подходи). Вижте в телекомуникационния сектор. Говори се за нови поколения технологии, не за надграждане“, казва директорът на Digital ID.
„Същото е и в електронната търговия. В момента с партньорите ни от SentecaCommerce внедряваме за наши клиенти клауд базирани е-комерс решения, които отварят съвсем нови възможности. И тук не говоря само за скалируемост, което в краткосрочен план е най-големият проблем, а за изключителна гъвкавост, която ни дава възможност лесно да отговорим на промените в потребителското търсене“, казва експертът.
Той дава пример с изследването Amazon Shopper Survey 2020, от което е видно, че възрастните хора са привлечени от възможността да пазаруват чрез гласовия асистент Alexa на Amazon. „Противно на очакванията, че само младите хора са тези, които първи въвеждат новите технологии в живота си. Капитализирането на тези възможности се постига само с качествено нова архитектура на решенията, които ползваме“, казва още Платиканов.
Той е на мнение обаче, че въпреки навлизането все по-дълбоко на технологиите в търговията и промяната на поведението на потребителите, хората са социални същества и винаги ще имат нужда от контакт и общуване с други. „В този ред на мисли, смятам, че най-засегната индустрия в момента ХоРеКа (хотели, ресторанти, кафенета) ще се възстанови, може би ще се наложи да се промени. Рано или късно това ще се върне, защото се основава на нужди, които са свързани с нашето ДНК. Да общуваме, да се социализираме, да откриваме и преживяваме света. Просто делът на дигиталната ни комуникация и консумиране на услуги през интернет ще се засили още повече. Това, за което говоря е, че все повече хора, които не са традиционни онлайн консуматори, вече направиха първите си онлайн транзакции и видяха, че е удобно и пести време. Други, които не вярваха, че могат да работят от вкъщи, направиха същото. Навиците ни като цяло се пречупват трудно. Аз мисля, че тази криза пречупи много навици“, казва Платиканов.