Сестрите „Кийн“ от плодовата империя на Кипър
70-годишната компания е лидер на острова в производството и износа на натурални сокове
Когато Еви Пападопулу и Кикула Котсапас застанаха една до друга със статуетките, връчени им от Кипърската търговско-промишлена палата, залата, изпълнена с представители на политическите и бизнес среди в Кипър, избухна в аплодисменти. Поздравленията за двете носителки на голямата награда за „Бизнес лидер в индустрията за 2017 г.” в Кипър бяха и висока оценка за огромния им личен принос за успехите на най-големия и най-известен производител на натурални плодови сокове и безалкохолни напитки в страната ”Кийн” (KEAN), а също и признание за неговата роля в развитието на кипърската индустрия. Със своята 70-годишна история, „Кийн” е емблематична част от нея.
Двете бизнесдами не само представляват една и съща компания, те са и нейни висши мениджъри. Освен това са и сестри - дъщери на основателя на „Кийн” Такис Христодулу.
„Сестрите Кийн”, както са известни Еви Пападопулу и Кикула Котсапас, завършват образованието си в чужбина (Великобритания и Швейцария) и ръководят вече над четири десетилетия семейния бизнес. Днес Кикула Котсапас е президент на „KEAN Group of Companies” и член на Борда на директорите на холдинга „Takis Christodoulou LTD”. Еви Пападопулу е директор маркетинг на „Кийн”, президент на компанията-майка „Takis Christodoulou LTD” и член на Борда на директорите на „KEAN SOFT DRINKS LTD”.
В Кипър няма дом, в който няма поне един продукт с марката „Кийн” и това не е чудно при портфолио от близо 80 продукта. Компанията, днес вече холдинг, произвежда разнообразие от нектари, плодови напитки, безалкохолни напитки, студен чай, газирани напитки и води, плодови млека.
Семейната бизнес история
която сестрите продължават, започва през 1949 г. Младият химик Такис Христодулу, с познания и интереси към преработката на плодове, основава KEA – кооперация за производство на спиртни напитки, етерични масла, аромати и концентрати от пресни цитруси, и тяхното приложение в парфюми и напитки. Целта му е била да използва максимално плодовете, с които Кипър изобилства - лимони, портокали, грейпфрути, мандарини. Постепенно фирмата се разраства, като печели пазара, предлагайки сокове от местни плодове срещу конкуренцията на вносните международни марки напитки. През 1951 г. компанията се преименува на „KEAN SOFT DRINKS LTD” и отбелязва новия етап в бизнеса си с бутилирането на първата „KEAΝ Orangeade” с високо съдържание на портокалов сок. Пет години по-късно тя построява и емблематичната си фабрика в крайбрежния град Лимасол, близо до морето, разпростряла се на площ от 40 акра, където продължава да работи и до днес.
„Кийн” е една от кипърските фирми, дала най-много нововъведения в местната индустрия. През 1978 г. тя става първата местна компания, която започва производство на безалкохолни напитки в метални кутии (кенчета). Само три години по-късно първа в Кипър въвежда опаковките Tetra Pak за плодовите сокове. С иновативна технология през 1995 г. фирмата пуска на пазара пастьоризирани безалкохолни напитки в кутии без добавени оцветители и консерванти. През последните три години „Кийн” предложи на потребителите си нови вкусове, като разработи серии от безалкохолни напитки със стевия и 0% захар. Продуктовата гама бе обогатена и с ново плодово кисело мляко KEANITA.
За успеха на плодовата компания „работят” производствени линии, оборудвани с най-съвременни технологии, които постоянно се обновяват и модернизират, за да преработват
20 000 тона цитруси
във висококачествени напитки. Освен това компанията работи само с пресни кипърски плодове, които получава директно от овощните градини на местните им производители, на базата на дългосрочни бизнес отношения с тях. По този начин за седемте си десетилетия на пазара „Кийн” оказва ценна помощ и подкрепа на предприемачеството в селските райони на Кипър и играе ключова роля за развитието и на селското стопанство, единодушна е бизнесобщността на острова.
В последните години обаче компанията е изправена пред сериозно предизвикателство - производството на цитрусови плодове в Кипър непрекъснато намалява, коментира Еви Пападопулу. Според нея ситуацията се влошава поради ликвидирането на хиляди дървета, за да се осигурят площи за различни инвестиционни проекти, като голф-игрища например, а и защото по-младото поколение няма стимул да се ангажира с тази област на селското стопанство, която направи Кипър известен в цял свят. „Кийн” и други производители от сектора настояват правителството да разработи дългосрочна стратегия за култивирането на цитрусови плодове, за да може отрасълът да възвърне конкурентоспособността си.
Поскъпването на суровините и ръстът на разходите пък оказват огромен натиск за увеличение на цените на самите продукти на „Кийн”, посочва Кикула Котсапас. Компанията обаче поддържа стабилни цени, защото е убедена, че изделията й трябва да останат достъпни за всички хора.
„Кийн” е и един от най-важните износители на Кипър. Неговата продукция се продава в близо 50 страни от петте континента – в Европейския съюз, Африка, САЩ, Австралия. Сред новите пазари е азиатският, като почти 50% от произведените от „Кийн” еднолитрови пакети сокове отиват на изток, основно в Китай. Износът на сокове заема 6-о място в ранглистата на кипърския износ, представлявайки близо 4% от общия експорт на страната.
За двете бизнесдами, спечелили наградата за лидерство в индустрията, бизнеслидерството означава преди всичко визия. „Добрият лидер притежава качества, способности, дарбата да накара другите да го следват. Лидерът води и вдъхновява другите с визия и мотивация”, смята Кикула Котсапас. За Еви Пападопулу бизнес лидерът е „визионер, който формулира стратегия, който не се страхува да поеме рискове и който има способността да вдъхва увереност и ентусиазъм на своите колеги. Силният лидер вижда възможности в непрекъснато променящата се среда и действа като компас за постигане на желаните цели”.