Шеметният ръст на българската ITF: Когато технологиите пресекат финансите
Търгуваната на БФБ финтех компания бележи серия от силни тримесечия и е амбицирана да увеличи неколкократно обемите си през идните години
Дигиталният бум пренаписа правилата на бизнеса, а новите технологии преобразяват цели отрасли. С пълна сила това важи и за финансите. Финтех бързо трансформира пейзажа на сектора и все повече размива разделителните граници между играчите в него. В центъра по-скоро е клиентът, със своите нужди и нов начин на потребление.
Технологичните иновации са постлали пътя нагоре и за ITF Group, първата публично търгувана финтех компания на пазара за растеж BEAM на Българската фондова борса (БФБ), която за поредно тримесечие се похвали със силни финансови резултати. За първите девет месеца на 2023 г. приходите на дружеството са нараснали с 57% на годишна база до 11.3 млн. лв., а печалбата – с 64% до близо 1.8 млн. лева.
В момента ръстът на приходи и печалба е свързан с разширяването на портфейла ни, но в същото време и с увеличаването на нашата ефективност, която пък е продиктувана от автоматизации, които правим през нашата вътрешно разработена финтех платформа“, коментира пред Economic.bg Светослав Ангелов, мажоритарен акционер и изпълнителен директор на ITF Group.
Целта на компанията, занимаваща се с небанково потребителско кредитиране, е да постигне максимално висока степен на автоматизация, така че да съкрати до минимум времето за кандидатстване и отпускане на заеми. През третото тримесечие ITF отбеляза и 29% ръст на потребителското кредитиране – нещо, което Светослав Ангелов отдава както на усилията на компанията да увеличава пазарния си дял, така и на влиянието на външните фактори, включително инфлационните процеси.
Работим константно в посока оптимизации и това води до икономия от мащаба. Започваме да ставаме по-ефективни.“
Добрите резултати през настоящата година следват тези от миналата. През 2022 г. ITF Group отбеляза ръст на приходите с 75%, а нетната печалба скочи близо 5 пъти в сравнение с 2021 г.
Заложили сме си цели през следващите няколко години да направим поне три пъти обемите от 2022 г. като приходи. И гоним пет пъти увеличение на печалбата“, коментира Светослав Ангелов.
Кой е Светослав Ангелов, CEO на ITF Group
Светослав Ангелов е мажоритарен акционер и изпълнителен директор на финтех компанията, специализирана в небанково потребителско кредитиране ITF Group. Той притежава бакалавърска степен „Международен бизнес и финанси“ от European Business School в Лондон и Executive MBA от University of Sheffield. Участвал е в управлението на компании като „Рубин“ АД, „Сръбска Фабрика Стакло“ АД и „Република Холдинг“ АД. Инвестира и в дружества в сферата на недвижимите имоти, в технологии и развойна дейност и в изкуство.
През февруари 2015 г. Светослав Ангелов придобива дял в „АЙ ТИ ЕФ Груп“ АД и влиза в управлението на компанията. Впоследствие увеличава своя дял, става едноличен собственик на капитала, а след листването на компанията на БФБ вече е мажоритарен акционер.
Технологично ДНК
Още от създаването си преди десетилетие компанията взема стратегическото решение да разработва вътрешно своята финтех платформа. Описва я като 360-градусова, защото обслужва целия процес по кандидатстване и отпускане на кредити.
Връщайки лентата назад, основната цел на стартиращото тогава дружество е да задържи контрола върху стратегически процеси и да избегне зависимостта от трети страни. „В определени стратегически процеси при нас е много важно да можем да разчитаме на това, което правим. Ако разчитаме на външна компания, винаги има риск тя да не ни предостави достатъчно добра услуга или във времето тази услуга да се влоши като качество или пък да изчезне. При някои процеси при нас това би било рисково“, коментира директорът на ITF.
В основата на нашия бизнес е тази разработка и затова се възприемаме като технологична компания.“
Светослав Ангелов нарича платформата на компанията „жив организъм, който непрекъснато се развива“. По думите му ITF има план за внедряване на иновации за поне 2 – 3 години напред. Зад тях стои вътрешен екип от IT разработчици, който постоянно се разраства, а в момента представлява около една пета от всички над 60 служители на компанията.
Изкуственият интелект и човешкият фактор
Горещата тема за изкуствения интелект е актуална и за ITF. Компанията използва AI в три основни направления: анализ на бази данни; оценка на риска, която е ключова за всеки кредитор; и в маркетинга – в търсене на по-ефективни начини на придобиване на нови клиенти.
Към момента все още няма внедрена услуга, базирана на генеративен изкуствен интелект, но „разглеждаме възможността AI да бъде използван за обслужване на клиентите“
Елиминирането на човешкия фактор обаче не е възможно. От една страна – защото личната комуникация с клиентите носи добавена стойност, а от друга – защото кредиторската дейност върви ръка за ръка с някои по-строги изисквания.
Към днешна дата например ITF е постигнала над 60% автоматично одобрение на кредити. Случаите, в които се налага служител да се свърже лично с клиент, са заради необходимостта от допълнителна верификация. Светослав Ангелов дава пример с по-задълбоченото изследване дали човек може да обслужва адекватно задълженията си. Целта на финтеха е делът на автоматично одобрение да нарасне до 80%.
Банки и финтех
Във време, когато все още над 1.5 млрд. души по света нямат и не ползват услугите на традиционна банка, значението на алтернативните финансови играчи расте още повече. Погледнато през призмата на България и конкретно на ITF, ситуацията звучи така:
Поради спецификата на аудиторията и това, че обслужваме различен тип клиенти, ние не се разглеждаме като конкурент на банките, по-скоро като компания, която може да има определени синергии с банките, да работим заедно.“
Финтех компаниите са доста по-гъвкави и по-адаптивни, докато традиционните банки са много по-строго регулирани и понасят по-голяма административна тежест. „Затова виждам като възможност за определен сегмент от продукти или услуги финтех компаниите да са по-бързи в реализацията им. А впоследствие чрез партньорства – банките да могат да се възползват от тази екосистема“, отбелязва Светослав Ангелов.
Убеден е, че банките нямат интерес да задушават финтех играчите, но пък апетит за придобиване винаги ще има, особено когато е налице атрактивен и добре разработен продукт.
По-скоро във времето двете екосистеми ще се научат да работят заедно под някаква форма.“
Относно забавянето на финансирането във финтех индустрията на фона на световните влияния на пандемията, военните конфликти и инфлацията, Ангелов не мисли, че в дългосрочен план това ще окаже влияние върху амбициите за развитие на индустрията.
„По-скоро виждам, че финтех индустрията става все по-интересна и все по-иновативни продукти влизат в нея, в по-голямата си част те са насочени към клиента и неговата нужда, като до голяма степен решават проблем или улесняват процеси. Финтех индустрията прави живота на всички ни една идея по-лесен. Поради тази причина просто ще се развива.“