„Законът изостава от технологиите“: Договорите за ремонт се променят?
Служебният регионален министър намеква за „либерализация“ на отношенията с пътностроителните фирми
Служебният регионален министър Иван Шишков готви нормативни промени, свързани с договорите за текущ ремонт и поддръжка (ТРП) на пътища в страната. Въпреки че за момента министърът не разкрива какви точно ще са те, той намеква за „либерализация“. Според него строителството като начин на изпълнение е изпреварило законодателството и именно това трябва да се промени. Най-вероятно промените ще обхванат и договорите за основни ремонти.
Камарата на строителите в България (КСБ) пък е готова да окаже нужното съдействие. Това става ясно след проведена среща между министъра и КСБ, на която са обсъдени редица важни въпроси, засягащи строителния бранш в страната.
Искам да сложа ред и малко да либерализираме нещата, свързани с договорите за ТРП“, обясни архитект Шишков, цитиран от пресцентъра на ресорното ведомство.
Според него в момента законодателството е това, което създава проблемите. Технологиите напредват, а законът е на едно място, затова е необходимо да бъде свързан с новите технологии, за да може да работи, а не да пречи на технологиите, посочи регионалният министър.
Припомняме, че Шишков вече публикува за обществено обсъждане промени в Закона за устройство на територията, които целят „узаконяване“ на автомагистрала „Хемус“ и част от скоростния път Видин – Ботевград. Промените се налагат заради това, че обектите са строени по инхаус процедура.
Освен ново строителство, договорите за текущ ремонт и поддръжка също станаха повод за конфронтация между бившите управляващи – „Продължаваме промяната“ и „Има такъв народ“. Проблемът обаче стана ясен още по времето на предишния служебен регионален министър Виолета Комитова, която разкри, че стойността на договорите е надскочена в пъти, а основни ремонти са осчетоводявани като текущи, което е оскъпило дейностите почти 3 пъти.
Така се стигна до момент, в който държавата дължеше огромни суми на пътните строители за извършени дейности, но служебното правителство на Стефан Янев не успя да се разплати. Комитова подсигури единствено зимното почистване и някои аварийни ремонти. В почти същата ситуация е и сегашното служебно правителство на Гълъб Донев. Заради конфликта между ПП и ИТН строителите получиха само част от дължимото им, а депутатите от 47-омо Народно събрание пък решиха, че договорите им ще са действащи само до края на септември.
В момента служебният кабинет е в патова ситуация, защото не е ясно дали ще има кой да почиства пътищата през предстоящата зима. Въпреки стартираните бързи поръчки за зимно чистене и аварийни ремонти, по които вече има избрани изпълнители, Агенция „Пътна инфраструктура“ не процедира с подписването на договорите.
Индексацията на строителни договори
След като в края на септември служебният кабинет одобри методика, по която всички строителни договори ще могат да бъдат индексирани заради инфлацията, сега МРРБ ще трябва да изготви и указания за прилагането й. От КСБ искат ясен регламент, определен от министерството и казват, че са готови на диалог и съвместни усилия. В изготвянето на указанията освен МРРБ и представители на КСБ, ще участва и Министерство на финансите.
По време на срещата представителите на камарата изразиха благодарност към архитект Шишков за бързата и качествена работа за изработване на въпросната методика, след една година „мъка“, по техните думи и бяха категорични, че браншът най-после има министър.
Това бе едно от най-важните неща, които трябваше да свършим“, обясни от своя страна министърът. И подчерта, че това, което екипът му е започнал, ще продължи докато е в МРРБ.
Припомняме, че приетата методика не предвижда таван на индексацията. Това бе изискване на КСБ, с което обаче бившият регионален министър Гроздан Караджов не бе съгласен. Методиката, изготвена от него, залагаше на таван от 15%.