Шишков отлага повишаването на тол таксите заради инфлацията
Националното тол управление прогнозира, че заради компромиса ще събере с 80 млн. лв. по-малко приходи през 2023 г.
Регионалният министър Иван Шишков отлага планираното повишаване на тол таксите с половин година. Превозвачите трябваше да започнат да плащат повече за изминато разстояние от 1 януари 2023 г., но Шишков предлага по-високите такси да се въведат от 1 юли 2023 г., като обяснява решението си с инфлацията.
Проектът на постановлението е качен за обществено обсъждане по бързата процедура (14 дни, а не 30) в четвъртък. Интересното е, че публикуването на постановлението е в същия ден, в който Агенция „Пътна инфраструктура“, част от която е тол управлението, съобщи, че от следващата година винетките поевтиняват с 10% и влизат в сила по-високите тол такси. Тоест решението на Шишков не е било съгласувано с Пътната агенция.
Освен на инфлацията, служебният регионален министър се позовава и на високите цени на горивата, посочвайки, че те нанасят сериозни икономически щети на превозвачите на товари и други предприятия. Министърът допълва, че пандемията също е оказала ефект върху бранша, тъй като търсенето на стоки и услуги е намаляло. Така и приходите на превозвачите са били по-малки. Шишков цитира и войната в Украйна, която е нарушила търговските и транспортните маршрути и е довела до повишени разходи и намалена ефективност за превозвачите.
В този контекст увеличаването на тол таксите за превозвачите само би изострило отрицателните ефекти от високата инфлация. Добавяйки тежест към бизнеса, чрез увеличаване на таксите за изминато разстояние, ще се затрудни транспортния сектор, да остане на повърхността.“
В частичната предварителна оценка на въздействието, изготвена от директора на Националното тол управление Георги Темелков, се посочва, че пропуснатите ползи за планираните приходи от пътни такси за 2023 г. ще са около 80 млн. лв. Вместо 804 млн. лв., те ще са в размер на 724 млн. лв.
С първоначалното увеличение от юли месец трендът между приходите от винетки и тол започва бавно да се обръща. До края на октомври приходите от винетки са малко над 90.6 млн. лв., а от тол такси – малко над 130.3 млн. лв.
На този фон през последните месеци министър Шишков не пропуска момент, в който да спомене, че пари за пътища няма. За да бъдат изградени всички планирани инфраструктурни обекти в страната, ще са нужни 20 млрд. лв. Именно защото държавата не разполага с тези средства, по думите на Шишков, трябва да се мисли за концесия.
Увеличението на тол таксите бе договорено от бившия регионален министър Гроздан Караджов, който искаше да обърне тенденцията лекият трафик да плаща повече, а тежкотоварният – по-малко. Според Караджов тези, които рушат пътищата повече, трябва да плащат повече. След дълги преговори с бранша бе постигнат консенсус първоначално да влезе в сила 50% от планираното увеличение, а от началото на 2023 г. – пълното поскъпване.
От 1 юли тази година превозвачите вече плащат и за преминаване по второкласната пътна мрежа, за която допреди това се заплащаше 0 ст. на километър. С поетапното увеличение Караджов даде време на бранша да се подготви, но и се надяваше, че така тол системата ще започне да събира повече приходи, с които да се финансират ремонтите на пътищата.
С идването на служебното правителство превозвачите проведоха среща с транспортния министър Христо Алексиев през август месец. Още тогава стана ясно, че властта обмисля компромис с увеличението. Министърът заяви, че то ще доведе до високи разходи за превозвачите, а това ще има отражение и върху цените на стоките и услугите.