Шофьорите на камиони в България са значително повече от средното за ЕС
През изминалата година 10.8 млн. души на възраст над 15 години са заети в транспортния сектор на ЕС, по данни на Eurostat
Зapaди ocтpия нeдocтиг нa paбoтнa pъĸa във Великобритания влacтитe взеха извънредно решение да издадат 5 хил. временни (тримесечни) работни визи за шофьори на камиони. Правителството наблегна, че това е временно решение, което цели да помогне на британците да избегнат празните щандове в хранителните магазини точно преди идващите празници. Според анализаторите липсата на кадри се дължи на условията на труда, заплащането и застаряването на трудовата сила в транспортния сектор.
Великобритания е само една от много страни в Европа, която е засегната от липсата на служители в бранша. Според данните на европейската статистическа служба през 2020 г. 10.8 млн. души на възраст над 15 години са заети в транспортния сектор на ЕС. Броят им обаче намалява спрямо 2019 г., когато заетите в сектора са били 11.6 млн.
Тези транспортни работни места включват шофьори на тежкотоварни камиони и автобуси (35% от хората, заети в транспортни професии), работници в транспорта и складирането (22%), шофьори на автомобили, микробуси и мотоциклети (19%), пратеници, доставчици на пакети, носачи на багаж и други елементарни работници (12%), работници от отпадъци (5%), машинисти на локомотивни двигатели и свързани с тях работници (3%) и пътници, кондуктори и водачи (3%).
Сред работните места в транспорта кондукторите и водачите регистрират най-големия спад на заетостта през 2020 г. (-16% в броя на заетите в сравнение с 2019 г.), следван от работниците по транспорта и складирането (-11%).
По-голямата част от транспортните работници са мъже (85%). Над една трета от хората, заети с транспортни професии в ЕС, са били на 50 или повече години (37%) или на възраст от 35 до 49 години (36%). От друга страна, малко пo-малък дял от тях са на възраст под 35 години (29%).
Като цяло 29 на 1000 души през 2020 г. в ЕС са транспортни служители, но този процент варира в различните региони. Най-високите проценти обикновено са регистрирани в югоизточните региони на ЕС, като Южна Мунтения в Румъния е на върха с 65 транспортни работници на 1000 души.
Южна Мунтения е последвана от три български региона: Северозападен (58), Северен централен (54), Южен централен (51), както и Централен и Западен регион в Литва (51).
За разлика от това, Валонски Брабант в Белгия регистрира най-ниския процент транспортни работници на 1000 души (15), следван от Южно Егейско море в Гърция (16), пред Бургенланд в Австрия и Мелиля в Испания (и 18), както и Калабрия в Италия (19).