Ситуацията с корабните превози се влошава
Анализатори очакват задръстванията по големите пристанища да продължат, а разходите да останат високи
Проблемите с глобалните вериги на доставки изглежда ще се влошат. Това се посочва в нов доклад на Royal Bank of Canada (RBC), оценяващ новите блокирания в Китай заради COVID-19, инвазията на Русия в Украйна и други рискове, които причиняват още по-големи задръствания по пристанищата и увеличават разходите.
Проучването установява, че една пета от световния флот от контейнерни кораби в момента е блокиран в различни големи пристанища.
В Китай корабите, които чакат да застанат в пристанището на Шанхай, наброяват 344, което е 34% увеличение през последния месец. Доставката на стоки от склад в Китай до такъв в Съединените щати в момента отнема 74 дни повече от обикновено, са изчислили анализаторите.
В Европа корабите от Китай пристигат средно с четири дни закъснение, което води до редица странични ефекти, включително недостиг на празни контейнери за превоз на европейски стоки до източното крайбрежие на САЩ.
Глобалното задръстване на пристанищата се влошава и става все по-широко разпространено“, пишат в доклада ръководителят на стратегията за цифрово разузнаване на RBC Майкъл Тран и неговият колега Джак Евънс.
Те признават, че е трудно да се каже кога нещата ще се подобрят.
Корабите и контейнерите трябва да са налични в точното време и на точното място, за да се предотвратят анулирани резервации. Всяко несъответствие води до това, че корабите работят под пълния си капацитет, следователно са необходими повече плавателни съдове за пренасянето на същото количество товари.
RBC каза, че множеството проблеми имат „негативен ефект на смесване, подобен на домино на различни пазари“.
Нахлуването на Русия в Украйна в края на февруари и потъването на няколко кораба в Черно море накара застрахователите са повишили премиите – до между 1% и 5% от стойността на кораба, докато преди това нивата бяха около 0.25%.
Междувременно цените на корабните горива в Сингапур, най-голямото пристанище за зареждане с гориво в света, са скочили с 66% през последната година.
Много участници на пазара смятаха, че веригите на доставки ще бъдат разплетени досега, но този сценарий не успя да се осъществи“, се казва в доклада.
Въпреки че закъсненията на корабите се подобриха незначително през последните няколко месеца, средното глобално забавяне на пристигането на кораб все още е било 7.26 дни през март – число, което рядко надвишава 4.5 дни в нормално време, отбелязва RBC.
На западното крайбрежие на САЩ пристанищата на Лос Анджелис и Лонг Бийч продължават да не се справят. Опашката от 19 кораба в Лос Анджелис и неефективността на пристанището увеличи времето на преобръщане (ToT) до 6.9 дни от 5 дни преди месец, въпреки че все още е по-ниско от пика от 8.7 дни по време на миналогодишния предколеден пик.
В Европа, войната на Владимир Путин в Украйна е накарала няколко големи корабни линии да спрат транспорта в Балтийско и Черно море.
Няколко ключови европейски държави забраниха плавателни съдове под руски флаг да влизат в техните пристанища. Това пренасочи потока и тласка увеличената активност на контейнерните кораби към европейските пристанища.
Агрегираните ToT за трите най-големи европейски контейнерни пристанища – Ротердам, Антверпен и Хамбург – са съответно с 8, 30 и 21% над техните нормални нива за последните пет години.
„Необходима е значителна компресия на времето за ToT, преди да можем уверено да предложим път към нормализиране на разходите за доставка“, казаха анализаторите на RBC.
Какъв е проблемът? Нещата се влошават“.