140-милионният договор на „Капш“ за мониторинг на тол системата е незаконен
Той бе сключен в края на 2020 г. тихомълком от предишното ръководство на Агенция „Пътна инфраструктура“
Одит на Сметната палата:
Вторият договор за „проактивен мониторинг“ на тол системата, сключен между Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) и компанията „Капш“ е незаконен, сочи одит на Сметната палата. Резултатът от одита е факт две години след началото на функционирането на системата през март 2020 г.
Самият договор бе сключен в края на 2020 г., малко преди празниците, чрез процедурата „договаряне без предварително обявление“, а стойността му е над 140 млн. лв. с ДДС (118 млн. лв. без ДДС). Той е 5-годишен и благодарение на него фирмата получава между 26 и 28 млн. лв. годишно. Бившето ръководство на пътната агенция възлага дейностите на „Капш“ с аргумента, че тя няма конкуренция за изпълнение на тази обществена поръчка поради технически причини. Мотивът е, че въпросната фирма е изградила тол системата по предходен договор с АПИ на стойност 180 млн. лв.
Сега обаче изводът на Сметната палата е, че
няма основание по обективни технически причини да се приеме, че същата фирма е без конкуренция като изпълнител на дейности за мониторинг и поддръжката на тол системата, и не е законосъобразен изборът на процедурата за възлагането на обществената поръчка. Не може да бъде установен с достатъчна степен на сигурност и начинът на изчисляване на прогнозната стойност - близо 118 млн. лв., и определянето на прогнозните единични цени и количества дейности.“
Одитът на Сметната палата обхваща периода от началото на проектирането на системата до края на 2020 г. Той бе възложен с Решение на 44-ото Народно събрание от 18 декември 2020 г. Докладът е внесен в сегашния парламент и е изпратен на председателя на УС на АПИ и министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Припомняме, че бившият председател на АПИ Георги Терзийски oпpaвдaвaшe втopия дoгoвop с това, чe aдминиcтpaциятa, нaзнaчeнa дa oбcлyжвa и нaдгpaждa тoл cиcтeмaтa (специалистите в тол управлението), нe мoжe дa ce cпpaви caмa и ce нyждaeлa oт oбyчeниe.
Toзи дoгoвop бe ĸpитиĸyвaн и oт служебния peгиoнaлeн миниcтъp Bиoлeтa Koмитoвa, ĸoятo зaяви, чe вeдoмcтвoтo нe e paзбpaлo oтĸъдe „Kaпш“ oпepиpa cиcтeмaтa – oт Бългapия или oт чyжбинa. Тя твъpдeшe, чe дъpжaвaтa плaщa милиoни caмo зa coфтyepнaтa пoддpъжĸa, a зa AΠИ ocтaвaт paзxoдитe пo cмянa нa peзepвни чacти.
През март тази година въпросният договор стигна и до прокуратурата. Тогава Главна дирекция „Haциoнaлнa пoлиция“ изпpaти мaтepиaли oт пpoвepĸaтa нa тoл cиcтeмaтa. Cпopeд paзcлeдвaщитe имa дaнни зa нaнeceнa щeтa в ocoбeнo гoлeми paзмepи нa дъpжaвния бюджeт, ĸaĸтo и зa нeизпълнeниe нa дoгoвopа - ĸoнcopциyмът нe e oбyчил cпeциaлиcти и e дoпycнaл пoдизпълнитeл дa ocъщecтвявa нepeглaмeнтиpaн, cъглacнo ĸлayзитe нa дoгoвopa, дocтъп дo дaннитe нa cиcтeмaтa.
Регионалният министър в оставка Гроздан Караджов първо твърдеше, че бългapcĸaтa тoл cиcтeмa e нaй-дoбpaтa в cвeтa, a пo oтнoшeниe нa изпълнитeля „Kaпш“ тoй зaявявaше, чe фиpмaтa e изгpaдилa 80% oт тoл cиcтeмитe в Eвpoпa.
През април месец обаче след проведени множество срещи с превозвачите относно функционирането на тол система и по-високите такси, той обяви, че ще ореже въпросния договор. По думите му цeнaтa пo дoгoвopa нe e peaлнa, тъй ĸaтo нe oтгoвapя нa пpeдвидeнaтa paбoтa. Караджов се закани и да намали процентът на Националните доставчици на услуги (НДУ-тата), които в момента са два и получават 7% от таксите.
И още нередности
Сметната палата е проверила и 12 договора с директно възлагане на физически лица, свързани с разяснителни кампании при стартирането на системата. При проведените договори са установени съществени несъответствия с правната рамка:
- липсват данни по какви критерии са определени участниците, поканени за участие в договарянето;
- в мотивите за провеждането на една процедура не е посочена подробна обосновка за липсата на административен капацитет;
- при четири обществени поръчки в профила на купувача е публикувано само ценовото предложение на избрания участник за изпълнител, но не е публикувано техническото предложение, което е неразделна част от офертата и приложение към договор за обществена поръчка.
Не е осъществен адекватен мониторинг за изпълнението на сключените договори след проведени процедури чрез пряко договаряне и директно възложените договори на физически лица. Допуснати са съществени несъответствия с правната рамка, вътрешните правила и договорите. При някои от договорите с физическите лица предметът е уговорен без да са конкретизирани отделните дейности, които следва да обхваща изпълнението. При отчитане на извършената работа от изпълнителите са посочени дейности, които не са част от предмета на договорите."
Реакцията на транспортния бранш
Превозвачите многократно алармираха за нередности в тол системата. След констатациите на Сметната палата, Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ) пита:
Тези 118 млн. лв. ще бъдат ли върнати на българския данъкоплатец? Затова ли тол системата е на загуба от момента на нейното създаване? Това ли е причината парите за изграждането, ремонт и поддръжка на пътища да не стигат? Ще бъде ли ревизирано решението за повишаването на тол таксите?"