„Соф Кънект“ започва проектирането на Терминал 3 на Летище София
Концесионерът започва и ремонт на Терминал 2, като предвижда да вложи в сградата 40 млн. лв. до края на 2025 г.
Концесионерът на столичното летище се заема с проектирането на Терминал 3. „СОФ Кънект“ вече има готов концептуален проект, който до няколко седмици ще бъде показан на обществеността. Това съобщи комуникационният директор на аеропорта Росен Бъчваров в интервю за БНТ. Освен това вече има избран проектант и за ремонта на Терминал 2.
По думите му строителството на Терминал 3 ще започне в края на 2026 г. или началото на 2027 г. Очаква се да бъде завършен през 2030 г. Проектира се и специална зала за събития.
Опитваме се да направим летището социално място. Терминал 3 е много важен от гледна точка на перспективите пред летището по две причини. Първата е комфортът на пътниците. Втората е развитието на капацитета на летището“, коментира Бъчваров.
Припомняме, че през март миналата година концесионерът коментира, че преди да започне строителството на изцяло новия трети терминал, трябва да бъде ремонтиран и обновен Терминал 2, за да бъде пренасочен целият трафик от Терминал 1 към него.
Избран е проектант за Терминал 2
Българската архитектурно-инженерна компания ИПА ще проектира реконструкцията на Терминал 2. Предвидено е 40 млн. лв. да бъдат инвестирани в сградата до края на 2025 г., съобщават от пресцентъра на концесионера.
Проектантите ще си партнират с чуждестранните дружества 1PAX – френско архитектурно бюро с международен опит в проектирането на летища, които са автори на концептуалния дизайн на терминала и с консултантите от EGIS Avia - глобален лидер в дизайна и инженеринга на летища и авиационна инфраструктура.
Договорът между страните беше подписан от изпълнителния директор на аерогарата Хесус Кабайеро и арх. Цветан Петров, управител на ИПА.
Правим важна стъпка напред за трансформацията на Терминал 2. Сградата има потенциал, който ще ни позволи да подобрим удобствата за клиентите ни, но също и да сме по-ефективни в операциите с грижа за природата. Разчитаме на ИПА за проектиране на приветлива среда, в която в която да имаме доволни пътници и отзивчиви служители при спазване на всички административни процедури“, каза при подписването на договора Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на летището.
Стратегията за трансформация на Летище София включва пълна реконструкция на Терминал 2, който да поеме трафика от близо 70-годишния Терминал 1. В проекта са включени доставка на напълно нова система за управление на багажите, удвояване на капацитета на гишетата за регистрация за полет, пълно преустройство на зоните за проверка на ръчен багаж и граничен контрол, напълно нова безмитна търговска зона на площ от почти 2000 кв. м, нова концепция за заведения за хранене, монтаж на допълнителни ръкави за качване в самолетите и редица други подобрения, които да осигурят допълнителни удобства за пътниците и ефективността на операциите.
ИПА е авторитетна архитектурно-инженерна компания с повече от 17-годишен опит, над 700 успешно завършени проекта и повече от 30 награди.
Припомняме, че в края на 2022 г. бе стартирана процедура за избор на проектант за обновяване на Терминал 2.
Слаб трафик и загуби
Бъчваров отчете, че пътникопотокът расте, но все още трафикът не е достигнал предпандемичните нива от 2019 г.
В началото, когато бяха платени на държавата 660 млн. лв., това повлече след себе си и поредица от загуби. Първите две години са свързани с финансови загуби заради това първоначално плащане и стратегическото решение никой да не бъде уволняван на летището“, заяви Бъчваров.
Той допълни, че загубите ще трябва да бъдат компенсирани през следващите години. Това може да стане с увеличение на приходите и намаляване на разходите, или с по-качествено управление.
Припомняме, че в средата на март миналата година „Соф Кънект“ съобщи пред депутати в парламента, че е на 30 млн. евро загуба от управлението на аеропорта. Слабият резултат бе отчетен за 2021 г., но прогнозата за 2022 г. също не бе оптимистична.
На този фон в началото на тази година кабинетът даде съгласие Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) да предостави заем от 40 млн. евро на концесионера, за да изпълни инвестиционната си програма. Веднага след това, през март, последва среща между транспортния министър Христо Алексиев и ръководството на летището, на която двете страни се договориха за ускорение на инвестициите. Освен това са били обсъдени възможности за разработване на общи транспортни проекти. От прессъобщението обаче не стана ясно как точно концесионерът ще ускори планираните инвестиции и какви проекти са били обсъждани.