Отсрочката за концесионните такси на „Соф Кънект“ се запазва
Въпреки че Летище София достигна пътникопотока отпреди пандемията, икономическият баланс на концесията все още не е възстановен
Десетгодишната отсрочка за плащане на концесионни такси, която „Соф Кънект“ получи през пролетта на 2021 г., засега няма да бъде отменена. Извършен анализ показва, че отклонението между прогнозите в офертата на концесионера на Летище София за двата показателя – пътникопотока и финансовите прогнози – не са възстановени до предпандемичните нива. Това посочва министърът на транспорта Красимира Стоянова на въпрос от депутата от „Продължаваме промяната – Демократична България“ Ивайло Мирчев.
Миналата година стана ясно, че „Соф Кънект“ дължи концесионни такси в размер на над 79 млн. евро (над 154.8 млн. лв.) само за първите три години от срока на 35-годишната концесия. Сумите станаха ясни от отговор на бившия транспортен министър Георги Гвоздейков, който намекваше, че решението за отлагането на плащанията може да бъде преразгледано.
Таксите ще бъдат плащани на две равни вноски едва в периода 2046 – 2048 г. именно заради отсрочката, дадена от правителството на Бойко Борисов през пролетта на 2021 г. заради пандемията и намаления пътникопоток. Тогава „Соф Кънект“ плати единствено първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лв.
Депутатът на ПП-ДБ иска да знае защо ресорното ведомство не е премахнало отлагането на плащането на таксите, имайки предвид, че през 2023 г. пътникопотокът е възстановен до нивата от 2019 г., преди започване на пандемията.
Данните показват, че над 7.2 млн. пътници са обслужени през 2023 г. от летището. Спрямо 2022 г. това е увеличение с 1 милион. Преди пандемията – през 2019 г. – са обслужени над 7.1 млн. пътници.
Само преди дни пък бяха обявени и данните за изминалата 2024 г. Те сочат, че аеропортът е обслужил над 7.9 млн. пътници. Това е увеличение с над 710 хил. пътувания спрямо 2023 г.
Министър Стоянова казва обаче, че пътникопотокът не е единственият фактор, който има отношение към концесията и таксите. Посочва, че съгласно допълнителното споразумение, ресорното ведомство и Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА) наблюдават последиците от пандемията върху изпълнението на концесионния договор всяка година, като този мониторинг се прилага през целия едногодишен период.
Следи се нивото на пътническия трафик спрямо това, посочено в офертата на концесионера (прогнози, които са направени преди настъпването на пандемията), както и финансовите показатели, като общите приходи, степента на възвръщаемост на инвестицията, способността ѝ да генерира печалби и др. Годишният мониторинг съдържа сравнение между действителните данни за трафика и финансовите показатели на концесията и техните стойности, посочени в офертата на концесионера преди COVID-19.
Достигането на трафика от предполагаемите нива е само един от показателите, по които се цели за възстановяването на икономическия баланс на концесията“, посочва министър Стоянова.
Направеният анализ на изминалите три мониторингови периода след началната дата на концесията (2021 г., 2022 г. и 2023 г.) показва, че
отклонението между прогнозите от офертата на концесионера на двата показателя, пътникопотока и финансовите прогнози, не са възстановени до предпандемичните нива.“
Допълва се, че ведомството стриктно следи за баланса на концесията, като при промяна Концесионният договор предвижда механизъм за необходимото изменение.
Министър Стоянова успокоява, че отсрочените годишни концесионни възнаграждения са дължими и ще бъдат изплащани от концесионера заедно с предвидените концесионни възнаграждения, които ще се дължат за всяка от последните 10 години от срока на концесията.