София е сред 14-те зони с най-мръсен въздух в Европа
Това сочат данни на Дирекция \"Околна среда\" на Европейската комисия
~ 2 мин.
София е сред 14-те зони с най-силно замърсен въздух в Европа, сочат данните на Дирекция "Околна среда" на Европейската комисия (ЕК). Като основна причина се посочват фините прахови частици, които се натрупват във въздуха вследствие на автомобилния транспорт и отоплението с твърди горива.
Общо 6 области в страната са определени като проблемни по отношение на мръсния въздух, като столицата е сред първенците в негативната класация, стана ясно още по време на двудневната конференция по темата. На нея експерти от Париж, Барселона, Виена и Мадрид – места, които вече са се справили с този проблем, споделиха идеи как София да се пребори със замърсяването на въздуха, предава БНТ.
Джордж Кремлис от дирекция "Околна среда" към Европейската комисия приозва България да мобилизира усилията си за справянето с този проблем, за да не търпи санкции. Страната ни вече бе осъдена от ЕС заради системното замърсяване на въздуха.
Според кмета Йорданка Фандъкова тенденцията за справяне с този проблем е положителна, тъй като данните от 2011 г. насам показват, че софиянци дишат все по-чист въздух. Основната цел на столичната управа по пътя към преодоляване на проблема е да наара хората да слязат от свтомобилите си и да започнат да използват по-активно публичния транспорт. Той, от своя страна, се очаква да става все по-привлекателен.
„Трябва да насочим усилия към модернизация на автобусния парк. Вече над 50% от него е подменен и окончателно миналата година ние и Столичният общински съвет взехме решение, че ще приключим със закупуването на дизелови автобуси. 90 % от тролейбусния парк е подменен, модернизират се трамвайни линии, закупуваме нови или рециклирани трамваи“, коментира Фандъкова.
Решение на този проблем столична община открива в промяна на начина, по който се образуват и данъците на автомобилите. В тази връзка се подготвят законодателни промени, които предвиждат сумата да се образува спрямо нивата на отделяните вредни емисии.
Доказано е, че най-вредни за състоянието на въздуха са старите бензинови автомобили, обясни Тереза Ставрева. Дизеловите коли също са сред основните източници на въглероден диоксид в София
Другия основен замърсител на въздуха – битовото отопление, общината се е заела да пребори чрез инсталация за изгаряне на боклука на София. Идеята е Топлофикация-София да оползотворява горивото от завода за отпадъци. „Инсталация, която ще донесе ползи за около 40 000 домакинства да могат да бъдат топлоснабдени, 30 000 домакинства да получат електроенергия от отпадъците“, обясни столичният кмет Йорданка Фандъкова.
Според експерти, обаче, това вместо да помогне, ще навреди на качеството на въздуха в София. Те твърдят, че в следствие на изгарянето на отпадъци ще се отделят повече замърсители на въздуха.